Kirjasto
Ilmoitus


”Ilmoitus”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Tyttö rukoilee ulkona

Evankeliumin opiskeluopas

Ilmoitus

Päivittäistä, yksilöllistä ohjausta rakastavalta taivaalliselta Isältä

Kysymykset ja epävarmuus ovat tavallinen osa elämää. On erittäin tärkeää, kenen puoleen käännyt saadaksesi vastauksia ja varmuutta. Onneksi Jumala auttaa sinua löytämään vastauksia ja ymmärrystä. Voit luottaa lupaukseen, että jos sinulta ”puuttuu viisautta”, voit pyytää Häneltä apua ja olet saava pyytämäsi (ks. Jaak. 1:5).

Jumala puhuu lapsilleen yksilöllisesti antamalla henkilökohtaista ilmoitusta Pyhän Hengen kautta. Hän on antanut profeettoja ja muita ihmisiä sekä apuneuvoja opastamaan meitä tämän elämän haasteiden ja kokemusten läpi. Yksi olennaisimmista on lupaus siitä, että Jumala on yhteydessä meihin Pyhän Hengen kautta.

Mitä on ilmoitus?

Ilmoitus on jumalallista johdatusta ja yhteydenpitoa, jota rakastava taivaallinen Isämme suo lapsilleen. Se koetaan usein hiljaisina tunteina tai ajatuksina, joita kuvataan Pyhän Hengen ”hiljaiseksi, vienoksi ääneksi” (ks. OL 85:6). Me lisäämme kykyämme vastaanottaa ja tunnistaa henkilökohtaista ilmoitusta, kun käännymme Jumalan puoleen rukouksessa, tutkimme pyhiä kirjoituksia ja pyrimme olemaan kuuliaisia Jumalan käskyille. Herra johtaa kirkkoaan ilmoituksen kautta, jota Hän antaa valtuutetuille palvelijoilleen. Lisäksi jokainen meistä voi saada henkilökohtaista ilmoitusta avuksemme erityisten tarpeiden, vastuiden ja kysymysten kanssa.

Yleiskatsaus aiheeseen: Ilmoitus

Aiheeseen liittyviä evankeliumin opiskeluoppaita: Pyhän Hengen lahja, Rukous, Pyhät kirjoitukset, Totuuden etsiminen ja eksytyksen välttäminen

Osa 1

Jumala voi olla yhteydessä sinuun henkilökohtaisen ilmoituksen kautta

Kuva
Tyttö polvistuneena rukoukseen vuoteen vieressä

Jumala rakastaa sinua ja tuntee täydellisesti kohtaamasi haasteet ja koettelemukset. Hän ei ole jättänyt sinua yksin (ks. Joh. 14:18). Voit ottaa tärkeitä askelia valmistautuaksesi saamaan henkilökohtaista ilmoitusta ja tunnistamaan sen. Hengelliseen valmistautumiseen sisältyy pyhien kirjoitusten tutkimista, Jumalan palvelemista lepopäivänä ja palvelemista Herran huoneessa, parannuksen tekemistä päivittäin, paastoamista ja vilpitöntä rukoilemista. Herra lupaa opastaa sinua, jos pyrit lähestymään Häntä (ks. OL 88:63).

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

”Etsikää hiljainen paikka, jonne voitte mennä säännöllisesti. Nöyrtykää Jumalan edessä. Vuodattakaa sydämenne taivaalliselle Isällenne. Kääntykää Hänen puoleensa saadaksenne vastauksia ja lohtua.

Rukoilkaa Jeesuksen Kristuksen nimessä huolenaiheistanne, peloistanne, heikkouksistanne – niin, sydämenne kaipauksista. Ja sitten kuunnelkaa! Kirjoittakaa ajatukset, joita tulee mieleenne. Tallentakaa tuntemuksenne ja toteuttakaa ne teot, joihin tunnette innoitusta. – –

Mikään ei avaa taivaita samalla tavoin kuin yhdistelmä entistä suurempaa puhtautta, täsmällistä kuuliaisuutta, vilpitöntä etsimistä, päivittäistä kestitsemistä Kristuksen sanoilla, joita on Mormonin kirjassa, ja säännöllistä aikaa, joka on omistettu temppeli- ja sukututkimustyöhön.”

Mietittävää

  • Jokainen Jumalan lapsi tulee tähän maailmaan mukanaan Kristuksen valo. Lue Moroni 7:16–18; OL 84:46–48; 93:2 ja pane merkille, mitä tämä lahja sisältää ja miksi se on välttämätön.

  • Halusi tavoitella ilmoituksen henkeä voi kasvaa, kun ymmärrät paremmin Jumalan halukkuuden antaa sitä sinulle. Vertaa seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia löytääksesi periaatteita, jotka voivat valmistaa sinua kokemaan ilmoituksen henkeä: 1. Nefi 10:17–19; 2. Nefi 32:3; OL 9:8; JS–H 1:10–17. Mitä henkilökohtaisen ilmoituksen periaatteita näissä pyhien kirjoitusten kohdissa opetetaan? Miksi on hyödyllistä ymmärtää, että meillä on vastuu valmistautua vastaanottamaan henkilökohtaista ilmoitusta?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Liahonan tammikuun 2021 artikkelissa nimeltä ”Kasvakaa ilmoituksen periaatteessa” presidentti Russell M. Nelson puhuu siitä, kuinka me voimme paremmin ymmärtää, miten kutsua taivaallisen Isän johdatusta elämäämme. Kehota ryhmäsi jäseniä tutkimaan osia artikkelista. Keskustelkaa yhdessä seuraavista kysymyksistä: Mitä periaatteita presidentti Nelson tähdentää? Mitä tunnette innoitusta tehdä toisin luettuanne tämän sanoman?

