2020
De hadde et håp om Kristi komme – og det kan vi også ha
April 2020


De hadde et håp om Kristi komme – og det kan vi også

Profetene i Mormons bok hadde håp om at Kristus ville komme. Når vi leser deres ord, kan vi få det samme håpet om at han skal komme igjen.

Bilde
Christ visiting the Americas

Malerier: Jorge Cocco Santangelo

Hvilke ord dukker opp når du tenker på Mormons bok?

Nephitter, lamanitter, andre -itter?

Krig, villmark, elendighet?

Omvendelse, forløsning, rettferdighet?

Jesus Kristus?

Håp?

Påsken er den perfekte tiden til på nytt å grunne på budskapet i Mormons bok. Ikke minst budskapet om at Jesus er Kristus, vår Frelser og Forløser. På grunn av ham kan vi til slutt bli frigjort fra all smerte på kropp og sjel. Fra død og synd. Vi kan overvinne alt ondt som verden kaster mot oss.

Enkelt sagt kan vi ha håp.

Håp – sant håp, sentrert om Jesus Kristus – inspirerte oldtidens profeter til å føre opptegnelser på gullplatene som skulle bli Mormons bok. Jakob forteller oss: “For i denne hensikt har vi skrevet dette, så de kan vite at vi kjente til Kristus, og vi hadde et håp om hans herlighet mange hundre år før hans komme” (Jakobs bok 4:4; uthevelse tilføyd).

Jakob ønsket at vi skulle vite at han – og de andre profetene som førte opptegnelser – visste om Kristi komme. Mange hundre år før han kom! De ble inspirert av profeters ord som de leste, til å ha dette håpet. Jakob forklarer: “Og ikke bare vi hadde et håp om hans herlighet, men også alle de hellige profeter som var før oss.

Se, de trodde på Kristus og tilba Faderen i hans navn, og vi tilber også Faderen i hans navn …

Derfor gransker vi profetene, og vi har mange åpenbaringer og profetiens ånd. Og når vi har alle disse vitnesbyrd, får vi et håp, og vår tro blir urokkelig” (Jakobs bok 4:4–6; se også 1 Nephi 19:21; Jakobs bok 7:11; Mosiah 3:13; Helaman 8:16).

Håpet de fikk av både sine egne erfaringer og profetiene de leste i Skriftene, forberedte dem for den dagen Kristus skulle komme. På samme vis oppfordrer profeter i dag oss til å forberede oss til at Kristus skal komme igjen. Hvis vi skal ha det samme håpet, må vi også granske “profetene … og [prøve å få] mange åpenbaringer og profetiens ånd”. Deres vitnesbyrd om Jesus Kristus vil ikke bare styrke vårt, men også hjelpe oss å forberede oss til hans komme.

Lehi

“Hvor viktig er det ikke derfor å gjøre dette kjent for jordens innbyggere, så de kan vite at intet kjød kan bo i Guds nærhet uten at det skjer ved Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde, han som nedlegger sitt liv i kjødet og tar det igjen ved Åndens kraft, så han kan tilveiebringe de dødes oppstandelse, idet han er den første som skal oppstå.”

Nephi

“Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med våre profetier så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder.”

Kong Benjamin

“Og han skal kalles Jesus Kristus, Guds Sønn …

Og se, han kommer til sine egne for at frelse kan komme til menneskenes barn ved tro på hans navn … 

Og han skal stå opp fra de døde den tredje dag …

For se, hans blod soner også for deres synder som har falt ved Adams overtredelse, som er døde uten kunnskap om Guds vilje med dem, eller som har syndet i uvitenhet.”

Alma

“Og han skal gå ut, ha smerter og lidelser og fristelser av alle slag, og dette for at det ord kunne bli oppfylt som sier at han vil påta seg sitt folks smerter og sykdommer.

Og han vil påta seg døden, så han kan løse dødens bånd som binder hans folk. Og han vil påta seg deres skrøpeligheter, så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter.”

Amulek

“Og dette store og siste offer vil være Guds Sønn, ja, altomfattende og evig.

Og slik skal han bringe frelse til alle som tror på hans navn, for hensikten med dette siste offer er å tilveiebringe den inderlige barmhjertighet som overvinner rettferdigheten og tilveiebringer et middel for menneskene så de kan ha tro til omvendelse.

Og slik kan barmhjertigheten tilfredsstille rettferdighetens krav, og den innhyller dem i trygghetens armer, mens den som ikke utøver noen tro til omvendelse, blir utsatt for hele den lov som rettferdigheten forlanger. Derfor er den store og evige forløsningsplan bare tilveiebragt for den som har tro til omvendelse.”

Bilde
the Savior in Gethsemane

Gethsemane, by Jorge Cocco Santangelo

Lamanitten Samuel

“For se, han må visselig dø for å tilveiebringe frelse. Ja, det påhviler ham, og det er nødvendig at han dør for å tilveiebringe de dødes oppstandelse, så menneskene derved kan bli ført inn i Herrens nærhet.

Ja, se, denne død tilveiebringer oppstandelsen og forløser hele menneskeheten fra den første død ‒ den åndelige død ‒ for hele menneskeheten, som på grunn av Adams fall er avskåret fra Herrens nærhet, blir betraktet som død både med hensyn til det som er timelig og til det som er åndelig.

Men se, Kristi oppstandelse forløser menneskene, ja, hele menneskeheten, og fører dem tilbake i Herrens nærhet.”

Bilde
Christ with children

Blessing the Children, by Jorge Cocco Santangelo

Mormon

“Vit at dere må komme til kunnskap om deres fedre og omvende dere fra alle deres synder og misgjerninger og tro på Jesus Kristus ‒ at han er Guds Sønn og at han ble drept av jødene og at han ved Faderens kraft har oppstått, og derved har han seiret over graven, og ved ham er også dødens brodd oppslukt.

Og han tilveiebringer de dødes oppstandelse, og ved den må mennesket oppstå og stilles for hans domstol.

Og han har tilveiebragt verdens forløsning, og den som blir funnet skyldfri for ham på dommens dag, til ham gis å bo i Guds nærhet i hans rike, for der å synge uopphørlige lovsanger med korene, og prise Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd, som er én Gud, i en tilstand av lykke som aldri tar slutt.”

Skriv ut