Bibliotek
Guddommen


»Guddommen«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
Vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Vejledning til studium af evangeliet

Guddommen

Tro på Gud Fader, på hans elskede Søn, Jesus Kristus, og på Helligånden

Når folk siger: »Jeg tror på Gud«, hvad mener de så? Det kan betyde mange forskellige ting.

Som sidste dages hellige tror vi »på Gud, den evige Fader, og på hans Søn, Jesus Kristus, og på Helligånden« (TA 1:1). Vi kalder denne udtalelse for den første trosartikel – for det første fordi forståelse af disse tre guddommelige væsener er første skridt til at forstå, hvem vi er, hvorfor vi eksisterer, og hvad vi kan blive.

Hvad er Guddommen?

Guddommen består af tre guddommelige væsener: Vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden. Selvom de er særskilte personer, arbejder de sammen i fuldkommen harmoni for at velsigne og ophøje vor himmelske Faders børn.

Emneoversigt: Guddommen

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Gud Faderen, Jesus Kristus, Helligånden

Afsnit 1

Sådan beskrives Guddommen i skrifterne

Billede
Johannes Døber døber Jesus Kristus

Gud Faderen, Jesus Kristus og Helligånden ønsker, at I kender til dem. De ønsker ikke at virke fjerne eller gådefulde. De har åbenbaret vigtige sandheder gennem skrifterne og sidste dages profeters lærdomme for at hjælpe jer til at lære dem bedre at kende. Derudover opfordrer Gud os til at henvende os til ham personligt og lære ham at kende gennem personlige erfaringer med ham. Som Jesus sagde i en bøn til Gud Faderen på sine disciples vegne: »Dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus« (Joh 17:3).

Noget at tænke over

  • Prøv at udforske skriftsteder, der nævner flere medlemmer af Guddommen – f.eks. Matthæus 3:16-17; 17:5; Johannes 5:19; 14:6-10, 26; Apostlenes Gerninger 7:55-56; 3 Nefi 11:10-11, 25-27, 35-36. Hvad afslører skriftsteder som disse om medlemmerne af Guddommen? Hvad lærer I om deres forhold til hinanden?

  • Gud har åbenbaret vigtige sandheder om Guddommen i vore dage gennem profeten Joseph Smith. Læs for eksempel Joseph Smith – Historie 1:13-17 med dette spørgsmål i tankerne: Hvad afslører Josephs oplevelse om Guddommen?

  • I kan også læse det, profeten Joseph sagde om Guddommen i Lære og Pagter 130:22. Disse lærdomme adskiller sig på vigtige måder fra det, kristendommen traditionelt lærer os. Tænk over, hvorfor sandheder som disse om Guddommen betyder noget for jer.

Aktivitet til at lære med andre

  • I kan læse Lære og Pagter 130:22 sammen med andre og se på et billede af Joseph Smiths første syn. Tal sammen om, hvad vi kan lære af verset, og hvad hver især ser på billedet. Henled opmærksomheden på det faktum, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus har et legeme som vores – vi er skabt i deres billede!

Billede
Jesus Kristus og vor himmelske Fader viser sig for Joseph Smith

Lær mere

Afsnit 2

Står sammen om at velsigne os

Selvom der er tre særskilte medlemmer af Guddommen, er de »én Gud« i den forstand, at de er fuldkomment forenede i formål og hensigt. Og hvad er det for et formål? Vor himmelske Fader har sagt: »Dette er min gerning og herlighed: At tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Med andre ord arbejder vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden sammen om at udføre frelsesplanen og udvirke ophøjelse. De har hver især en specifik rolle at spille i den plan, men deres mål er det samme – at hjælpe jer med at vende tilbage og bo hos Gud igen.

Noget at tænke over

Aktivitet til at lære med andre

  • Du kan illustrere Guddommens enighed med en trebenet taburet, en trefod eller noget andet, der er stabilt og praktisk, fordi det har tre ben. Eller I kan overveje, hvordan medlemmer af et hold eller et orkester arbejder sammen om at opnå et enkelt mål. Vi kan tænke på dem som en taburet, et hold eller et orkester – akkurat som Guddommen er én Gud – hvor hvert medlem udfylder en særskilt rolle og arbejder sammen med de andre i enighed.

Lær mere

Udskriv