Bibliotek
Evangeliets gjengivelse


“Evangeliets gjengivelse”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
Kristus ordinerer De tolv apostler

Veiledning til studium av evangeliet

Evangeliets gjengivelse

Jesu Kristi evangeliums fylde i vår tid

Kort tid etter sin dåp begynte Jesus Kristus sin tjenestegjerning og lærte folk hvordan de skulle leve i henhold til vår himmelske Faders plan. Jesus forkynte at det er to store bud: For det første å elske Gud av hele vårt hjerte, av hele vår sjel og av all vår forstand, og for det annet å elske andre som oss selv (se Matteus 22:36–40). Hans budskap var å innby menn og kvinner til å komme til ham, tro og etterleve sannhetene i hans evangelium og bli frelst.

Jesus kalte apostler og ga dem myndighet til å representere ham og bistå i hans verk. Han organiserte sin kirke og understreket betydningen av evangeliets første prinsipper og ordinanser: tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåp og å motta Den hellige ånd (se Matteus 9:13; 16:15–19; 17:19–20; Johannes 3:5).

Med tiden etter at Herrens apostler døde, ble mange viktige sannheter i evangeliet forandret eller gikk tapt, så vel som den opprinnelige organiseringen og myndigheten i Kristi kirke (se Apostlenes gjerninger 20:29–30). Men som oppfyllelse av profeti gjenopprettet eller gjeninnførte vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus Kirken og evangeliets fylde. Denne gjenopprettelsen begynte i 1820 gjennom profeten Joseph Smith. Den fortsetter i dag gjennom guddommelig åpenbaring gitt til vår tids profeter.

Hva er evangeliets gjengivelse?

“Evangeliets gjengivelse” viser til at Jesus Kristus gjenga sitt evangeliums fylde, sin prestedømsmyndighet og gjenopprettet organiseringen av sin kirke til jorden gjennom profeten Joseph Smith og senere profeter. Gjenopprettelsen kjennetegnes av en rekke guddommelige åpenbaringer, som begynner med Joseph Smiths første syn og fortsetter gjennom vår tids profeter til denne dag.

Emneoversikt: Kirkens gjenopprettelse

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Joseph Smith, Profeter, Det første syn, Prestedømmets gjengivelse, Mormons bok, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige

Del 1

Verden ble forberedt for evangeliets gjengivelse

Bilde
Det første syn

Etter at Kristi apostler døde, ble mange viktige aspekter av Jesu Kristi evangelium misforstått, bleknet eller forandret. Uten levende profeter og den opprinnelige myndighet gitt av Jesus Kristus, opphørte Jesu Kristi sanne kirke å eksistere. I denne perioden, som noen ganger kalles det store frafall, søkte mange en sann forståelse av Jesu Kristi evangelium.

Mange begivenheter bidro til å forberede verden for gjengivelsen av Herrens evangelium og hans kirke. Sentrale personer ofret for eksempel mye, også sitt liv, for å oversette Bibelen til engelsk og begynne å distribuere den til andre. Tilgjengeligheten av Skriftene gjorde det lettere for folk å lære mer om Jesus Kristus. Reformatorer uttalte seg mot uoverensstemmelsene de så i kirken med det Skriftene underviste. Mange europeere søkte religionsfrihet ved å bosette seg i Nord-Amerika. Utallige mennesker søkte en klarere forståelse av Jesus Kristus og hvordan de kunne finne fred i dette liv.

Ting å tenke på

  • Mange viktige aspekter ved Jesu Kristi evangelium gikk tapt etter at apostlene døde. Denne perioden med frafall fra det sanne evangelium kalles noen ganger det store frafallet. Les Jesaja 24:4–5; Matteus 24:9–12; Johannes 16:1–3; 2 Tessaloniker 2:1–4 og 1 Nephi 13:26–29. Hva sier disse skriftstedene ville skje etter at Kristus og hans apostler var borte? Hvordan har gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium påvirket ditt liv?

