Bibliotek
Gud Faderen


»Gud Faderen«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
Vor himmelske Fader og Jesus Kristus viser sig for Joseph Smith

Vejledning til studium af evangeliet

Gud Faderen

Faderen til vores ånd, som elsker os alle til fuldkommenhed

Johannes’ Åbenbaring skildrer Gud, der sidder på en trone som konge (se Åb 3:21; 4:2, 10; 5:1). Men vi kan også tænke på ham på en personlig måde. Som vor kærlige himmelske Fader bekymrer han sig virkelig om os: vores følelser, vores oplevelser, vores håb og vores drømme. Medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum har skrevet: Det er bemærkelsesværdigt, at »af alle de titler, respekt, ære og beundring Gud får, har han bedt os om at tiltale ham som Fader.«

Hvem er vor himmelske Fader?

Gud Fader er det højeste væsen, som vi tror på, som vi forguder, og som vi beder til. Han er ophavsmanden til frelses- og ophøjelsesplanen. Gud er vor ånds Fader og elsker os. Hans gerning og herlighed er at »tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Han er fuldkommen, almægtig og alvidende. Han har et »legeme af kød og knogler ligeså håndgribeligt som menneskets« (L&P 130:22).

Emneoversigt: Gud Faderen

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Guddommen, Guds børn, Forudtilværelsen, Tilbed Gud Faderen, Evigt liv

Afsnit 1

Vi kan kende Gud

På den nat, hvor Frelseren led i Getsemane, bad Jesus Kristus til vor himmelske Fader: »Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus« (Joh 17:3). Fordi Gud elsker os, opfordrer han os til at lære ham at kende, så vi kan arve evigt liv. Jo mere vi lærer om vor himmelske Fader, jo mere ønsker vi at blive som ham.

Noget at tænke over

Aktivitet til at lære med andre

Lær mere

Afsnit 2

Vi er alle åndelige sønner og Guds døtre

Billede
en mand står på en bjergtop og ser på solnedgangen

Selvom der er stor mangfoldighed i den menneskelige familie, er en forenende sandhed, at vi alle er børn af en kærlig himmelsk Fader (se Hebr 12:9). »Alle mennesker – mænd og kvinder – er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket åndelig søn eller datter af himmelske forældre, og som sådan besidder hver enkelt guddommelige egenskaber og muligheder« (»Familien: En proklamation til verden« Evangelisk Bibliotek).

Gud ønsker, at alle hans børn skal nyde varig glæde i dette liv og modtage den velsignelse at leve sammen med ham i evigheden.

Noget at tænke over

  • Gud lover så store velsignelser til de trofaste, at det rækker udover vores fatteevne (se 1 Kor 2:9-10). Han har delt mange detaljer om disse velsignelser i skrifterne. I kan studere Lære og Pagter 76:50-70 og se efter nogle af de velsignelser, der venter dem, der følger Gud.

  • Overvej at se »Earthly Father, Heavenly Father« (3:59). Hvordan kan vores rolle som familie på jorden give os et lille indblik i, hvad Gud ønsker, at vi bliver?

Aktivitet til at lære med andre

  • Studer 1 Mos 1:26-27. Hvilke ligheder har vi med Gud? Hvorfor er det nyttigt ikke blot at vide, at vi er Guds åndelige børn, men at vores fysiske legeme også blev skabt i hans billede?

Afsnit 3

I kan styrke jeres forhold til vor himmelske Fader

Billede
en kvinde beder

Når vi ønsker at føle os tættere på familiemedlemmer eller venner, gør vi ofte ting med dem som at tale, tilbringe tid sammen og forstå dem bedre. Vor himmelske Fader ønsker, at vi er tæt på ham – og han ønsker at være os nær. Hans opfordring til os er: »Kom nær til mig, så vil jeg komme nær til jer; søg mig flittigt, så skal I finde mig« (L&P 88:63). Tænk engang, hvad det betyder, at det mægtigste væsen i universet ønsker at kommunikere med os og komme os nærmere.

Mindet om vores førjordiske tilværelse hos Gud er blevet holdt tilbage fra os. Men præsident Ezra Taft Benson forklarede: »Intet vil forbavse os mere, når vi kommer gennem sløret og til den anden side, end at opdage, hvor godt vi kender vor Fader, og hvor velkendt hans ansigt er for os.«

Noget at tænke over

Aktivitet til at lære med andre

  • Overvej at bede andre om at finde en ting i lokalet, der repræsenterer noget, der kan styrke vores forhold til vor himmelske Fader. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet, og hvad det repræsenterer. Tal sammen om noget, I alle kan arbejde på, der vil bringe jer tættere på Gud.

Lær mere

Noter

  1. »Fader, overvej jeres veje«, Liahona, juni 2002, s. 12.

  2. Ezra Taft Benson, »Jesus Kristus – Gaver og forventninger«, Stjernen, dec. 1987, s. 6.

Udskriv