Bibliotek
Befalinger


»Befalinger«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
Moses og de ti bud

Vejledning til evangelisk studium

Befalinger

Guddommelige sandheder til at vejlede os på Guds pagtssti

Har I nogensinde bemærket, hvor mange skilte der er opsat langs veje og motorveje? Nogle skilte viser vej, så føreren kan køre derhen, hvor han eller hun gerne vil hen. Andre skilte har sigte på at øge sikkerheden ved at vise hastighedsbegrænsninger eller advarsler om forholdene på vejen. Hvis bilister beslutter sig for at ignorere vejskiltene, kan de sætte sig selv og andre i fare. Vor himmelske Faders befalinger er lidt som vejskilte. Når de følges, leder befalingerne jer ad den sti, der fører til Guds nærhed. De lærer jer, hvordan I finder fred og glæde i dette liv. Guds befalinger kan også hjælpe jer til at undgå mange af de åndelige og timelige farer i denne verden.

Buddene er et bevis på Guds kærlighed til jer. At vælge at holde buddene bringer velsignelser og glæde ind i jeres liv. Lydighed mod befalingerne vil også forberede jer til at vende tilbage og bo hos Gud for evigt (se L&P 82:8-10). Som præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Guds universelle og fuldkomne kærlighed kommer til udtryk i alle de velsignelser, der er i evangeliets plan, deriblandt det faktum, at hans største velsignelser er forbeholdt dem, som adlyder hans bud.«

Hvad er bud?

Bud er guddommelige love og anvisninger, som Gud giver til gavn for os. Lydighed mod Guds befalinger er nødvendig for vores ophøjelse. Ved at holde befalingerne viser vi Gud vores kærlighed og vi modtager åndelige og timelige velsignelser.

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Lydighed, handlefrihed, tro på Jesus Kristus, omvendelse

Afsnit 1

Befalinger er en afgørende del af efterlevelse af evangeliet

Billede
Jesus underviser en rig ung mand

Jesus Kristus belærte om, at de største bud er at elske Gud og at elske andre. Alle andre befalinger er en vejledning til, hvordan man gør disse to ting (se Matt 22:37-40).

Skrifterne viser, at Gud har givet os bud gennem profeter lige siden Adam og Evas dage (se Moses 5:4-5). Mange mennesker over hele verden kender de ti bud, som Jahve åbenbarede for Moses (se 2 Mos 20:3-17). Disse guddommelige love er blevet fremhævet igen i vore dage tillige med andre vigtige sandheder (se L&P 42:19-29; 59:5-13). Guds befalinger forbyder umoralske handlinger som uærlighed, ægteskabsbrud og mord. Gud har også givet bud om at gøre godt, såsom at bede, at tilgive og at tage sig af dem i nød.

Vores lydighed mod befalingerne motiveres bedst af vores kærlighed til vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus. Når vi kæmper med at være lydige mod Guds befalinger, indbyder han os til at omvende os og vende tilbage til ham.

Noget at tænke over

  • Læs Matthæus 22:37-40. Hvorfor tror I, at Jesus sagde, at de største bud er at elske Gud og at elske hinanden? Hvordan afspejler andre befalinger betydningen af disse to befalinger?

  • Forestil jer, at nogen sagde, at det ikke er vigtigt at følge alle Guds befalinger. Hvad ville I svare? Hvilke oplevelser har I haft, der øger jeres taknemlighed for Guds befalinger?

  • Læs Markus 10:17-22, og se efter, hvad den rige unge mand følte for buddene. Hvad kan I lære om lydighed mod befalingerne af hans møde med Jesus Kristus? Hvis I sætter jer selv i denne mands sted, hvilken forandring føler I så, at Jesus ville indbyde jer til at foretage?

Aktivitet til at lære med andre

  • Se »Why Does God Give Us Commandments?« (0:39). Når I har set videoen, kan I lave en liste over befalinger, I har efterlevet, og de velsignelser, I har modtaget for jeres lydighed. I kan også tale om, hvorfor det er vigtigt at se befalingerne fra Guds perspektiv.

Lær mere

Afsnit 2

Befalinger fører os tættere på Jesus Kristus

Billede
går på en pil

Jesus lærte sine disciple: »Elsker I mig, så hold mine bud« (Joh 14:15; se også v. 21). Hvert skridt I tager i lydighed er en tilkendegivelse af jeres kærlighed til Gud og bringer jer tættere på Jesus Kristus. Da I blev døbt, indgik I en pagt eller et løfte om at holde Guds befalinger. Men nogle gange kan man have svært ved at gøre det. Fordi Gud elsker jer, opfordrer han jer til at omvende jer ofte og vende tilbage til ham. Der kan også være tidspunkter, hvor det ikke står klart, hvorfor Gud har givet en specifik befaling. I de tilfælde ønsker Gud, at man udøver tro på ham. Alt vil ordne sig til gavn for jer, når I stoler på Gud og stræber efter at være lydige mod hans befalinger (se L&P 100:15).

Noget at tænke over

  • Præsident Harold B. Lee udtalte: »Det vigtigste af alle Guds bud er det, som I har sværest ved at holde i dag.« Hvad kan I gøre for at fokusere på at stræbe efter at adlyde den befaling?

  • Sommetider kan lydighed mod befalingerne føles som en prøve på vores tro. Læs 1 Nefi 3:7. Hvordan kan dette skriftsted hjælpe jer, hvis I kæmper med at adlyde en af Guds befalinger, såsom at betale tiende eller overholde visdomsordet?

Aktivitet til at lære med andre

  • I kan bruge videoen »Følg Gud« (1:25) til at tale om, hvordan regelmæssig omvendelse er en vigtig del af at stræbe efter at være lydig mod Guds befalinger.

Lær mere

Andre ressourcer om vigtigheden af Guds bud

Udskriv