Kirjasto
Ihmeet


”Ihmeet”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Jeesus Kristus parantaa miehen

Evankeliumin opiskeluopas

Ihmeet

Jumalan voiman ja rakkauden ilmenemisiä

Mistä syistä uskot, että Jumala on olemassa ja että Hän on tietoinen sinusta? Tuleeko mieleesi tilanteita, jolloin tiesit Hänen osoittavan rakkauttaan sinua kohtaan? Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Rukoilkaa silmiä nähdä Jumalan käden vaikutus elämässänne ja maailmassa ympärillänne.” Ihmeet kuvaavat hetkiä, jolloin Jumala toimii voimallaan lastensa hyväksi.

Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan voimallisista ihmeistä, joita suuri Jehova teki kansalleen Vanhassa testamentissa. Lisäksi Uudessa testamentissa kerrotaan ihmeistä, joita Jeesus Kristus teki elämänsä aikana kuolevaisuudessa, ja Mormonin kirjassa kerrotaan ihmeistä, joita Hän teki ylösnousseena Herrana. Mutta suurin kaikista ihmeistä oli Hänen sovituksensa, kun Hän lunasti maailman synnistä ja nousi ylös kuolleista. Nykyään voimme nähdä Hänen tekojaan ja ihmeitään, sekä suuria että pieniä, omassa elämässämme ja oppia, että ”Herra on hyvä kaikille, hän armahtaa kaikkia luotujaan” (Ps. 145:9).

Mikä ihme on?

Ihme on jumalallisen voiman ilmenemistä. Ihmeet ovat tärkeä osa Jeesuksen Kristuksen työtä sekä muinaisina aikoina että nykyään.

Yleiskatsaus aiheeseen: Ihmeet

Aiheeseen liittyviä evankeliumin opiskeluoppaita: Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävä kuolevaisuudessa, Rukous, Usko Jeesukseen Kristukseen, Pappeuden siunaukset

Osa 1

Jeesus Kristus on ihmeiden Jumala

Kuva
Jeesus Kristus tyynnyttää myrskyn

Ihmeet ovat aina olleet osa Jumalan työtä Hänen lastensa keskuudessa. Vanhassa ja Uudessa testamentissa on monia kertomuksia siitä, kuinka Jeesus Kristus osoitti jumalallista voimaa taivaallisen Isän lasten hyväksi. Jeesuksen Kristuksen seuraajat nykyään ymmärtävät, että Jumalan käsi ilmenee edelleen ihmeellisin tavoin Hänen kirkossaan sekä yksilöiden ja perheiden elämässä. Jumala on julistanut: ”Sillä katso, minä olen Jumala; ja minä olen ihmeiden Jumala; ja minä osoitan maailmalle, että minä olen sama eilen, tänään ja ikuisesti; ja minä toimin ihmislasten keskuudessa ainoastaan heidän uskonsa mukaisesti” (2. Nefi 27:23).

Mietittävää

  • Kun kaksi Johannes Kastajan opetuslasta kysyi Jeesukselta: ”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?” Jeesus mainitsi esimerkkejä osoittaakseen, kuka Hän on (ks. Matt. 11:3–6). Miksi nämä esimerkit todistivat, kuka Hän on? Mieti myös, mitä Jeesus sanoi jakeessa Joh. 5:36. Mikä oli Jeesuksen tekemien ”tekojen” tarkoitus?

  • Vanhin Ronald A. Rasband on opettanut: ”Herra tekee ihmeitä muistuttaakseen meitä Hänen voimastaan, Hänen rakkaudestaan meitä kohtaan, Hänen taivaista tulevasta vaikutuksestaan kuolevaisuuden kokemukseemme ja Hänen halustaan opettaa sitä, mikä on kaikkein arvokkainta.” Mistä pyhien kirjoitusten kertomista ihmeistä pidät eniten? Mitä nämä ihmeet ovat opettaneet sinulle Jumalasta?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Kehota ryhmän jäseniä kutakin valitsemaan yksi seuraavista kertomuksista Vapahtajan ihmeistä Uudessa testamentissa. Ottakaa selville valitussa kohdassa kuvatusta ihmeestä ”kuka, mitä, missä, milloin ja miksi”. Keskustelkaa näiden tapahtumien välisistä yhtäläisyyksistä ja eroista. Kuinka näitä kertomuksia voidaan hyödyntää vahvistamaan tuntemienne ihmisten uskoa?

Opi lisää

Osa 2

Ihmeitä tapahtuu uskon kautta Jeesukseen Kristukseen

Kuva
Jeesus Kristus parantaa naisen

Uudessa testamentissa Jeesus lupasi opetuslapsilleen, että ”niitä, jotka uskovat, seuraavat – – tunnusmerkit” (Mark. 16:17–18). Myöhempinä aikoina Hän on sanonut: ”Sen tähden, niin kuin minä sanoin apostoleilleni, minä sanon myös teille, että jokainen sielu, joka uskoo teidän sanoihinne ja ottaa vesikasteen syntien anteeksisaamiseksi, saa Pyhän Hengen. Ja [merkit] seuraavat niitä, jotka uskovat.” (OL 84:64–65.) Niille, jotka uskovat Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen, ihmeet ovat hyvin todellinen mahdollisuus, mutta heillä täytyy ensin olla uskoa (ks. Et. 12:12–18).

