Bibliotek
Jesu Kristi forsoning


Billede
Getsemane have

Vejledning til studium af evangeliet

Jesu Kristi forsoning

Vor Frelsers sonoffer og vores eneste vej tilbage til vor himmelske Fader

Hvis I nogensinde er blevet adskilt fra nogen, I elsker, så forstår I – i det mindste en lille smule – hvorfor Gud Faderen ønsker, at vi vender tilbage og bor hos ham for evigt. Gud elsker os, og han sendte sin Søn, Jesus Kristus, for at være vor Frelser. Jesus kom til jorden for at føre os tilbage til Gud.

Jesus opnåede dette gennem sin lidelse og sit sonoffer – det som skrifterne kalder Jesu Kristi forsoning. Gennem sin forsoning overvandt Jesus alle følgerne ved Adams fald: smerte og lidelse såvel som fysisk og åndelig død. Han banede ikke blot vejen tilbage til Guds nærhed for os, men også for at vi kan blive som Gud. I den forstand kan Jesus bringe os tættere på vor Fader i himlen, end vi nogensinde har været før.

Studer begivenhederne i forbindelse med Jesu Kristi forsoning ved at gennemgå emnet »Jesu Kristi jordiske tjenestegerning«.

Hvad er Jesu Kristi forsoning?

Frelserens forsoning består af hans lidelser i Getsemane og på korset, hans død og hans opstandelse. Gennem denne lidelse påtog Jesus Kristus sig alle vores smerter, sorger, synder og død, hvilket gjorde det muligt for os at vende tilbage til Guds nærhed og modtage evigt liv.

Emneoversigt: Jesu Kristi forsoning

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Jesus Kristus, Adam og Evas fald, Jesu Kristi jordiske liv, frelsesplanen, frelsesplanen

Afsnit 1

Vi har brug for en Frelser – Jesus Kristus

For at forstå, hvordan Jesus Kristus frelser os gennem sin forsoning, kan det være en hjælp at overveje, hvorfor vi har brug for at blive frelst. Hvad frelser Jesus os fra? Eller sagt på en anden måde: Hvad er årsagen til adskillelsen af os og Gud?

Gud er fuldkommen, almægtig og udødelig. Vi er ufuldkomne, svage og underlagt døden. Det er delvist vores egen skyld – et resultat af vores synder og dårlige valg. Men det er også en følge af at leve i en falden verden. (Se mere om dette emne i »Adam og Evas fald«. Studium af faldet vil hjælpe jer til at forstå formålet med og behovet for Jesu Kristi forsoning mere fuldstændigt).

Jesus Kristus kan gennem sin forsoning rense os fra synd og oprejse os fra de døde. Han kan give os en »styrke, der overgår vores egen«. Jesus Kristus blev udvalgt af Gud, før verden blev skabt, til at være vor Frelser (se Moses 4:1-2; Abr 3:26-27). Faktisk var han den eneste, der kunne være vor Frelser.

Noget at tænke over

  • Hvis nogen spurgte jer: »Hvorfor har jeg brug for en Frelser?« hvad ville I så sige? Læs om, hvordan præsident Dallin H. Oaks besvarede et lignende spørgsmål i sin tale »Hvad har vor Frelser gjort for os?« Overvej så at nedskrive jeres følelser omkring det, som Jesus Kristus har gjort for jer.

  • Profeten Lehi belærte om, at vi kun kan bo hos Gud takket være Jesu Kristi »fortjenester og barmhjertighed og nåde« (2 Ne 2:8). Har I nogensinde tænkt over, hvad disse fortjenester er? Hvad er det ved Jesus Kristus, der gør ham til den ene – eneste ene – der kan være vor Frelser? Tænk over dette, når I læser disse skriftsteder: Hebræerne 4:15; 2 Nefi 2:6-9; Lære og Pagter 20:21-25.

Aktivitet til at lære med andre

  • Måske kan en illustration hjælpe jer til at vise, hvor meget vi har brug for en Frelser. I kan for eksempel skabe en sti fuld af forhindringer og spærringer og sammenligne den med vores liv. Eller I kan fortælle om oplevelser, hvor I var hjælpeløse eller i fare og havde brug for, at nogen reddede jer. (Videoen »Retfærdighed får evigt spil« (5:36) er et godt eksempel). Det kan føre til en samtale om, hvorfor vi alle har brug for Jesus Kristus til at frelse os.

