2020
En stor forandring i hjertet
April 2020


Lærdommer fra Mormons bok

En stor forandring i hjertet

Takket være Jesu Kristi forsoning kan vi ikke bare bli renset for synd. Vi kan også bli helbredet for syndighet.

Bilde
rusted metal heart

Ved Adams fall ble sykdom og synd innført i verden. Begge deler kan bli skjebnesvangre på hvert sitt område. Av alle sykdommer er kanskje ingen så gjennomgripende eller overveldende som kreft. I noen land vil mer enn en tredjedel av befolkningen utvikle en eller annen form for kreft, og den er ansvarlig for nesten en fjerdedel av alle dødsfall.1 Kreft begynner ofte med en enkelt celle, så liten at den bare kan sees med et mikroskop. Men den kan vokse og spre seg raskt.

Kreftpasienter gjennomgår behandling for å sette kreften i remisjon. Fullstendig remisjon betyr at det ikke lenger er noen påviselige tegn på sykdommen. Fagfolk er imidlertid snare til å påpeke at selv om en pasient kan være i remisjon, betyr det ikke nødvendigvis at han eller hun er kurert.2 Så selv om remisjon gir lettelse og håp, håper kreftpasienter alltid på noe mer enn remisjon ‒ de håper å bli kurert. Ifølge én kilde: “For å kunne si at noen er kurert for kreft, må man vente og se om kreften noensinne vil komme tilbake, så tiden er den avgjørende faktoren. Hvis en pasient fortsatt er i remisjon i noen år, kan kreften være kurert. Enkelte kreftformer kan komme igjen etter mange års remisjon.”3

Sykdom og synd

Så ødeleggende som kreft enn er for kroppen, er synd enda mer ødeleggende for sjelen. Synd begynner som regel i det små – noen ganger umerkelig smått – men den kan vokse raskt. Den forderver, for så å lamme og deretter drepe sjelen. Det er den viktigste årsaken ‒ faktisk den eneste årsaken ‒ til åndelig død i hele skaperverket. Behandlingen for synd er omvendelse. Sann omvendelse er 100 prosent effektivt med hensyn til å sette synderen i remisjon, eller å tilveiebringe syndsforlatelse. Denne forlatelsen gir sjelen lindring og glede. Men å få tilgivelse for synd og å være fri fra dens symptomer og virkninger, betyr ikke nødvendigvis at synderen er fullstendig kurert. Det er noe ved hjertet til det falne mennesket som tillater eller er mottagelig for synd. Dermed kan synden komme igjen, selv etter mange års “remisjon”. Å holde seg i remisjon, eller med andre ord, å bevare en forlatelse for sine synder, er avgjørende for å bli fullstendig helbredet.

Renset og kurert

Denne analogien hjelper oss å forstå at åndelig sett må vi ikke bare bli renset for synd, men også kurert for syndighet. Krigen som setter vår vilje til å gjøre godt opp mot vår tilbøyelighet til å gjøre ondt, kan være slitsom. Hvis vi er trofaste, vil vi seire ikke bare fordi vår vilje har seiret over vår natur, men fordi vi har gitt vår vilje til Gud, og han har forandret vår natur.

Kong Benjamin forklarte: “For det naturlige menneske er en fiende av Gud og har vært det fra Adams fall og vil evindelig og alltid være det, med mindre det føyer seg etter Den Hellige Ånds tilskyndelser og avlegger det naturlige menneske … gjennom den Herre Kristi forsoning” (Mosiah 3:19). Som svar på denne og andre læresetninger ba Benjamins folk: “Ha barmhjertighet med oss og anvend Kristi sonende blod, så vi kan få tilgivelse for våre synder og våre hjerter kan bli renset” (Mosiah 4:2; uthevelse tilføyd). Etter at de hadde bedt, svarte Herren på deres todelte anmodning. Først “kom Herrens Ånd over dem, og de ble fylt med glede, for de hadde fått forlatelse for sine synder og hadde fred i samvittigheten” (Mosiah 4:3).

Da han så at hans folk var “i remisjon”, oppfordret kong Benjamin dem til å bli fullstendig helbredet ved å lære dem hvordan de skulle holde seg i remisjon (se Mosiah 4:11–30). “Hvis dere gjør dette,” lovet han, “skal dere alltid fryde dere og fylles med kjærlighet til Gud og alltid bevare en forlatelse for deres synder” (Mosiah 4:12).

Folket trodde og bandt seg til kong Benjamins ord, hvorpå Herren besvarte den andre delen av deres bønn – så “[deres] hjerter kan bli renset”. I takknemlighet ropte folket: “Den Allmektige Herres Ånd … har bevirket en stor forandring i oss – eller i våre hjerter – så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt” (Mosiah 5:2). Kong Benjamin forklarte at denne mektige forandringen innebar at de hadde blitt født av Gud (se Mosiah 5:7).

“Hvordan er det gått til?”

