2020
Styrk din tro gjennom Det første syn
April 2020


Styrk din tro gjennom Det første syn

Jeg ber om at du må følge Josephs mønster for bønn, lære sannhetene han lærte og styrke din tro på din himmelske Fader og på hans Sønn Jesus Kristus.

Bilde
Teenaged Elder Anderson shares his beliefs with friends Illustration of Elder Neil Anderson when he was 16 years old at a conference he traveled to the east coast to attend. He is in a informal group of people and he is explaining his beliefs to the group.

Da jeg var 16 år gammel, reiste jeg fra mitt hjem i Idaho til en konferanse på østkysten av USA, hvor det var unge menn og unge kvinner fra alle 50 delstater og nesten 40 nasjoner. Før dette hadde jeg sjelden vært i en situasjon der min tro og overbevisning skilte meg ut.

I en uformell gruppesituasjon en kveld oppsto en diskusjon om noen av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges trosoppfatninger og fremgangsmåter. En stor gruppe elever vendte plutselig oppmerksomheten mot meg og begynte å stille spørsmål, og noen av dem var kritiske til vår tro.

Jeg ble overrumplet. Men etter at jeg hadde reflektert en stund, begynte jeg å dele noen grunnleggende prinsipper i evangeliet. Jeg forklarte at vi har en himmelsk Fader, at vi er hans sønner og døtre, og at vi er på jorden for å utvikle tro på Jesus Kristus og vise oss verdige ved å velge det gode fremfor det onde.

Å dele disse prinsippene ledet meg inn på Joseph Smiths vitnesbyrd. De andre elevene hadde ikke spurt om Joseph Smith, men jeg gikk til opprinnelsen til hvorfor jeg trodde det jeg trodde. Da jeg fortalte at Faderen og Sønnen viste seg i Den hellige lund, ble plutselig alle stille. En gjennomtrengende følelse av hellighet kom inn i rommet, og en enorm følelse av åndelig kraft hvilte over meg og ordene mine.

Etterpå takket flere elever meg for min sterke overbevisning. Noen ba til og med om å få mer informasjon om Kirken. Da jeg kom tilbake til rommet mitt den kvelden, innså jeg at den som denne erfaringen hadde størst innflytelse på, var meg. Jeg hadde selv følt kraften i å bære vitnesbyrd om Gud Faderen, Jesus Kristus og Det første syn.

Siden denne erfaringen for mer enn 50 år siden, har jeg hundrevis av ganger vitnet om Faderen, Sønnen og profeten Joseph Smith. Ved disse erfaringene har jeg hele tiden følt Den hellige ånds bekreftende vitnesbyrd.

Jeg vil gjerne dele fem prinsipper jeg har lært av min åndelige forståelse av Det første syn. Disse prinsippene har styrket min tro på og mitt ønske om å følge vår himmelske Fader og hans elskede Sønn. Jeg håper de styrker deg også.

Bilde
An illustration of the First Vision

1. Faderen, Sønnen og Den hellige ånd er tre forskjellige personer

I flere hundre år hadde religionsforskere og filosofer diskutert Gud Faderens, Jesu Kristi og Den hellige ånds natur. Mange trodde at de var ett individ. På grunn av Josephs opplevelse i Den hellige lund for 200 år siden, vet vi den absolutte sannheten om Guds natur.

Først og fremst, Han lever! For det annet er Faderen og Sønnen to adskilte, strålende, oppstandne personer som er forskjellige fra hverandre. Senere lærte Joseph at “Den Hellige Ånd [ikke har] et legeme av kjøtt og ben, men er en Ånd i persons skikkelse. Var det ikke slik, kunne Den Hellige Ånd ikke bo i oss” (Lære og pakter 130:22).

2. Vi er Guds sønner og døtre

Gjennom Det første syn og andre opplevelser lærte profeten Joseph Smith at Gud ikke er en f jern kraft som skapte verden og dens innbyggere, for så å glemme dem. I virkeligheten er hver enkelt av oss “en elsket datter [eller sønn] av himmelske foreldre”.1

I erklæringen om familien står det: “Alle mennesker – menn og kvinner – er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial.”2 Vår Fader har tydelig erklært denne fremtiden: “For se, dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39).

Vår identitet er hos Gud, og vi er her på jorden for å bli mer lik ham. Denne forståelsen av Det første syn gjorde det mulig for meg som ung mann å vite at jeg hadde en personlig himmelsk Fader som elsket meg og ønsket at jeg skulle vende tilbake til ham.