Opi lisää

Osa 2

Henkilökohtainen ilmoitus tulee yleensä vaikutelmina, ajatuksina ja tunteina

Kuva
Mies pohtimassa

Oletko koskaan oppinut ilmauksia uudella kielellä? Opiskelemalla ja harjoittelemalla voit alkaa tunnistaa niitä sanoja, kun muut käyttävät niitä keskustelussa. Samalla tavoin et alussa ehkä aina tunnista Hengen ääntä, mutta tärkeiden periaatteiden oppiminen voi valmistaa sinua ymmärtämään paremmin jumalallista yhteydenpitoa. Esimerkiksi Vanhan testamentin profeetta Elia näki mahtavan myrskyn, maanjäristyksen ja tulen, mutta Elia huomasi, että ”Herra ei ollut” missään niissä. Mutta sitten hän kuuli hiljaisen äänen ja tunnisti sen Herran ääneksi (ks. 1. Kun. 19:11–13). Jumala puhuu meille ”hiljaisella, vienolla äänellä” (ks. Hel. 5:28–30) ja tunteilla kuten rauha, lohtu ja ilo (ks. Gal. 5:22–23).

Toinen ilmoituksen periaate on, että Jumala antaa ”ihmislapsille rivin rivin päälle, opetuksen opetuksen päälle, vähän täällä ja vähän tuolla” (2. Nefi 28:30). Tämä tarkoittaa, että Jumala ei anna meille kaikkea kerralla. Sen sijaan henkilökohtaista ilmoitusta voi tulla ajan mittaan.

Vanhin David A. Bednar on tähdentänyt tätä käsitystä: ”Meillä kirkon jäsenillä on taipumus korostaa ihmeellisiä ja dramaattisia hengellisiä ilmenemisiä niin paljon, ettemme kenties arvosta sitä tavanomaista mallia, jolla Pyhä Henki tekee työtään, tai saatamme jopa väheksyä sitä. Koska keino saada pieniä ja vähittäisiä hengellisiä vaikutelmia, joista ajan myötä ja täydellisesti koostuu haluttu vastaus tai tarvitsemamme ohjaus, on niin yksinkertainen (ks. 1. Nefi 17:41), me saatamme katsoa ’ohi maalin’ (MK Jaak. 4:14).”

Mietittävää

  • Huhtikuun 2020 yleiskonferenssipuheessaan ”Kuule Häntä” presidentti Nelson sanoi: ”Koskaan ei ole ollut välttämättömämpää tietää, kuinka Henki puhuu teille, kuin juuri nyt. – – Uudistan teille pyyntöni tehdä kaikki mahdollinen lisätäksenne hengellistä kykyänne vastaanottaa henkilökohtaista ilmoitusta.” Millä tavoin olet kokenut saavasi henkilökohtaista ilmoitusta?

Yhdessä oppimisen toiminta

Opi lisää

Osa 3

Herra johtaa kirkkoaan ilmoituksen välityksellä

Kuva
Kahdentoista apostolin koorumi

Ilmoituksen henki voi opastaa meitä jokaista yksilöllisesti, mutta kun Herra haluaa johtaa kirkkoaan, Hän puhuu elävän profeetan kautta, joka palvelee kirkon presidenttinä (ks. OL 107:91–92). Vanhin Dale G. Renlund on opettanut: ”Vain profeetta saa ilmoitusta kirkkoa varten. Olisi ’Jumalan järjestelmän vastaista’, että muut saisivat sellaista ilmoitusta. – – Henkilökohtainen ilmoitus kuuluu oikeutetusti yksilöille. Voitte saada ilmoitusta esimerkiksi sen suhteen, missä asua, mitä urapolkua kulkea tai kenen kanssa mennä naimisiin. Kirkon johtajat voivat opettaa oppia ja antaa innoitettuja neuvoja, mutta vastuu näistä päätöksistä on teillä. Se on ilmoitusta, jota teidän tulee itse saada.”

Mietittävää

  • Pian kirkon perustamisen jälkeen Joseph Smithin tärkeää tehtävää profeettana selvennettiin kirkon jäsenille. Lue OL 43:1–7. Kuinka tässä kohdassa kuvattu periaate voi suojella sinua joutumasta niiden eksyttämäksi, jotka eivät ole Jumalasta?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Lukekaa ryhmänne kanssa presidentti M. Russell Ballardin puhe ”Näky kuolleiden lunastuksesta ja pankaa merkille, kuinka Herra valmisti presidentti Joseph F. Smithiä vastaanottamaan niin merkittävän ilmoituksen kirkkoa varten. Kuinka presidentti Smithin elämänkokemukset valmistivat häntä hänen saamaansa näkyyn? Mitä sellaista presidentti Smith jakeiden OL 138:1–11 mukaan teki, mikä valmisti häntä saamaan opetusta taivaasta? Kuinka tämä esimerkki auttaa meitä ymmärtämään, miten tärkeää on valmistautua tunnistamaan ilmoituksen henki?

Opi lisää

Tulosta