Bibliotek
Bøn


»Bøn«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
familie beder

Vejledning til evangelisk studium

Bøn

Oprigtig, inderlig kommunikation med vor himmelske Fader

I kan sikkert komme i tanke om øjeblikke i jeres liv, hvor I havde brug for guddommelig hjælp eller vejledning. Måske havde I mistet noget, havde et vigtigt spørgsmål eller oplevet et presserende behov for frelse. Og nogle gange har I måske bare ledt efter styrke eller mod til at blive ved med at gå fremad. Bøn er den handling at vende sig til Gud i oprigtighed og dele jeres følelser, tanker og behov med ham. Bønnens mirakel er, at når I rækker ud til vor himmelske Fader, hører han jer (se Jer 29:12-13). Uanset hvem I er, uanset jeres fejl eller ufuldkommenheder, så ønsker vor himmelske Fader, at I kommunikerer med ham gennem bøn. Guds fuldkomne kærlighed sikrer, at I kan fortælle ham alt, og han vil lytte.

Hvad er bøn?

Bøn er oprigtig, inderlig kommunikation med vor himmelske Fader. Det er en af de største velsignelser, Gud giver sine børn: At søge hans himmelske vejledning hver dag. Jesus lærte os: »Derfor skal I altid bede til Faderen i mit navn« (3 Ne 18:19).

Emneoversigt: Bøn

Relaterede skriftstudievejledninger: Gud Faderen, Tilbedelse af Gud Faderen, Personlig åbenbaring, Faste, Efterlevelse af Jesu Kristi evangelium

Afsnit 1

Gud opfordrer sine børn til at bede altid

Billede
en mand kører

Jesus Kristus lærte sine tilhængere at bede til Gud Faderen (se Matt 6:5-13; 3 Ne 17:11-20). Vor himmelske Fader befaler os at »bede altid« (L&P 19:38), fordi han elsker os og ønsker at velsigne os. Han ønsker, at vi skal etablere et mønster, hvor vi dagligt vender os til ham i bøn. Han ønsker også, at vi fortsat beder i vores hjerte hele dagen (se Mosi 24:11-12; 3 Ne 20:1). Når vi beder til vor himmelske Fader i Jesu Kristi navn (se 3 Ne 18:19; 19:6), viser vi vores tro på vor Frelser og vores villighed til at følge ham. Derfor nævner vi ærbødigt Herrens navn, når vi afslutter en bøn og siger: »I Jesu Kristi navn. Amen.«

Eftersom bøn er den måde, hvorpå vi henvender os til Gud Faderen, prøver vi at bruge ord, der viser oprigtighed og ærbødighed. Præsident Dallin H. Oaks har forklaret: »Profeten Joseph Smith sagde: ›Det er noget stort at bede Gud om noget eller at komme i nærheden af ham‹ … Bønnens særlige sprog minder os om det store i dette privilegium.« Med bønnens hellighed i tankerne bør vi bruge »stedord fra skrifterne, når vi henvender os til Gud«, hvor det er passende.

Noget at tænke over

  • Herren sagde til Joseph Smith: »Bed altid, så du kan komme ud af det som sejrherre; ja, så du kan besejre Satan, og så du kan undslippe hænderne på Satans tjenere, der understøtter hans værk« (L&P 10:5). Hvad vil det sige, at vi altid skal bede? Hvilke årsager er der til, at vi hver især har brug for vor himmelske Faders åndelige beskyttelse?

Aktivitet til at lære med andre

  • Skrifterne indeholder mange eksempler på bøn. Læs 2 Nefi 4:30-35 og Alma 34:17-27 sammen med andre, og se efter vejledning til, hvornår vi bør bede, og for hvad, vi bør bede. Hvordan kan det mønster for bøn, der findes i disse skriftsteder, påvirke, hvordan vi vælger at bede?

Lær mere

Afsnit 2

Oprigtig bøn vil føre jer tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Billede
en far holder et spædbarn

Når vi beder, kan vi til tider opdage, at vi bruger de samme ord eller vendinger igen og igen. Kan I forestille jer at bruge et rutinepræget eller meningsløst sprog, hver gang I besøger venner eller familiemedlemmer? Vores bestræbelser på at kommunikere oprigtigt med andre bør minde os om, hvordan vi taler med vor himmelske Fader i bøn. Gud ønsker, at vores bønner er oprigtige. I Mormons Bog udøste profeten Enosh »hele [sin] sjæl til Gud« i bøn for at søge velsignelser (En 1:9). På samme måde vender vi os til Gud for at få specifikke velsignelser, både til os selv og til andre.

