Bibliotek
Nadver


»Nadveren«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
Jesus Kristus omdeler nadveren til sine disciple

Vejledning til studium af evangeliet

Nadveren

En hellig ordinance, der bringer os tættere på Jesus Kristus

Hvad betyder nadveren for jer? Deltagelse i denne hellige ordinance hver uge kan blive et åndeligt højdepunkt i jeres liv, når I stræber efter at forstå dens betydning. Kort tid før sin korsfæstelse samlede Jesus sine disciple til et måltid for at fejre påske. Han vidste, at hans jordiske liv nærmede sig slutningen, og at han skulle forlade sine disciple. Han ønskede, at de skulle huske hans lære. I de omgivelser gav Jesus brød og vin til sine disciple og forklarede, at de skulle tage det til minde om hans legeme og blod.

Jeres bestræbelser på at studere meningen og formålet med nadveren kan få jer til at føle dyb taknemlighed for alt, hvad han har gjort for jer.

Hvad er nadveren?

Nadveren er en præstedømmeordinance, hvor Kirkens medlemmer hver uge tager brød og vand til minde om Jesu Kristi sonoffer. Brødet er en påmindelse om hans legeme og hans fysiske lidelse. Vandet symboliserer Jesu blod, der blev udgydt under svære kvaler. Når vi værdigt deltager i nadveren, fornyer vi vores pagter med Herren, vi opnår og bevarer vi forladelse for vore synder, og vi forpligter os igen til at følge Jesus Kristus.

Emneoversigt: Nadveren

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Jesus Kristus, Jesu Kristi jordiske tjenestegerning, Jesu Kristi forsoning, Pagter og ordinancer, Sabbatsdagen

Afsnit 1

Nadveren hjælper os med at huske Jesus Kristus

Billede
menighedsmedlemmer, der modtager nadverbakken

Dagen efter Jesus på mirakuløs vis bespiste de 5.000, prædikede han og belærte om, at »den, der spiser mit kød og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag« (Joh 6:54). På det tidspunkt forvirrede disse ord sandsynligvis hans disciple. Men deres betydning blev senere gjort klarere, da Herren introducerede nadveren for sine disciple under sit sidste måltid.

Som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har I mulighed for at deltage ugentligt i nadverordinancen. At tage brødet og vandet hjælper jer til at huske Jesu Kristi kød og blod, som han gavmildt gav og udgød for alle Guds børn.

Noget at tænke over

  • Læs beretningerne fra skriften om Jesus Kristus, der introducerer nadverordinancen for sine disciple i Jerusalem (se Matt 26:26-28; Mark 14:22-24; Luk 22:19-20) og for nefitterne (se 3 Ne 18:1-11). Hvad kan I lære af disse passager om nadveren? Det kan også være nyttigt at læse beretningerne i Joseph Smith Oversættelse, Matthæus 26:22, 24-25 (i Guide til skrifterne) og Joseph Smith Oversættelse, Markus 14:20-25 (i Guide til skrifterne).

  • Læs Moses 5:4-8. I fordums tid befalede Gud sine børn at ofre dyr i lighed med Jesu Kristi offer – Guds lam. Hvordan tjener nadveren i dag samme formål som ofringerne på Det Gamle Testamentes tid? (se også L&P 59:9-12).

  • Herren fortalte Joseph Smith, at det ikke betyder noget, hvad vi spiser eller drikker til nadveren, så længe vi husker formålet med at gøre det (se L&P 27:1-2). Overvej, hvorfor det, vi bruger som symboler på nadveren, ikke er så vigtigt som det, disse symboler hjælper os til at huske.

Aktivitet til at lære med andre

  • Overvej sammen at se videoen »Sacrament« (2:59) eller »Always Remember Him« (5:27). I kan tale om, hvordan jeres indsats for at erindre Jesus Kristus og hans sonoffer kan påvirke jeres følelser og handlinger. Hvad kan I gøre for at fokusere mere på Jesus Kristus under nadvermødet, og når I tager nadveren?

Lær mere

Afsnit 2

Værdig forberedelse til nadveren bringer velsignelser

Billede
et stykke brudt brød og et lille vandbæger

Til tider har I måske tager jer selv i bare at sidde igennem nadveren, hvor I har glemt virkelig at modtage og opleve denne hellige ordinance, som Herren havde til hensigt. Men jeres indsats for at forberede jer til og værdigt tage del i nadveren kan kvalificere jer til rige velsignelser.

Ældste David A. Bednar har sagt: »Nadverordinancen er en hellig og gentagen invitation til oprigtig omvendelse og åndelig fornyelse. Selve den handling at deltage i nadveren giver ikke i sig selv forladelse for vores synder. Men hvis vi har forberedt os samvittighedsfuldt og deltager i denne hellige ordinance med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, så har vi løftet om, at vi altid vil have Herrens Ånd hos os. Og ved Helligåndens helliggørende kraft og dens konstante ledsagelse kan vi altid få forladelse for vores synder.«

Noget at tænke over

  • Læs 1 Korinther 11:23-29. Hvad betyder det, at en person skal »prøve sig selv«, når vedkommende deltager i nadveren? Hvorfor er det vigtigt at forberede sig på værdigt at modtage nadveren?

  • Lyt til, eller læs ordene i en nadversalme, såsom »Et grønklædt højdedrag« eller »Ydmygt, Herre, beder vi dig«. Hvordan kan det at grunde over budskabet i en nadversalme øge jeres taknemlighed for nadverordinancen?

Aktivitet til at lære med andre

  • Læs nadverbønnerne, som findes i Lære og Pagter 20:75-79. Bed nogle i jeres gruppe om at se efter, hvad vi lover, når vi tager nadveren, mens andre ser efter, hvad Herren lover at gøre til gengæld. I kan også få gruppen til at læse Lære og Pagter 20:37 og tale om lighederne mellem de løfter, der blev givet under nadveren, og dåbspagten.

Lær mere

Andre ressourcer om nadveren

Udskriv