Bibliotek
Opstandelsen


»Opstandelse«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
den opstandne Kristus giver sig til syne for Maria Magdalene

Vejledning til studium af evangeliet

Opstandelsen

Jesu Kristi sejr over døden

På et tidspunkt i vores liv vil vi alle få anledning til at tænke: »Hvad sker der, når vi dør?« »Vil jeg nogensinde se mine afdøde kære igen?« »Hvor kan jeg finde fred, når en, jeg elsker, dør?«

Selvom vi ikke har alle svarene, kan sandheden om Jesu Kristi opstandelse bringe trøst til alle, der sørger. Det faktum, at alle, der dør, en dag vil leve igen, giver fred i vores sjæl og et løfte om, at der venter bedre dage forude.

Da Jesus Kristus opstod fra de døde til udødelighed, blev han opstandelsens »førstegrøde« (se 1 Kor 15:20-23) og sørgede for en måde, hvorpå vi alle en dag kan opstå, som han var.

Hvad er opstandelse?

Opstandelsen er genforeningen af det åndelige og det fysiske legeme efter døden, som så aldrig mere skal adskilles (se Alma 11:45). Når vi opstår, vil vores legeme blive fuldkommengjort og udødeliggjort og vil ikke længere være underkastet sygdom og død. Fordi Jesus Kristus overvandt døden gennem sin opstandelse, vil alle mennesker opstå, som han gjorde.

Emneoversigt: Opstandelse

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Jesu Kristi forsoning, Jesu Kristi jordiske tjenestegerning, Frelsesplanen

Afsnit 1

Jesus Kristus opstod

Billede
Kristus underviser efter sin opstandelse

Jesus var den første, som opstod. Hans sejr over døden er grundlæggende for vores tro. Profeten Joseph Smith lærte os: »De fundamentale principper og grundsætninger i vores religion er apostlenes og profeternes vidnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, blev begravet og igen opstod den tredje dag og fór til himlen.«

Herren har givet mange vidnesbyrd om denne grundlæggende læresætning. Hvert af de fire evangelier indeholder beretninger om dem, der så Jesus som et opstandent væsen. Mormons Bog vidner også om, at tusinder af mennesker i Amerika så den opstandne Frelser. I vor tid har vidner, deriblandt Joseph Smith og andre profeter og apostle, vidnet om, at Jesus Kristus opstod og lever i dag.

Noget at tænke over

  • Forestil jer, at I er advokat og opbygger en sag for at bevise, at Jesus Kristus opstod. Hvem ville I indkalde som vidner? Hvordan ville øjenvidner styrke jeres sag? Hvordan kan et vidnesbyrd om den opstandne Herres øjenvidner påvirke jeres eget? For idéer, se Johannes 20:1-20; 3 Nefi 11:3-17; og Lære og Pagter 76:19-24.

  • Læs Johannes 20:26-29. Hvilket budskab giver Frelseren i dette skriftsted til folk, der ikke var øjenvidner til hans opstandelse? (se også Eter 12:5-6). Selvom vi ikke har set den opstandne Herre, kan vi stadig modtage et personligt vidnesbyrd om, at han er opstået. Hvilket tilkendegivelser på opstandelsen har I oplevet i jeres liv? Hvordan har disse tilkendegivelser påvirket jer?

Aktiviteter til at lære med andre

  • Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) erklærede: »Af alle sejre i menneskehedens historie er ingen så stor, ingen så universel i dens virkning, ingen med så evigtvarende konsekvenser, som den korsfæstede Herres sejr, han, som opstod fra graven den første påskemorgen.« Tal om, hvorfor det er vigtigt at vide, at Jesus Kristus lever i dag. Præsident Hinckley skrev også ordene til salmen »Jeg ved, at min Forløser er Guds søn«. Læs, eller lyt til denne salme sammen, og del derefter de tanker og følelser, den inspirerer hos jer.

  • Mange inspirerede kunstnere har skildret det øjeblik, hvor enkeltpersoner så den opstandne Frelser. Se på følgende skildringer eller andre, I kan lide. Fortæl, hvad disse billeder hjælper jer til at forstå om Jesu Kristi opstandelse. Hvordan får de jer til at føle for ham? Hvordan ville I have følt det, hvis I havde været der?

Billede
Maria og den opstandne Herre.
Billede
Kristus viser sig for Thomas efter opstandelsen
Billede
Kleopas og en discipel sidder og spiser, da de genkender Frelseren

Lær mere

Afsnit 2

Vi vil alle genopstå

Billede
Familie ved en begravelse

Fordi Jesus Kristus opstod, vil vi også opstå. Kort tid efter Jesu Kristi opstandelse skete det, at mange trofaste mennesker opstod (se Matt 27:52-53). Selvom ikke alle vil opstå på samme tid, vil alle med tiden modtage et fuldkomment, udødeligt legeme gennem den herlige universelle gave, som opstandelsen er.

Vores opstandne legeme vil svare til det legeme, vi har nu, blot udødeligt, fuldkomment og fri for sygdom og smerte. Vi vil »modtage en fylde af glæde« (L&P 93:33-34, se også Alma 11:43). Vores opstandne legeme vil gøre os i stand til at vende tilbage til Guds nærhed og blive dømt. De, der har omvendt sig fra deres synder, vil nyde evigt liv og leve for evigt i Guds nærhed.

Noget at tænke over

  • Alma den Yngres søn Corianton var »bekymret angående de dødes opstandelse« (Alma 40:1). Så Alma underviste Corianton – og læsere af Mormons Bog – om mange betydningsfulde sandheder om opstandelsen. Læs, hvad han underviste om i Alma 40-41. Når I læser, så læg mærke til sandheder om opstandelsen, der er betydningsfulde for jer. Hvordan kan disse sandheder have hjulpet Corianton til at føle fred? Hvordan kan de påvirke de beslutninger, I træffer nu?

  • Apostlen Paulus fandt ud af, at nogle hellige i Korinth ikke troede på opstandelsen. Læs 1 Korinther 15, og læg særligt mærke til Paulus’ belæringer om opstandelsen. Her er nogle spørgsmål, I kan tænke over, mens I studerer:

    • Vers 12-15: Hvorfor ville forkyndelse og tro være forgæves, hvis der ingen opstandelse var?

    • Vers 16-19: Hvorfor ville vi »stadig [være] i [vore] … synder«, hvis der ikke var nogen opstandelse? Hvorfor ville vi være de »ynkværdigste af alle mennesker«?

    • Vers 55-58: Hvordan kan jeres kundskab om opstandelsen få jer til at stå urokkeligt fast?

Aktivitet til at lære med andre

  • Jesu Kristi gengivne evangelium lærer os, at opstandelsens gave gives betingelsesløst til alle mennesker, og alligevel er mange af Guds børn uvidende om denne velsignelse. Tal om, hvordan opstandelsen gør en forskel i jeres liv. I kan måske også finde det værdifuldt at tale om søster Reyna I. Aburtos personlige oplevelser i hendes tale »Graven har ingen sejr«, og ældste S. Mark Palmer i »Vores sorg skal blive vendt til glæde«. Hvordan blev søster Aburto og ældste Palmer velsignet af en kundskab om opstandelsen? Hvordan kan denne viden velsigne os?

Lær mere

Andre ressourcer om opstandelsen

Udskriv