Bibliotek
Sabbatsdagen


»Sabbatsdagen«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
ung kvinde i kirke

Vejledning til evangelisk studium

Sabbatsdagen

»Husk sabbatsdagen og hold den hellig« (2 Mos 20:8).

Hvordan ser sabbatsdagen normalt ud for jer? Når I stræber efter at ære sabbatten på Herrens måde, vil I begynde at betragte sabbatten som frydefuld (se Es 58:13-14). At tilbede Gud sammen med andre i Kirken, tage nadveren og holde dagen hellig derhjemme vil bringe åndelig kraft ind i jeres liv og drage jer tættere på Gud. Hver uge at sætte en dag til side for at hvile fra arbejde og fritidsaktiviteter er en måde, hvorpå vi viser Gud vores kærlighed og vores ønske om at adlyde ham og holde vores pagter. Præsident M. Russell Ballard forklarede: »Kraften ved sabbatsdagen ligger både derhjemme og i kirken i at opleve fryden, glæden og den varme følelse af Herrens Ånd uden nogen form for forstyrrelse.«

Hvad er sabbatsdagen?

Sabbatten er en hellig dag indstiftet af Gud til os, så vi kan hvile fra vores arbejde og tilbede ham. Efter verdens skabelse velsignede Gud den syvende dag og gjorde den hellig (se 1 Mos 2:2-3). Han befalede israelitterne: »Husk sabbatsdagen og hold den hellig« (2 Mos 20:8). Efter Jesu Kristi opstandelse begyndte hans disciple at overholde sabbatten om søndagen eller den første dag i ugen (se Mark 16:2; ApG 20:7; 1 Kor 16:1-2). I de sidste dage fornyede Gud sin befaling om at overholde sabbatsdagen (se L&P 59:9-13; 68:29).

Emneoversigt: Sabbatsdagen

Relaterede skriftstudievejledninger: Tilbedelse af Gud Faderen, Nadveren, Faste, Efterlevelse af Jesu Kristi evangelium

Afsnit 1

Jeres overholdelse af sabbatsdagen er et tegn på jeres hengivenhed over for Gud

Billede
forsamling

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Hvordan helliger vi sabbatsdagen? Da jeg var meget yngre, studerede jeg de arbejdslister, andre havde lavet over det, de måtte, og det, de ikke måtte gøre på sabbatten. Det var først senere, at jeg ud fra skrifterne lærte, at min handlemåde og min holdning på sabbatten var et tegn mellem mig og min himmelske Fader [se 2 Mos 31:13]. Med den forståelse havde jeg ikke længere brug for lister over, hvad jeg måtte og ikke måtte. Når jeg skulle træffe beslutning om, hvorvidt en aktivitet var passende på sabbatten eller ej, spurgte jeg blot mig selv: ›Hvilket tegn ønsker jeg at vise Gud?‹ Det spørgsmål gjorde mine valg med hensyn til sabbatsdagen krystalklare.« Hvilket slags tegn giver jeres overholdelse af sabbatsdagen Gud?

Noget at tænke over

  • Se videoen fra ældste Jeffrey R. Holland »Upon My Holy Day—Rest and Renewal« (1:26). Ældste Holland opfordrer os til at gøre tingene anderledes på sabbatsdagen, end vi gør andre dage. Hvilke indtryk har I modtaget om at ære sabbatsdagen og holde den hellig?

Aktivitet til at lære med andre

  • Læs sammen ældste Quentin L. Cooks beretning om hans deltagelse i en jødisk sabbat på »Kant og klar: Vær tempelværdig – i gode og dårlige tider«. Bed gruppens medlemmer om at drøfte følgende spørgsmål: Hvordan velsignede det ældste Cooks venner at ære sabbatsdagen? Hvordan var sabbatten »frydefuld« for dem?

