2020
Finn glede i å gjøre Herrens arbeid
April 2020


Bare digitalt: Unge voksne

Finn glede i å gjøre Herrens arbeid

Som unge voksne er livet hektisk. Det er så mange ting vi kan gjøre: ta mer utdannelse, lete etter vår evige livsledsager, ta beslutning om yrkesvei, etablere familie. Og sammen med alt dette som er bra, er vi oppfordret til å “alltid være opptatt med Herrens arbeid”.1

“Det er på tide at vi alle får en klarere forståelse av vår rolle i å fremskynde arbeidet med å frelse sjeler. Hvis vi gjør medlemsmisjonær-arbeid, … tempelarbeid og slektshistorie, og undervisning i evangeliet til en naturlig del av vårt liv, vil vi oppleve stor glede og bli rustet med de åndelige gaver vi trenger for å styrke Kirken.”2

Her er noen travle unge voksne som gleder seg over å ta seg tid til Herrens verk.

Slektshistorie: Det er bare å sette i gang

“Gjenopprettelsen har betydd mye for meg personlig fordi jeg har fått vite at familier kan være sammen i all evighet,” sier Itumeleng Tlebere fra Maseru i Lesotho. “Jeg skal igjen få se besteforeldrene mine og andre forfedre som har gått bort. Det er derfor jeg er så glad i slektshistorie. Siden jeg er første generasjon i Kirken, er det så mye arbeid jeg kan gjøre for dem.”

Itumeleng vet av erfaring at å spore opp opptegnelser og informasjon kan være en utfordring, men hun oppfordrer andre unge voksne til å dykke ned i sin slektshistorie: “Bare sett i gang … Slektshistorie har gjort meg takknemlig for alt jeg har.” Det kan ha samme innflytelse på deg.

Omsorgstjeneste: Vær Guds hender

Lucy Fergeson fra Utah i USA forteller hvordan omsorgstjeneste hjalp henne gjennom den verste uken i hennes liv – men på en uventet måte. Det var uken med avsluttende eksamener på universitetet, en travel arbeidsuke, og kjæresten hennes hadde akkurat gjort det slutt med henne. Og så, sier hun, “hadde jeg glemt at min ledsager i omsorgstjenesten og jeg hadde planlagt å lage muffins til søstrene vi var tildelt å yte omsorgstjeneste til”.

Mens de bakte sammen, lyttet Lucys ledsager i omsorgstjenesten, viste forståelse og ga råd. “Å lage muffins og levere dem var ikke noe som skulle være av stor betydning eller utslagsgivende,” minnes Lucy. “Men etter at ledsageren min slapp meg av hjemme, innså jeg at det var nettopp det jeg trengte for å føle meg bedre, og at Gud iblant sender andre mennesker for å være Hans hender. Det som var så fint, var at hjelpen kom fra min ledsager i omsorgstjenesten og ikke fra søstrene jeg hadde blitt tildelt. Jeg er så takknemlig for at hun fikk meg til å føle at jeg ikke var alene og at jeg var elsket.”

Misjonærarbeid: Lev slik at du er et forbilde

Man behøver ikke å være heltidsmisjonær for å dele evangeliet. Vennela Vakapalli fra Andhra Pradesh i India forklarer: “Når jeg er på bussen, når jeg er på toget, åpner jeg Mormons bok og leser i den. Og de fleste spør meg om den.”

Ashlee Dillon fra Utah i USA forteller: “Bare fordi jeg ikke var på misjon betyr ikke det at jeg ikke er en misjonær. Istedenfor å overlate tjeneste for Herren til familien, tjener jeg Herren sammen med familien. Jeg yter tjeneste til andre, og lever slik at jeg er et eksempel på en Jesu Kristi disippel.”

Foreldreansvar: Undervis barna i evangeliet

Ingrid de Bastian Ortiz fra Veracruz i Mexico er en 26 år gammel mor til tre. Hun forklarer: “Som unge foreldre til små barn er det dager som er overveldende, med gjøremål uten ende så vel som oppmerksomheten barna krever. Vi føler imidlertid et stort ansvar for å undervise evangeliet til barna slik at de vet at de er Guds barn.

Min plikt som mor er å hjelpe dem å selv forstå at vår himmelske Fader har en plan for lykke for dem.”

Selv om du ennå ikke er en forelder, kan du likevel ta del i å hjelpe til med å undervise barn. “Det er så grunnleggende viktig at barn har kunnskap om disse prinsippene og læresetningene,” sier Ingrid, “så vi kan helt klart bidra som unge enslige eller gifte voksne i noen av kallene i Primær eller barnestuen.”

Vi er alle travle unge voksne. Men uavhengig av hva omstendighetene er, kan du finne enkle måter å utføre Herrens arbeid på alle områder i livet ditt – både store og små.

Noter

  1. Thomas S. Monson, “Til vi ses igjen”, Liahona, nov. 2013, 110.

  2. “Vi fremskynder arbeidet med å frelse sjeler”, Liahona, okt. 2013, 33.

Skriv ut