3. Vi kan få tilgivelse for våre synder

En av Josephs store bekymringer var å få tilgivelse for sine synder. I én beretning om Det første syn henvendte Herren seg til den unge sannhetssøkeren med disse ordene: “Joseph, min sønn, dine synder er deg forlatt. Gå din vei, adlyd mine lover og hold mine bud. Se, jeg er herlighetens Herre. Jeg ble korsfestet for verden for at alle som tror på mitt navn, skal få evig liv.”3

Joseph lærte at han ved Jesu Kristi forsoning kunne få tilgivelse for sine synder og bli ren og ubesmittet for Gud. Han fikk sikker kunnskap om at Jesus Kristus påtok seg syndene og byrdene til alle som noen gang har og noensinne vil leve på jorden.

Av Det første syn lærer vi at på grunn av vår Frelser Jesu Kristi nåde kan vi også få tilgivelse for våre synder og en dag stå rene for Faderen.

4. Vår himmelske Fader hører og besvarer våre bønner

I lunden den dagen i 1820 fant Joseph ut at vår himmelske Fader hører og besvarer bønner. Senere sa Joseph: “Jeg hadde full tillit til at jeg ville få en guddommelig tilkjennegivelse som jeg tidligere hadde fått” (Joseph Smith – Historie 1:29). Hans eksempel lærer oss at vi kan henvende oss til vår himmelske Fader i bønn for å motta våre egne svar.

Joseph gjentok dette mønsteret for bønn om og om igjen. Han hadde tillit til at Herren ville høre og besvare hans bønner. Han ba om ting du sannsynligvis har bedt om.

Han ba om visdom (se Joseph Smith – Historie 1:12–13).

Han ba angående dåp (se Joseph Smith – Historie 1:68).

Han ba om befrielse (se Lære og pakter 121:1–4).

Han ba for misjonærene (se Lære og pakter 109:22).

Han ba for Kirken, dens medlemmer og dens ledere (se Lære og pakter 109:71–76).

Han ba for sin familie (se Lære og pakter 109:68–69).

Dette er et mønster for oss. Joseph viste oss at vi alle kan komme til vår Fader i bønn.

5. Faderen og Sønnen kjenner oss personlig

Av Det første syn lærer vi at disse celestiale personene kjenner oss personlig, akkurat slik de kjente Joseph. Faderen kalte Joseph ved navn, “pekte på den annen” og sa: “Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:17).

Faderen og Sønnen kjente Josephs behov, bekymringer og lengsler, akkurat slik de kjenner våre. De kjenner også våre fremganger og sorger.

I min ungdom ba jeg om mange ting. Når jeg tenker tilbake nå, er det noen av disse tingene som ikke virker så viktige. Men de var viktige for meg da, og jeg forsto fra ung alder av at jeg hadde en Fader i himmelen som lyttet til meg. Jeg fikk ikke alltid et umiddelbart svar, men jeg følte at han i sin egen beleilige tid og på sin egen måte ville besvare min bønn på den måten som var riktig for meg.

Ha frimodighet og tillit til at Gud vil tale til deg. Tro på de følelsene som kommer dypt inn i ditt hjerte. Jeg lærte å tro på bønn og forstå dens kraft fordi jeg kjente til profeten Joseph Smiths erfaringer. Jeg visste at Gud visste navnet mitt og at han ville svare meg, akkurat slik han vet navnet ditt og vil svare deg.

Vitnesbyrd

I mange av de 68 årene jeg har levd på jorden, har jeg satt Josephs mønster for bønn på prøve. I likhet med alle sanne disipler av Frelseren, har jeg også fått svar fra himmelen. Jeg vet at Jesus er Kristus. Han er Guds Sønn. Han oppsto og lever i dag. Han har kraft til å tilgi våre synder. Ved vår tro, lydighet og omvendelse kan han bringe oss trygt tilbake til vårt himmelske hjem.

Som en Herren Jesu Kristi apostel og hans ordinerte vitne, vitner jeg med en visshet og overbevisning som er bekreftet av Den hellige ånd, om at Faderen og Sønnen viste seg for Joseph Smith i Den hellige lund. Jeg ber om at du må følge Josephs mønster for bønn, lære sannhetene han lærte og styrke din tro på din himmelske Fader og på hans Sønn Jesus Kristus.

Noter

  1. “Unge kvinners tema”, youngwomen.ChurchofJesusChrist.org.

  2. “Familien – en erklæring til verden”, Liahona, mai 2017, 145.

  3. “Joseph Smith’s Accounts of the First Vision”, josephsmithpapers.org.

Illustrasjon: David Malan

Illustrasjon: Kendall Ray Johnson

Skriv ut