Lær mere

Afsnit 2

Jesus Kristus ærede sabbatsdagen

Billede
Jesus Kristus helbreder en blind mand

På Det Nye Testamentes tid var ubemyndigede forskrifter og traditioner blevet en del af den jødiske kultur og opfattelse af, hvad man burde gøre og ikke gøre på sabbatsdagen. Jesus blev ofte kritiseret af de religiøse ledere på sin tid for, hvordan han og hans disciple holdt sabbatten. Jesus sagde, at »sabbatten er til for mennesket«, og at han er »sabbattens Herre« (Mark 2:27, 28). For at mindes den dag, hvor Herren opstod, holdt Jesu Kristi disciple sabbatten på den første dag i ugen (se Mark 16:2; ApG 20:7; 1 Kor 16:1-2).

Som en vigtig del af vores overholdelse af sabbatten deltager vi i nadveren til erindring om Kristi sonoffer, død og opstandelse. Når vi deltager i nadveren, indgår vi en pagt om at påtage os Jesu Kristi navn, holde hans befalinger og altid erindre ham. Til gengæld lover Gud os, at vi kan have Helligånden hos os altid. At have Ånden omfatter at blive helliggjort og tilgivet for vores synder. Det betyder også at have Helligåndens konstante ledsagelse og vejledning. Sabbatsdagen er en mulighed for at reflektere over de velsignelser, I har modtaget som Jesu Kristi tilhængere.

Noget at tænke over

  • Læs følgende beretninger om Frelseren, der ærer sabbatsdagen: Johannes 5:2-15; Lukas 13:11-17; 14:1-6. Hvordan blev personerne i disse beretninger velsignet gennem Frelserens tjeneste? I et andet skriftsted sagde Jesus: »Derfor er det tilladt at gøre noget godt på en sabbat« (Matt 12:12). Hvad tror I, det betyder at »gøre noget godt« på sabbatsdagen?

    Hvordan kan I følge Jesu eksempel på at drage omsorg for andre på sabbatsdagen?

Aktivitet til at lære med andre

  • Se som gruppe videoen »Gratitude on the Sabbath Day« (3:39). Tal om, hvordan vi kan vise vores påskønnelse og taknemlighed for Jesus Kristus på sabbatsdagen. Hvilken forbindelse er der mellem at holde sabbatsdagen hellig og føle taknemlighed for Guds velsignelser?

Lær mere

Afsnit 3

At holde sabbatsdagen hellig hjælper os til at holde os »uplettet af verden«

Billede
en familie læser

Herren har sagt: »Og for at du mere fuldstændigt kan holde dig uplettet af verden, skal du tage til bønnens hus og bringe dine sakramenter som et offer på min hellige dag« (L&P 59:9). Vores tilbedelse sammen med andre på sabbatsdagen omfatter ikke blot at deltage i nadveren, men også at bede, synge salmer, give og modtage præstedømmevelsignelser, bære vidnesbyrd, studere skrifterne og tjene andre.

Noget at tænke over

  • Deltagelse i nadvermødet er en meningsfuld måde at centrere jeres liv om Jesus Kristus på og øge jeres åndelige styrke. Når vi er åndeligt stærke, er vi bedre forberedt til at undgå og overvinde fristelse. Hvordan har jeres bestræbelser på at være »uplettet af verden« hjulpet jer til at holde sabbatsdagen hellig og deltage i nadvermødet?

  • Gennemgå Herrens budskab om sabbatsdagen i Lære og Pagter 59:9-15. Om dette skriftsted sagde præsident M. Russell Ballard: »Bemærk nogle af nøgleordene i denne åbenbaring: Lykke, glæde, taksigelse, muntert hjerte, glad hjerte og et muntert ansigtsudtryk. For mig lyder det som om, at sabbatsdagen bør bringe smilet frem i vores øjne.« Hvornår har I oplevet den slags følelser på sabbatten? Hvad kan I gøre for at gøre jeres tilbedelse på sabbatsdagen til en glædelig oplevelse?

Aktivitet til at lære med andre

  • Se videoen »Is There a Place for Me?« Tal om vigtigheden af at hjælpe andre til at føle, at de hører til i deres menighed i Kirken. Hvordan kan jeres indsats for at hjælpe andre til at føle, at de hører til, øge jeres egen følelse af tilbedelse på sabbatsdagen?

Lær mere

Udskriv