Bøn har, som en form for tilbedelse, kraften til at drage os tættere på vor himmelske Fader (se L&P 88:62-64). Når oprigtig bøn kombineres med faste, kan vi modtage åbenbarelsens ånd, og vores hjerte kan blive renset og helliggjort (se Alma 17:3; Hel 3:35).

Noget at tænke over

  • Apostlen Paulus belærte de hellige: »Bed uophørligt, sig tak under alle forhold« (1 Thess 5:17-18). Hvad forstår I ved udtrykket »bed uophørligt«? Hvorfor er det at udtrykke taknemmelighed en vigtig del af bøn? Hvad kan I gøre for at gøre oprigtig bøn til en større del af jeres bestræbelser på at komme vor himmelske Fader nærmere?

  • Vor himmelske Fader hører og besvarer hver eneste oprigtige bøn. Nogle bønner fremsiges i tavshed; andre udtales højt. Læs følgende eksempler på bøn, der udtales højt: Matthæus 26:39-44; Johannes 17:1; 2 Nefi 4:24; Enosh 1:4; Joseph Smith – Historie 1:14. Hvad har været jeres oplevelse med at bede højt? Hvad har I fundet nyttigt ved at bede højt?

Aktivitet til at lære med andre

  • Læs eller se »Sjælens oprigtige ønske« af søster Carol F. McConkie. I dette budskab sagde søster McConkie: »I tro beder vi, lytter vi, og adlyder vi, så vi kan lære at blive ét med Faderen og Sønnen.« Tal om, hvad alle lærte af dette budskab. Hvordan kan bøn betragtes som tid tilbragt sammen med vor himmelske Fader?

Lær mere

Afsnit 3

Vor himmelske Fader hører og besvarer jeres bønner

Billede
pige beder ved spisetid

Har I nogensinde tænkt over, om jeres bønner bliver hørt af Gud? Vor himmelske Fader hører og besvarer altid vores oprigtige bønner: »Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer« (Matt 7:7). Men Herren besvarer vore bønner i henhold til sin vilje og timing (se Mosi 7:33; L&P 64:31-32).

»Bøn er den handling, gennem hvilken Faderens og barnets vilje bringes i overensstemmelse. Formålet med bøn er ikke at få Gud til at ændre sindelag, men at sikre os selv og andre mennesker de velsignelser, som Gud i forvejen er villig til at skænke os, men som vi må bede om at få del i.«

Noget at tænke over

  • Hvad er de største ønsker i jeres hjerte? Hvordan kan det at stræbe efter at rette jeres vilje ind efter Guds vilje forme jeres ønsker og bønner?

  • Vor himmelske Fader besvarer ofte vores bønner gennem Helligånden. Nogle gange bliver vores bønner besvaret, når vi læser og studerer skrifterne. Gud arbejder også gennem andre mennesker for at give den hjælp eller de svar, vi søger. Læs følgende skriftsteder for at overveje, hvordan kommunikation fra Gud kan komme til jer gennem Helligånden: 1 Konge 19:12; Lære og Pagter 8:2-3; 11:11-14. Hvornår har I erkendt, at Gud hørte jeres bønner?

Aktivitet til at lære med andre

  • Sammen med jeres gruppe kunne I opremse, hvordan vi kan anvende teknologien til at kommunikere med andre. Drøft spørgsmålet: »Hvorfor finder vi det sommetider svært at kommunikere effektivt med vor himmelske Fader?« Læs 3 Nefi 14:7-11 sammen. Hvad lærer Jesus Kristus os om vor himmelske Faders villighed til at besvare vore bønner?

Lær mere

Noter

  1. Dallin H. Oaks, »Bønnens sprog«, Stjernen, juli 1993, s. 17.

  2. Gospel Topics, »Prayer«, Evangelisk Bibliotek.

  3. Carol F. McConkie, »Sjælens oprigtige ønske«, Liahona, nov. 2016, s. 25.

  4. Guide til Skrifterne, »Bøn«.

Udskriv