Mutta meidän ei pidä tavoitella ihmeitä keinona vahvistaa tai osoittaa uskoamme. Herra sanoi Joseph Smithille: ”Usko ei tule merkkien kautta, vaan merkit seuraavat niitä, jotka uskovat. Niin, merkit tulevat uskon kautta, eivät ihmisten tahdosta eivätkä heidän mielensä mukaan vaan Jumalan tahdosta.” (OL 63:9–10.) Profeetta Moroni kirjoitti: ”Te ette saa todistusta, ennen kuin uskonne on koeteltu” (Et. 12:6). Todistus, joka alkaa ihmeen näkemisestä, ei kestä, ellei sitä ravita jatkuvalla uskolla ja kuuliaisuudella.

Jotkin ihmeet tapahtuvat hiljaa, kuten kun ihminen saa todistuksen Jumalan totuudesta, kokee voimallisen sydämenmuutoksen, saa anteeksiannon Herralta tai kun häntä siunataan rauhalla ja voimalla vaikeana aikana (ks. Alma 37:6–7).

Mietittävää

  • Mieti, mitä enkeli sanoi Marialle: ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta” (Luuk. 1:37). Oletko koskaan kohdannut jotakin, mitä on tuntunut mahdottomalta saavuttaa tai ratkaista? Kuinka pyhien kirjoitusten kertomusten tutkiminen Jumalan voimalla suoritetuista ihmeistä voi valmistaa sinua kääntymään Hänen puoleensa ja luottamaan Hänen rakkauteensa, laupeuteensa ja tahtoonsa?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Presidentti Howard W. Hunter puhui monista kunnioitusta herättävistä ihmeistä, joita Jeesus Kristus teki. Sitten hän sanoi:

    ”On hämmästyttävää nähdä kuuron tulevan jälleen kuulevaksi. Mutta varmaankaan tuo suuri ihme ei ole sen hätkähdyttävämpi kuin se ihmeellinen luiden ja nahan ja hermojen yhdistelmä, jonka avulla meidän korvamme vastaanottavat äänien ihanan maailman. Eikö meidän pitäisi hämmästellä kuulemisen ihmettä ja ylistää Jumalaa tuosta ihmeestä samoin kuin silloin, kun menetetty kuulo palautuu?

    Eikö samoin ole laita näön tai puhekyvyn palatessa tai vieläpä tuossa kaikkein suurimmassa ihmeessä, ihmisen palatessa elämään? Isän alkuperäiset luomistyöt muodostavat todella ihmeitten täyttämän maailman. Eikö kaikkein suurin ihme ole se, että meillä ensinkään on elämä ja jäsenet ja näkö ja puhekyky?”

    Kuinka tämä näkemys monista ihmeistä elämässämme voi lisätä kiitollisuuttamme ihmeiden Jumalasta?

Opi lisää

Osa 3

Tavoittele ja odota ihmeitä elämässäsi

Kuva
Mies kävelemässä rannalla

Ihmeitä tapahtuu aina niin kauan kuin on uskovia ihmisiä (ks. Moroni 7:27–29). Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Tavoitelkaa ja odottakaa ihmeitä.” ”Samalla tavoin Herra siunaa teitä ihmeillä, jos uskotte Häneen, ’mitään epäilemättä’ [Morm. 9:21]. Tehkää tarvittava hengellinen työ ihmeiden tavoittelemiseksi. Pyytäkää rukoillen Jumalaa auttamaan teitä osoittamaan sellaista uskoa.”

Ihmeitä on ympärillämme joka päivä. Vanhin Ronald A. Rasband on selittänyt: ”Monet teistä ovat nähneet ihmeitä omin silmin, enemmän kuin käsitättekään. Ne saattavat tuntua pieniltä verrattuna siihen, että Jeesus herätti jonkun kuolleista. Mutta ihmeen merkitsevänä tekijänä ei ole sen suuruus, vaan se, että se on tullut Jumalalta.”

Mietittävää

  • Mieti presidentti Nelsonin neuvoja. Mitä tarkoittaa se, että ”tavoittelet” ihmeitä elämässäsi? Mitä on se ”hengellinen työ”, jota sinun pitää tehdä ”tavoitellaksesi ihmeitä”? Kuinka sinua voidaan siunata, kun etsit tapoja, joilla Jumala toimii elämässäsi?

  • Lue Morm. 9:7–21. Mitä se, että Jumala on muuttumaton ja että Hän antoi näkyjä, siunauksia ja ilmoituksia lapsilleen muinoin, merkitsee sinulle? Kuka tuntemasi henkilö voisi hyötyä siitä, että ymmärtäisi paremmin, että ”Jumala [ei] ole lakannut olemasta ihmeiden Jumala” (Morm. 9:15)?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Pyydä tilanteen mukaan ryhmän jäseniä kertomaan jostakin tapauksesta, jolloin he ovat nähneet Jumalan käden toteuttaneen siunauksen tai ihmeen heidän omassa elämässään. Keskustelkaa eri tavoista, joilla nämä ihmeet tapahtuivat, ja niiden eri tarkoituksista.

Opi lisää

Tulosta