  • Les Joseph Smith beretning om sitt første syn som finnes i Joseph Smith – Historie 1:14–20. Hva lærte Joseph Smith om tilstanden i den religiøse verden rundt ham? Hvorfor er det viktig å få et vitnesbyrd om sannheten av evangeliets gjengivelse?

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • Be gruppemedlemmene beskrive hvordan det føles å være sulten. Hvordan kan sult påvirke humøret vårt? Våre prioriteringer? Våre ønsker? Etter denne drøftingen kan dere lese Amos 8:11–12 sammen. Hvorfor tror du profeten Amos valgte denne billedbruken til å beskrive verden under det store frafallet? Hvordan kan et tap av evangeliets sannhet sammenlignes med “hunger i landet”? Hvordan ville vårt liv bli påvirket hvis vi hungret etter åndelige sannheter på samme måte som vi hungrer etter mat?

  • I sin tale “Forberedelser til gjenopprettelsen og Det annet komme: ‘Derfor skal min hånd være over deg’”, forklarte eldste Robert D. Hales flere konkrete hendelser i verdenshistorien som bidro til å forberede verden for gjenopprettelsen. Lytt til eller les denne talen sammen, og be så gruppemedlemmene fortelle hva de har lært. Hvordan var Herrens hånd tydelig i hendelsene som ledet opp til gjenopprettelsen?

Lær mer

Del 2

Evangeliets gjengivelse åpnet evangelieutdelingen i tidenes fylde

Bilde
Det melkisedekske prestedømmes gjengivelse

Gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium bragte nytt lys til verden. Det begynte våren 1820, da unge Joseph Smith ba i et skogholt i nærheten av sitt hjem i Palmyra i New York. Han var bekymret for sin åndelige stilling overfor Gud og ønsket å vite hvilken kirke som var den rette. Som svar på hans bønn viste Gud Faderen og Jesus Kristus seg for ham.

I løpet av tiden begynte Gud å gjengi evangeliets sannheter til Joseph Smith. Denne utgytelsen av sannheten frembragte hellig skrift, prestedømsmyndighet, Kirkens organisasjon, lære og nødvendige ordinanser for frelse og opphøyelse. Denne prosessen med å dele ut evangeliet til jorden igjen tilveiebragte det Skriftene kaller “evangelieutdelingen i tidenes fylde” (Efeserne 1:10; Lære og pakter 112:30). En evangelieutdeling er en tid da Herren har en profet og sitt evangelium på jorden. I denne siste evangelieutdelingen blir verden forberedt til Jesu Kristi annet komme.

Ting å tenke på

  • Vi lever i evangelieutdelingen i tidenes fylde – en tid som er ulik alle andre. Vi vet at denne evangelieutdelingen ikke vil ende med frafall, men det betyr ikke at vi ikke møter betydelige utfordringer. Studer eldste Jeffrey R. Hollands tale “Denne største av alle evangelieutdelinger.” Hvilke utfordringer identifiserer eldste Holland i denne talen? Hva lærer du av hans tale om holdningen du kan velge å ha når du møter disse utfordringene?

  • En spennende del av å leve i evangelieutdelingen i tidenes fylde er å være en del av evangeliets vedvarende gjengivelse. Les Apostlenes gjerninger 3:19–21; Efeserne 1:3, 10; Lære og pakter 27:13; 112:30; 128:18. Hva lærer du av disse versene om hva som vil skje i denne evangelieutdelingen? Hvordan kan du bidra til dette store arbeidet?

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • Å søke og tro på fortsatt åpenbaring, kan ha betydelig påvirkning på ditt liv. I “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet”, uttalte Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum: “Det har nå gått 200 år siden denne gjenopprettelsen ble innledet av Gud Faderen og hans elskede Sønn Jesus Kristus … Vi erklærer med glede at den lovede gjenopprettelsen går fremover gjennom fortsatt åpenbaring.” Be gruppemedlemmene om å dele nyere åpenbaringer eller inspirerte læresetninger som har hatt betydelig påvirkning på dem. Hva lærer du av gruppemedlemmenes erfaringer med vår tids åpenbaring?