Lær mere

Afsnit 2

Jesus Kristus overvandt døden for os

Billede
Han er opstanden

Der er mindst en ting, som alle mennesker på jorden har til fælles: Alle vil vi dø med tiden. Gennem sin mor Maria arvede Jesus evnen til at dø. Men som Guds Søn havde han også magt over døden. Han opstod fra de døde, og ved at gøre det brød han dødens lænker, der holdt os alle fanget. Fordi han opstod, vil vi også alle opstå og blive udødelige (se 1 Kor 15:20-22). Det er en måde, vi kan blive mere som vor himmelske Fader på, der har et herliggjort, udødeligt legeme.

Noget at tænke over

  • I Mormons Bog ændrede Amuleks lærdomme om opstandelse Ze’ezroms liv. Læs Alma 11:42-46 for at lære om, hvad Amulek fortalte ham, og tænk over, hvordan en forståelse af disse sandheder kan påvirke jeres liv.

  • Evangelisk Bibliotek har en samling af påskevideoer, der lærer os om Jesu Kristi opstandelse og det håb og den glæde, han tilbyder os. Overvej at se en eller flere af disse videoer. Hvilke følelser får I for Jesus Kristus, når I ser disse videoer?

Aktivitet til at lære med andre

  • Mange profeter har talt om dødens »brod« (se 1 Kor 15:55-57; Mosija 16:7-8; Alma 22:14; Mormon 7:5). Hvorfor stikker dødens brod, når en, vi elsker, dør? Tal om, hvordan jeres tro på Jesus Kristus tager brodden af døden for jer.

Lær mere

Afsnit 3

Jesus Kristus overvandt synden for os

Billede
korset

De fleste af os prøver at være gode mennesker. Men hvor hårdt vi end prøver, gør vi alle noget, vi ved, vi ikke bør gøre. Vi synder alle, og det afholder os fra at kunne bo i hellighed og renhed i Guds nærhed – det ville ikke være retfærdigt (se Alma 42:12-15). Men Gud ønsker, at vi skal leve for evigt i hans nærhed, så han har barmhjertigt beredt en vej for os, så vi kan overvinde følgerne af synd: Han sendte Jesus Kristus, som har påtaget sig vores synder. Derfor kan alle, der oprigtigt omvender sig, blive tilgivet og vende tilbage for at bo hos vor himmelske Fader.

Noget at tænke over

  • Hvordan gør Guds plan det muligt for Jesus at betale straffen for vores synder? Overvej at studere Alma 42:9-27 med det spørgsmål i tankerne. Hvilke tanker og åndelige indtryk får I?

Aktivitet til at lære med andre

  • Adskillige salmer vidner om Jesu Kristi kraft til at frelse os fra synd. Det gør nadversalmer især godt (se f.eks. »Ydmygt med ærbødighed«, eller »O, se hvilken kærlighed«,). I kan overveje at synge eller lytte til nogle få af jeres favoritter sammen. Er der nogen vendinger i disse salmer, der opbygger jeres tro på Frelseren og hans forsoning?

Lær mere

Afsnit 4

Jesus Kristus forstår og kan hjælpe os

Billede
en pige i dybe tanker

Jeres erfaringer – deriblandt jeres sværeste oplevelser – er jeres. Andre har måske været igennem noget lignende, men der er kun en person, der helt ved, hvordan I har det. Jesus Kristus led »smerter og trængsler og fristelser af enhver art«. Han påtog sig »sit folks smerter og sygdomme« (Alma 7:11). Hvorfor mon han gjorde det? »Så han, hvad angår kødet, kan vide, hvorledes han kan bistå [eller hjælpe] sit folk, hvad angår deres skrøbeligheder.« (Alma 7:12). Han gjorde det, så I ville få en at vende jer til, en der forstår, en der har evnen og styrken til at hjælpe, uanset hvad I måtte lide (se Hebr 4:14-16).

Noget at tænke over

Aktivitet til at lære med andre

  • Har I nogensinde tænkt over, hvad det indebar for Frelseren at lide »hver eneste levende skabnings smerter, både mænds, kvinders og børns«? (2 Ne 9:21). Måske kan I brainstorme med andre om nogle af de smerter, som dette må have medført – såsom de fysiske og følelsesmæssige smerter, som I har følt, som jeres kære har følt, eller som I måske har hørt fra andre. Jeres liste bliver aldrig fuldstændig, men hvordan påvirker jeres delvise liste den måde, I læser Alma 7:11-13 på? Hvordan påvirker det jeres følelser for Jesus Kristus, at I ved, hvad han blev udsat for?

Lær mere

Udskriv