Bibliotek
Det første syn


“Det første syn”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
det første syn

Veiledning til studium av evangeliet

Det første syn

Joseph Smith så Gud Faderen og Jesus Kristus

Skriftene deler mange beretninger om profeter som kommuniserte med Gud (se Amos 3:7). Bibelen lærer oss at Gud talte med Moses “ansikt til ansikt” (2 Mosebok 33:11). Profeter i Mormons bok snakket også med eller hadde personlige besøk av Jesus Kristus og fikk veiledning fra ham for sin tid (se for eksempel 3 Nephi 11).

Etter Jesu død og oppstandelse og hans apostlers død ble Kristi kirke forvrengt av endringer i hans lære og ordinanser. I århundrer var verden i en tilstand av åndelig mørke uten Kristi kirkes tilstedeværelse. Våren 1820 var den unge Joseph Smith opptatt av sin sjels velferd og søkte å få vite hvilken kirke han skulle slutte seg til. Han gikk ut i skogen i nærheten av sitt hjem og ba Gud om rettledning. Som svar på hans bønn viste Gud Faderen og Jesus Kristus seg for Joseph. I likhet med Moses talte Joseph med Gud ansikt til ansikt. Denne hendelsen, kjent som Det første syn, begynte gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i vår tid (se Joseph Smith – Historie 1:7–20).

Hva er Det første syn?

Våren 1820 ba en ung mann ved navn Joseph Smith i skogen i nærheten av sitt hjem i delstaten New York. Som svar på hans bønn viste Gud Faderen og Jesus Kristus seg for ham. Etter denne åpenbaringen ble Joseph Smith kalt til å være en Herrens profet, og gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium begynte.

Emneoversikt: Det første syn

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Profeter, Evangeliets gjengivelse, Personlig åpenbaring

Del 1

Du kan selv få vite at Det første syn virkelig skjedde

Bilde
Joseph Smith i lunden

Realiteten av at Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus viste seg for unge Joseph Smith er en viktig del av gjenopprettelsen av Kristi kirke. Det første syn fastslår det faktum at himlene er åpne og at Gud taler til mennesket igjen.

Vi kan studere Joseph Smiths beretninger om Det første syn. Vi kan også spørre Gud om Det første syn virkelig fant sted (Moroni 10:4–6). Når vi gjør disse tingene, vil Den hellige ånd lære oss sannheten av Det første syn (se Alma 5:45–46).

Ting å tenke på

  • President Gordon B. Hinckley underviste: “Hele vår styrke står og faller med gyldigheten av dette synet. Enten fant det sted, eller så fant det ikke sted. Hvis det ikke fant sted, da er dette verk et bedrag. Hvis det fant sted, da er det det viktigste og mest fantastiske verk under himmelen.” Hvordan påvirker realiteten av Det første syn ditt liv? Hvis du ennå ikke har mottatt et vitnesbyrd om dets gyldighet, hvordan vil du strebe etter å gjøre det?

  • Når du lærer om Det første syn, kan det være nyttig å lese de forskjellige beretningene Joseph Smith ga om hendelsen. De er tilgjengelige på “Accounts of Joseph Smith’s First Vision” på nettstedet Joseph Smith Papers. Hvorfor tror du Joseph Smith valgte å vektlegge forskjellige detaljer i visse beretninger? Hvilken ny innsikt om Det første syn har du fått ved å studere de forskjellige beretningene?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Se videoen “Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Be til Gud: Josephs Smiths første syn] (6:35) sammen. Del med gruppens medlemmer at denne videoen ble laget ved hjelp av detaljer fra hver av Joseph Smiths beretninger om synet. Hva føler du når du ser denne fremstillingen? Hva lærte du som du aldri har tenkt på før? Be gruppens medlemmer om å dele sine tilskyndelser og ideer.

Lær mer

Del 2

Å forstå Det første syn kan styrke ditt vitnesbyrd om Jesu Kristi gjengitte evangelium

Bilde
mann som leser i Skriftene

I tillegg til den viktige rollen Det første syn spilte i gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium, kan vi også lære viktige sannheter i evangeliet ved å studere Joseph Smiths syn. Guds natur, behovet for en gjenopprettelse av Kristi kirke, hensikten med evangeliet og andre viktige sannheter ble alle åpenbart på den tiden.

