Kirjasto
Suhtaudu rakkautta osoittaen


”Suhtaudu rakkautta osoittaen”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Isä Uruguayssa halaa poikaansa

Auta muita heidän kysymyksissään

Suhtaudu rakkautta osoittaen

Kun joku läheisesi kertoo kirkkoa koskevista kysymyksistään tai huolistaan, on normaalia tuntea levottomuutta tai huolta. Yritä siirtää nämä tunteet syrjään ja suhtautua ystävällisesti ja myötätuntoisesti. Et ehkä täysin ymmärrä toisen ihmisen kokemusta, mutta voit noudattaa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä ja osoittaa aina rakkautta.

Joskus ihmiset epäröivät kertoa vaikeuksistaan, koska he pelkäävät menettävänsä suhteen läheisiinsä. Jos joku kääntyy puoleesi, hän kaipaa tukea. Suhtaudu rakkautta osoittaen, vaikka et tietäisikään, mitä tehdä tai sanoa. Etsi tapoja osoittaa myötätuntoa ja ystävällisyyttä silloinkin kun henkilö tekee valintoja, joista et ole samaa mieltä.

Tässä on muutamia periaatteita, jotka auttavat sinua osoittamaan rakkautta ihmisiä kohtaan, kun he esittävät sinulle kysymyksiään:

  • Puhu rakkautta osoittaen. Ilmaise itseäsi nöyrästi, ystävällisesti ja vilpittömästi. Kaunopuheisuus ja vaikuttavat ajatukset ovat vähemmän hyödyllisiä kuin Kristuksen kaltaisen rakkauden osoittaminen. Ilmaise rakkauttasi yksinkertaisesti, vilpittömästi ja toistuvasti. Hengen ohjaamana etsi oikeaa hetkeä ja tapaa antaa vastaus, kun joku kysyy, ”mihin teidän toivonne perustuu”1.

  • Palvele merkityksellisin tavoin. Etsi tapoja osoittaa rakkauttasi ja sitoutumistasi. Kysy henkilöltä, mikä saa hänet tuntemaan itsensä arvostetuksi ja kuinka voit tukea häntä. Mieti sitten, kuinka voit toimia oppimasi pohjalta. Palvelemisesi vahvistaa rakastavat sanasi ja vakuuttaa henkilölle, että välität.

  • Säilytä suhteenne. On tärkeämpää luoda rakkauteen ja luottamukseen perustuva suhde kuin antaa nopeita vastauksia. Hyvänä tavoitteena voi olla vain pitää keskustelu käynnissä. Suhteen ylläpitäminen samalla kun pidät liittosi, on paras tapa jatkaa myönteistä vaikutusta.

  • Yritä nähdä henkilö Herran silmin. Vanhin Dale G. Renlund on opettanut: ”Me emme voi kokonaan täyttää liitonalaista velvoitettamme surra surevien kanssa ja lohduttaa niitä, jotka ovat lohdutuksen tarpeessa, ellemme näe heitä Jumalan silmin.”2 Ystäväsi tai rakkaasi on Jumalan lapsi, jolla on jumalallisia mahdollisuuksia. Hän kohtaa koettelemuksia, joita apostoli Pietarin mukaan meidän tulee odottaakin kohtaavamme elämässä.3 Jeesus Kristus kutsuu opetuslapsiaan rakastamaan muita, kuten Hän rakastaa heitä.4 Rukoile näkemystä, jotta näet hänet sellaisena kuin Herra hänet näkee.

  • Rakasta häntä tekemättä myönnytyksiä. Kun joku meille rakas ihminen päättää uskoa toisin kuin me tai tekee päätöksiä, joita emme ymmärrä, meidän tulee kunnioittaa hänen tahdonvapauttaan ja rakastaa häntä edelleen. Voimme tehdä niin luopumatta omista syvälle juurtuneista uskonkäsityksistämme. Presidentti M. Russell Ballard opetti: ”Me voimme rakastaa toisiamme tinkimättä henkilökohtaisista jumalallisista ihanteistamme. Ja me voimme puhua noista ihanteista väheksymättä muita.”5

Keskeisiä pyhien kirjoitusten kohtia: Sananl. 15:1; Joh. 13:34–35; OL 52:16; 121:41–42