2018
Hva, hvorfor og hvordan: En oversikt over evangeliets gjengivelse
April 2018


Hva, hvorfor og hvordan: En oversikt over evangeliets gjengivelse

For å undervise i evangeliet må du være i stand til å forklare hva frafallet, evangelieutdelinger og gjenopprettelsen er. Denne oversikten kan hjelpe.

Bilde
a breakdown of the restoration 1
Bilde
a breakdown of the restoration 2

La oss si at du tilbringer en uke på stranden sammen med din venns familie. Du har hatt mye moro, men du begynner å savne din egen familie. Så sender faren din deg en tekstmelding for å høre hvordan det går – og det er akkurat det du trenger for å føle deg elsket og husket.

Livet på jorden er litt sånn. Gud sender oss ikke tekstmeldinger, men vi er borte fra vårt himmelske hjem, så én måte vår himmelske Fader viser sin kjærlighet til oss på er ved å sende profeter.

Evangelieutdeling

Bilde
prophets called of God

Illustrasjoner: Ben Simonsen

Profeter leder det som kalles evangelieutdelinger, tidsperioder når (1) Gud har minst én bemyndiget prestedømsleder på jorden, og (2) denne lederen, en profet, lærer om frelsesplanen direkte fra Gud. Deretter underviser profeten, eller han deler ut, evangeliet til folket.

Takket være Skriftene vet vi om mange av evangelieutdelingene. Noen av de viktigste var Adams, Enoks, Noahs, Abrahams, Moses’, Jesu Kristi og Joseph Smiths. Herren innledet en evangelieutdeling gjennom hver av disse profetene.

Frafall

Bilde
apostasy cycle

Frafall = ugudelighet. Når en person eller gruppe vender seg bort fra sannhetene i Jesu Kristi evangelium, forkaster profetene og faller i synd, er de i frafall.

Hvordan frafall skjer

Gud kaller en profet, som underviser i Jesu Kristi sanne evangelium.

De som følger profetens læresetninger, blir velsignet.

Noen blir stolte og forkaster profeten.

Herren fjerner ofte sin profet fra dem som forkaster evangeliets prinsipper.

Når tiden er inne, kaller Gud en ny profet for å gjengi sannheten og prestedømmet og gjenopprette Kirken.

Gjenopprettelsen

Bilde
restoration

En gjenopprettelse er å bringe noe tilbake til sin opprinnelige tilstand. Det er ikke en reformasjon, som endrer noe eksisterende for å skape noe nytt. Hvis du for eksempel ønsket å restaurere et gammelt hus, ville du bygge det opp igjen på samme måte som det opprinnelig ble bygget. Du kan gjerne sette inn en ny peis, men da forandrer du huset, du restaurerer det ikke.

Jesu Kristi evangelium måtte gjengis fordi det gikk tapt under det store frafallet. Menneskene hadde levd i flere hundre år uten den sanne kirke. Så Herren gjenopprettet sin kirke og gjenga sitt evangelium gjennom Joseph Smith, akkurat slik oldtidsprofeter hadde profetert (se Jesaja 2:1-3; 29:13-14; Apostlenes gjerninger 3:19-21; Johannes’ åpenbaring 14:6-7; 2 Nephi 3:3-15).

Jesu Kristi sanne evangelium er her for å bli – så vil du holde fast ved det? Selv om verden blir stadig mer ugudelig, vil Jesu Kristi kirke være her til enden.

Du har et valg å ta – det samme valget som menneskene har stått overfor siden tidens begynnelse: Vil du følge profeten? Hvis du gjør det, vil du bli velsignet, og Ånden vil veilede deg.

Adam

Adam var en sann pioner – han var det første mennesket på jorden og den første profeten! Han underviste sin familie i evangeliet, men også i begynnelsen var det mange som “søkt[e] sine egne råd i mørket” og forkastet sannheten (Moses 6:28).

Enok

Bilde
city taken up to heaven

Har du hørt om en hel by som ble tatt opp til himmelen? Byen Sion – som ble grunnlagt av Enok – var så rettferdig at folket fikk lov til å bo hos Gud (se Moses 7:23).