Det at Gud Faderen og Jesus Kristus viste seg, avklarte sannheter om Guds natur som hadde gått tapt gjennom århundrene. En av de viktigste av disse er at vår himmelske Fader og Jesus Kristus er to adskilte personer med legemer som ser ut som våre (se Joseph Smith – Historie 1:17; se også Lære og pakter 130:1, 22). Jesus Kristus besvarte Joseph Smiths spørsmål om den tids religiøse miljø og fortalte Joseph at Jesu Kristi sanne kirke ikke var på jorden (se Joseph Smith – Historie 1:19–20). Og med to enkle ord lærte Gud Faderen Joseph en viktig ferdighet for alle som søker sannhet: Han pekte på Jesus Kristus og befalte: “Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:17)

Ting å tenke på

  • Les eldste Dieter F. Uchtdorfs tale “Fruktene av Det første syn”, og legg merke til de “fruktene” han drøfter og hvordan de angår ditt liv. Hvordan har Det første syn påvirket deg? Hva sier dette deg? Du kan skrive ned tankene dine i dagboken.

  • Les “En trofast søken blir belønnet”, av eldste Patricio M. Giuffra. I denne generalkonferansetalen nevner eldste Giuffra fem viktige sannheter som han lærte under misjonærleksjonen der han først hørte historien om Det første syn. Hvilke av disse sannhetene er personlig meningsfylte for deg? Hvordan har disse sannhetene styrket ditt vitnesbyrd og vært til velsignelse for deg?

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • Selv om Det første syn var en mirakuløs hendelse, var det bare begynnelsen til evangeliets gjengivelse. Mange åndelige utgytelser fulgte. Overvei dette når dere sammen leser fra “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet.” Mens dere leser, stopp med jevne mellomrom for å drøfte englebesøkene som kom etter Det første syn. Hvorfor tror dere gjenopprettelsen begynte med et syn av vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hvordan la Det første syn grunnlaget for det som skulle komme?

  • Blant sannhetene vi lærer av Det første syn, er at Gud svarer sine barn når de er i nød. Se traileren til The First Vision: A Joseph Smith Papers Podcast, hvor Kirkens historiker Spencer W. McBride drøfter denne sannheten. Be så gruppens medlemmer dele sine følelser og sin innsikt.

Lær mer

Del 3

Det første syn kan lære deg hvordan du kan finne sannhet

Bilde
ungdom som leser Skriftene

Du kan lære av Joseph Smiths eksempel hvordan du søker sannhet. Joseph Smiths historie sier at han ønsket å vite hvilken kirke han skulle slutte seg til. Han hadde dette spørsmålet i tankene mens han leste i Bibelen, så da han leste Jakobs brev 1:5–6, var dette skriftstedet spesielt meningsfylt for ham: “Men om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den. Men han må be i tro, uten å tvile.”

President Russell M. Nelson underviste: “Hvis Joseph Smiths opphøyde opplevelse i Den hellige lund lærer oss noe, er det at himlene er åpne og at Gud taler til sine barn.” Selv om svar på spørsmålene dine kanskje ikke kommer gjennom et syn, kan du likevel være sikker på at Gud hører og besvarer dine bønner. Når du anstrenger deg flittig og setter din lit til Gud, kan du være sikker – i likhet med Joseph Smith – på at Gud vil holde sine løfter.

Ting å tenke på

  • Når vi lærer om Jesu Kristi evangelium, har vi alle spørsmål. Noen blir lett besvart, mens andre kan kreve stor innsats. Hvilke spørsmål har du angående evangeliet, Skriftene eller ordene til levende profeter? Les 1 Nephi 15:6–11 med disse spørsmålene i tankene. Hva lærer du fra disse versene om hvordan du kan motta åpenbaring? Hvordan kan du utøve tro på Jesus Kristus mens du venter på svarene du søker?

  • Les artikkelen “Det første syn: Et mønster for personlig åpenbaring”, av president Henry B. Eyring. Hva lærer denne artikkelen deg om å forberede deg til å motta personlig åpenbaring? Hvilke små endringer kan du gjøre i ditt liv for å hjelpe deg til å bli mer mottagelig for Den hellige ånds tilskyndelser?

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • Les 1 Nephi 10:17–19 som gruppe. Hva lærer du av disse versene om Guds villighet til å besvare våre bønner? Hvilke personlige opplevelser har du hatt med å motta personlig åpenbaring? Be gruppemedlemmene utveksle ideer og erfaringer etter behov.

  • Be gruppemedlemmene lese eller lytte på egen hånd til president Nelsons tale “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv.” Be dem være spesielt oppmerksomme på hans undervisning om å motta personlig åpenbaring. Kom deretter sammen som gruppe, og be hver enkelt fortelle hva han eller hun har lært. Legger du merke til noen mønstre i det gruppemedlemmene syntes var lærerikt? Hva kan du lære av president Nelson og av gruppen din om hvordan du bedre kan motta personlig åpenbaring?

Lær mer

Skriv ut