  • Begrepet evangelieutdelinger kan være vanskelig å forstå. Se videoen “Dispensations: The Pattern of Apostasy and Restoration” [Evangelieutdelinger: Mønsteret for frafall og gjenopprettelse] (6:52) sammen, og stopp etter behov for å stille hverandre spørsmål og finne svar. Hvordan styrker det å forstå mønsteret for evangelieutdelinger ditt vitnesbyrd om gjenopprettelsen i vår tid? Hva syns du om å leve i evangelieutdelingen i tidenes fylde?

Lær mer

Del 3

Gjenopprettelsen fortsetter gjennom vår tids profeter og apostler

Nå, mer enn 200 år etter at vår himmelske Fader og Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith, fortsetter gjenopprettelsen. Levende profeter og apostler søker og mottar åpenbaring for å lede Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Herren forbereder sin kirke og sitt folk til Jesu Kristi annet komme. Guds verk fortsetter å rulle fremover gjennom den vedvarende gjenopprettelsen og det inspirerte lederskapet til Herrens tjenere (se Trosartiklene 1:9).

I 2018 sa president Russell M. Nelson: “Vi er vitner til en gjenopprettelsesprosess. Hvis du tror at Kirken er fullstendig gjenopprettet, ser du bare begynnelsen. Det vil komme mye mer … Vent til neste år. Og så neste år. Ta vitaminpillene dine. Få nok søvn. Det kommer til å bli spennende.”

Ting å tenke på

  • I talen som han holdt i 2014, “Sover du gjennom gjenopprettelsen? antydet president Dieter F. Uchtdorf, som da var medlem av Det første presidentskap, tre fristelser som kan hindre oss i aktivt å delta i den vedvarende gjengivelsen av evangeliet. Studer denne talen, og legg merke til snublestenene han sier som kan hindre oss i å nå vårt potensial. Hvilke av disse kan du jobbe med å overvinne? Legg en plan for å gjøre det.

  • Noen som var vitne til mange av gjenopprettelsens hendelser, ble inspirert til å skrive om dem. Velg en salme fra emneregisteret i “Gjenopprettelse” i Salmer, og les teksten. Hva lærer ordene deg om betydningen av gjenopprettelsen? Hvordan får disse ordene deg til å føle deg? Hva føler du deg inspirert til å gjøre?

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • I en tale som han holdt i 2020 med tittelen “Oppfyllelse av profeti”, nevnte eldste Ronald A. Rasband flere profetier fra gammel og nyere tid som har blitt oppfylt som en del av evangeliets gjengivelse. Studer denne talen sammen, og be så gruppemedlemmene fortelle hvilke oppfyllelser av profeti som er mest meningsfylte for dem. Hvordan forandrer denne øvelsen hvordan du tenker på gjenopprettelsen? Hva føler du når du tenker på betydningen av å leve i denne lenge forventede tiden?

  • I artikkelen “Den vedvarende gjenopprettelsen,” nevnte eldste LeGrand R. Curtis jr., Kirkens historiker og skriver, tre måter vi kan delta i den vedvarende gjenopprettelsen på:

    • Inngå og holde hellige pakter

    • Utføre de kall og oppgaver vi mottar

    • Hjelpe til med Israels innsamling

    Les som gruppe hva eldste Curtis underviste om hvert av disse bidragene til arbeidet. Hva føler du deg tilskyndet til å delta i på dette tidspunktet? Hvordan vil du gjøre det? Del ideene dine med gruppen, og finn ut hvordan dere kan hjelpe hverandre å nå målene deres.

Lær mer

Andre ressurser om evangeliets gjengivelse

Skriv ut