Profeten Alma forkynte at vi både må omvende oss og bli født på ny – født av Gud, forandret i vårt hjerte (se Alma 5:49). Når vi stadig omvender oss, vil Herren ta bort alle våre synder, og han vil ta bort det som naturlig forårsaker eller tillater synd i oss. Men, som Enos sier: “Herre, hvordan er det gått til?” (Enos 1:7). Svaret er enkelt, men likevel dyptgripende og evig. Til dem som har blitt helbredet fra en hvilken som helst tilstand, fysisk eller åndelig, har Herren erklært: “Din tro har frelst deg” (se Markus 5:34; Enos 1:8).

Den mektige forandring i hjertet som Alma opplevde, fant sted “som følge av hans tro”, og hans tilhengeres hjerter ble forandret da de “satte sin lit til den sanne og levende Gud” (Alma 5:12, 13). Kong Benjamins folks hjerter ble “forandret gjennom tro på [Frelserens] navn” (Mosiah 5:7).

Hvis vi ønsker den slags tro, slik at vi kan stole på Herren av hele vårt hjerte, må vi gjøre det som fører til tro, og deretter gjøre det som tro fører til. Blant de mange ting som fører til tro, i sammenheng med denne forandringen i hjertet, har Herren understreket faste, bønn og Guds ord. Og selv om troen fører til mange ting, er omvendelse dens første frukt.

Overvei følgende to vers fra Helamans bok som understreker disse prinsippene. For det første leser vi om et folk som “fastet og ba … ofte og ble sterkere og sterkere i sin ydmykhet og fastere og fastere i troen på Kristus … så deres hjerter var renset og helliggjort, en helliggjørelse som finner sted fordi de gir seg hen til Gud” (Helaman 3:35). Så, av lamanittprofeten Samuel, lærer vi: “De hellige skrifter, ja … de hellige profeters profetier som er skrevet … leder … til å ha tro på Herren og til omvendelse ‒ en tro og omvendelse som tilveiebringer en forandring i [hjertet]” (Helaman 15:7).

Bilde
diamond heart

Avhengig av Gud

Her skulle vi stoppe opp og erkjenne at denne mektige forandringen vi snakker om, blir utført i oss. Den utføres ikke av oss. Vi er i stand til å omvende oss, forandre vår adferd, våre holdninger, til og med våre ønsker og vår tro, men det ligger utenfor vår makt og evne å endre vår natur. For denne mektige forandringen er vi helt avhengige av den allmektige Gud. Det er han som aller nådigst renser vårt hjerte og forandrer vår natur “etter at vi har gjort alt vi kan” (2 Nephi 25:23). Hans invitasjon er konstant og sikker: Hvis du vil “omvende [deg] og komme til meg av hele [ditt] hjerte, skal [jeg] helbrede [deg]” (3 Nephi 18:32; uthevelse tilføyd).

Virkningen av å bli helbredet for syndighet er at vi blir “forandret fra [vår] kjødelige og falne tilstand til en rettferdig tilstand … Og på denne måten blir [vi] nye skapninger” (Mosiah 27:25, 26). Våre ansikter utstråler Kristi lys. Videre forteller Skriftene oss at “den som er født av Gud, ikke synder” (1 Johannes 5:18). Det er slik, ikke fordi vi ikke er i stand til å synde, men fordi det nå er vår natur å ikke synde. Det er virkelig en mektig forandring.

Vi skulle huske at det å oppleve en mektig forandring i hjertet er en prosess over tid, ikke et tidspunkt. Forandringen er som regel gradvis, iblant gradvis umerkelig, men den er reell, den er kraftfull, og den er nødvendig.

Hvis du ennå ikke har opplevd en slik mektig forandring, vil jeg spørre deg: Har du omvendt deg og fått tilgivelse for dine synder? Studerer du de hellige skrifter? Faster og ber du ofte, slik at du kan bli fastere og fastere i troen på Kristus? Har du tro nok til å stole på Herren av hele ditt hjerte? Står du standhaftig i denne troen? Er du påpasselig med dine tanker, ord og gjerninger, og holder du Guds bud? Hvis du gjør disse tingene, vil du alltid fryde deg og fylles med kjærlighet til Gud og bestandig bevare en forlatelse for dine synder. Og hvis du holder deg i remisjon, vil du bli helbredet, kurert og forandret!

Jesus Kristus har makt til å rense oss fra våre synder og også kurere oss for vår syndighet. Han er mektig til å frelse, og i denne hensikt er han mektig til å forandre. Hvis vi vil gi oss hen til Ham og utøve tro ved å gjøre alle forandringer vi er i stand til å gjøre, vil han utøve sin kraft i oss for å tilveiebringe denne mektige forandringen i hjertet (se Alma 5:14).

Noter

  1. Se Stacy Simon, “Facts & Figures 2019: US Cancer Death Rate Has Dropped 27% in 25 Years”, American Cancer Society, 8. jan. 2019, cancer.org.

  2. Se “Remission: What Does It Mean?” webMD.com.

  3. Cathy Sweat, The Gates to Recovery (2019).

Skriv ut