Bibliotek
Frelsesplanen


»Frelsesplanen«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
en person går i strandkanten

Vejledning til evangelisk studium

Frelsesplanen

Vor himmelske Faders plan for, at vi kan vende sikkert og lykkeligt tilbage til ham

Har I nogensinde undret jer over, hvorfor I er på jorden, eller hvad formålet med livet er? Undrer I jer nogle gange over, hvorfor livet er så svært? Bekymrer I jer om, hvad der vil ske, når I eller en af jeres kære dør? Når I møder udfordrende spørgsmål som disse – og det gør vi alle – hjælper det at vide, at vor himmelske Fader har en plan for jer, for os alle. En forståelse af den plan kan hjælpe jer til at finde svar på disse spørgsmål og finde sand lykke, uanset hvad der måtte ske i jeres liv.

Hvad er frelsesplanen?

Frelsesplanen, eller planen for lykke, er vor himmelske Faders plan for at hjælpe os til at blive som ham og vende tilbage til ham. Skabelsen af jorden, Adams og Evas fald, vores fødsel og død, Jesu Kristi forsoning, vores opstandelse og endelige dom og alle Guds love, befalinger og gaver er en del af hans plan. Jesus Kristus har den centrale rolle for at tilvejebringe frelse for vor himmelske Faders børn. Gennem sin forsoning gør han planen mulig, hvilket gør os i stand til at opfylde planens formål – at modtage evigt liv med Gud.

Emneoversigt: Frelsesplanen

Relaterede skriftstudievejledninger: Det førjordiske liv, Det jordiske liv, Evigt liv

Afsnit 1

Vor himmelske Fader udarbejdede plan for, hvordan vi kan blive som ham

Vi har alle – alle, der nogensinde har levet eller kommer til at leve på jorden – boet sammen med vores himmelske forældre, før vi blev født. Vi var deres åndelige sønner og døtre, men der var meget, vi havde brug for at erfare for at blive som dem. Vor himmelske Fader elsker os og ønsker, at vi alle lever, som han gør: I evig herlighed sammen med vores kære. Det er derfor, han forberedte frelsesplanen.

Billede
en kvinde beder

Guds gerning og herlighed er at »tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Med andre ord er hele formålet med planen, at vi bliver som Gud og lever sammen med ham for evigt. At kende til planen kan hjælpe jer til at forstå jeres guddommelige identitet og evige potentiale.

Noget at tænke over

  • Læs eller se præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »I betyder noget for ham«. Hvad betyder det for jer at vide, at Gud »ser jer som det væsen, I er i stand til og udset til at blive«? Hvordan kan den kundskab ændre, hvordan I tænker og behandler jer selv og andre på?

Aktivitet til at lære med andre

  • Jesus Kristus viste os gennem sit eksempel, hvordan vi kan blive som Gud. Lav en liste over nogle egenskaber, I kommer i tanke om, når I tænker på ham. (I kan se forslag i kapitel 6 i Forkynd mit evangelium). Fortæl, hvordan I ser nogle af disse egenskaber hos hinanden. Bed hver person om at vælge en af de egenskaber, som vedkommende gerne vil udvikle, og lægge en plan for at styrke den egenskab. Del jeres planer med hinanden, og støt hinanden i jeres bestræbelser på at nå jeres mål.

Lær mere

Afsnit 2

Forståelse af planen vil hjælpe jer igennem svære situationer

Når I forstår, at dette liv kun er en lille del af jeres tilværelse, kan I holde fast i håbet, når I oplever prøvelser. Det betyder ikke, at I altid vil være i stand til at besvare spørgsmål som: »Hvorfor skete det?« Men selv når jeres forståelse er begrænset, kan I være sikre på, at Gud elsker jer (se 1 Ne 11:17), og at jeres udfordringer ikke vil vare for evigt. I kan også vide, at takket være Jesus Kristus er døden ikke enden; den er blot et skridt på vejen mod at blive som Gud.

Billede
kvinde knæler ved gravsten på kirkegård

Noget at tænke over

  • Se »Plan of Salvation – .We’re Still a Family« (4:47). Den unge mand i videoen spørger: »Hvad vil det sige at have et evigt perspektiv?« Overvej, hvordan I ville besvare dette spørgsmål. I kan eventuelt dele jeres tanker med et familiemedlem eller en ven eller skrive dem ned i jeres noter.

  • Læs følgende skriftsteder og se efter forskellige navne på frelsesplanen: 2 Ne 9:6, 13; 11:5; Alma 34:16; 41:2; 42:8, 31. Hvad lærer disse navne jer om Guds plan?

Aktivitet til at lære med andre

  • Hvordan kan I fokusere på vor himmelske Faders plan, når I trænger jer frem gennem livet? Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når vi har fokus på Guds frelsesplan … og Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glæde, uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv.« Tal sammen om, hvordan I kan gøre Kristus og hans evangelium til kernen i jeres liv. I kan skiftes til at tage billeder af et værelse. Lad hver person vælge, hvilken del af lokalet de vil fokusere på. Se på billederne sammen, og drøft, hvordan lokalet ser anderledes ud fra forskellige perspektiver. Tal om, hvordan fokus på Kristus kan hjælpe os til at se vores liv fra et evigt perspektiv.

Lær mere

Afsnit 3

Jesus Kristus gør planen mulig for alle

Måske føler I, at I har begået for mange fejl, eller at I aldrig vil være gode nok til at modtage alle Guds lovede velsignelser. Det ville være sandt, hvis succesen for Guds plan udelukkende afhang af jeres personlige indsats. Men Jesus Kristus gør Guds evige plan mulig for alle. På grund af hans sonoffer behøver vi ikke at gøre det hele selv. Han opfordrer alle til at lære om planen, omvende sig, indgå og holde pagter med ham og nyde de lovede velsignelser ved planen. Når vi gør alt, hvad vi kan for at udøve tro på ham, omvende os og holde vores pagter, vil han opveje forskellen og styrke os undervejs. Vi kan finde lykke i planen, idet vi ved, at hans løfter er sikre.

Noget at tænke over

  • Læs eller se ældste Adrián Ochoas tale fra aprilkonferencen 2022, »Virker planen?« Ældste Ochoa beskriver tre principper, der kan hjælpe jer, hvis I føler, at frelsesplanen ikke virker i jeres liv. Læg mærke til, hvordan Jesus Kristus er en del af hvert af disse principper. Sæt et mål om at fokusere mere på ham. Når I arbejder på jeres mål, så nedskriv jeres følelser i forhold til, hvordan I ser planen for lykke virke i jeres liv.

Lær mere

Andre hjælpekilder om frelsesplanen

Udskriv