Noah

Bilde
noahs ark

Du kjenner til Noahs ark. Bare åtte personer – Noahs familie – overlevde flommen fordi de lyttet til Noahs advarsler (se 1 Mosebok 7; Moses 8). Men visste du at han mottok prestedømmet da han var 10 år gammel (se L&p 107:52) og at “kjemper… søkte etter Noah for å ta hans liv”? (Moses 8:18).

Abraham

Bilde
abraham

Abraham ble nesten ofret av ugudelige prester, men en engel reddet ham (se Abraham 1). Han fikk noen fantastiske åpenbaringer, herunder et syn om det førjordiske liv. Kirkens medlemmer er hans etterkommere, og Abrahams pakt er oppkalt etter ham. (Se Abraham 2-5.)

Moses

Bilde
moses

Moses ledet israelittene ut av Egypt og hjalp dem å gjenvinne sin frihet. Han “søkte flittig å helliggjøre sitt folk, så de kunne se Guds åsyn” (L&p 84:23-24). På grunn av sitt frafall vandret de i ørkenen i 40 år!

Jesus Kristus

Bilde
Jesus Christ

Ikke bare underviste Jesus Kristus i evangeliet og utførte mange mirakler, men han opprettet også sin kirke på jorden. Han sonet for våre synder og ble korsfestet og oppsto for å gjøre det mulig for oss å overvinne åndelig og fysisk død. Han er sin kirkes overhode i dag, og han og vår himmelske Fader er kilden til prestedømmets myndighet.

Det store frafall

Bilde
the great apostasy

Etter Frelserens oppstandelse forsøkte hans apostler og andre ledere i Kirken å spre evangeliet, men folk forkastet deres læresetninger og drepte til og med de fleste apostlene. På grunn av folkets ugudelighet gikk fylden av evangeliet tapt fra jorden. Verden falt i åndelig mørke (se Jesaja 60:2).

  • I mer enn 1000 år hadde menneskene ingen tilgang til de frelsende ordinansene, templets velsignelser eller veiledning fra en profet.

  • Dyrebare sannheter gikk tapt fra Bibelen.

  • Falske forestillinger ble undervist om Guds sanne natur.

  • Noen av de frelsende ordinansene ble forandret eller undervist feil (se Jesaja 24:5).

  • Dette frafallet førte til slutt til at det oppsto mange kirkesamfunn.

Reformasjonen

Bilde
reformation

Under den store frafallet innså noen religiøse tenkere i Europa at Jesu Kristi evangelium ikke ble undervist på riktig måte. Disse reformatorene var ikke profeter, men de gjorde sitt beste for å undervise i sannheten slik de forsto den. De bidro til å gjøre Bibelen tilgjengelig for flere mennesker. Mange kjempet for religionsfrihet og åpnet veien for evangeliets gjengivelse.

Joseph Smith

Bilde
joseph smith

Men var evangeliets fylde tapt for alltid? Nei! Gud åpenbarte viktige sannheter til Joseph Smith igjen. Himmelske sendebud gjenga alle de nødvendige prestedømsnøklene til ham (se L&p 27:8-13; 110; 128:18-21), noe som gjør dette til “evangelieutdelingen i tidenes fylde” (L&p 138:48). Det er også kjent som de siste dager fordi det er den siste evangelieutdelingen før Jesu Kristi annet komme.

Gjenopprettelsen

Gjett hva! DU har gjenopprettelsens velsignelser. Ja, du!

  • Jesu Kristi kirke ble gjenopprettet med en profet og apostler til å lede den.

  • Mormons bok, Lære og pakter, Den kostelige perle og andre nyere åpenbaringer gjenga dyrebare sannheter som hadde gått tapt (se 2 Nephi 27).

  • Joseph Smith mottok Det aronske prestedømme av døperen Johannes (se L&p 13) og Det melkisedekske prestedømme av apostlene Peter, Jakob og Johannes (se L&p 128:20).

  • Bemyndigede prestedømsbærere utfører de frelsende ordinansene på riktig måte.

  • Og vi vet at sannheten aldri vil gå tapt på grunn av frafall igjen (se Daniel 2:44).

Skriv ut