Bibliotek
Uppståndelsen


”Uppståndelsen”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
den uppståndne Kristus visar sig för Maria Magdalena

Vägledning för evangeliestudier

Uppståndelsen

Jesu Kristi seger över döden

Någon gång i livet kommer vi alla att få anledning att undra: ”Vad händer när vi dör?” ”Får jag någonsin träffa dem jag älskar igen?” ”Hur kan jag finna tröst när någon jag älskar går bort?”

Även om vi inte har alla svar kan sanningen om Jesu Kristi uppståndelse ge tröst till alla som sörjer. Det faktum att alla som dör en dag kommer att få leva igen skänker frid åt själen och ett löfte om ljusare tider.

När Jesus Kristus uppstod från död till odödlighet blev han ”förstlingen” av uppståndelsen (se 1 Korintierbrevet 15:20–23) och vi fick alla möjlighet att en dag uppstå liksom han.

Vad är uppståndelse?

Uppståndelse är återföreningen av andekroppen och den fysiska kroppen efter döden, för att aldrig åtskiljas igen (se Alma 11:45). När vi uppstår blir våra kroppar fullkomnade och odödliga, och är inte längre underkastade sjukdomar och död. Eftersom Jesus Kristus övervann döden genom sin uppståndelse kommer alla människor att uppstå som han gjorde.

Ämnesöversikt: Uppståndelse

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Jesu Kristi försoning, Jesu Kristi jordiska verksamhet, Frälsningsplanen

Del 1

Jesus Kristus uppstod

Bild
Kristus undervisar efter sin uppståndelse

Jesus Kristus var den förste som uppstod. Hans seger över döden är grundläggande för vår tro. Profeten Joseph Smith lärde att ”de fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus, att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen”.

Herren har gett oss flera vittnesbörd om denna viktiga lära. Vart och ett av de fyra evangelierna innehåller redogörelser från personer som var vittnen till Jesus som en uppstånden person. Mormons bok vittnar också om att tusentals människor i Amerika såg den uppståndne Frälsaren. I vår tid har vittnen som Joseph Smith och andra profeter och apostlar intygat att Jesus Kristus uppstod och lever i dag.

Att fundera över

  • Föreställ dig att du är en advokat som lägger fram bevis för att Jesus Kristus uppstod. Vilka skulle du kalla in som vittnen? Hur skulle ögonvittnen stärka din sak? Hur kan ögonvittnens vittnesbörd om den uppståndne Herren påverka ditt eget vittnesbörd? För inspiration, se Johannes 20:1–20; 3 Nephi 11:3–17 och Läran och förbunden 76:19–24.

  • Läs Johannes 20:26–29. Vilket budskap ger Frälsaren i det här skriftstället till människor som inte är ögonvittnen till hans uppståndelse? (Se även Ether 12:5–6.) Även om vi inte har sett den uppståndne Herren kan vi ändå få ett personligt vittnesbörd om att han har uppstått. Vilka tecken på uppståndelsen har du upplevt i ditt liv? Hur har dessa tecken påverkat dig?

Aktiviteter för gemensamt lärande

  • President Gordon B. Hinckley (1910–2008) förkunnade att ”av alla segrar som vunnits i mänsklighetens historia finns det ingen som är så stor, ingen som så fullständigt inverkar på andra, ingen som får så vidsträckta eviga följder som den korsfäste Herrens seger då han kom fram i uppståndelsen den första påskmorgonen”. Prata om varför det är viktigt att veta att Jesus Kristus lever i dag. President Hinckley skrev också orden till psalmen ”Jag vet min Herre lever än”. Läs eller lyssna på den här psalmen tillsammans och dela sedan med er av tankar och känslor den väcker hos er.

  • Många inspirerade konstnärer har skildrat ögonblicket då människor såg den uppståndne Frälsaren. Titta på följande skildringar eller andra ni tycker om. Berätta för varandra vad de här bilderna hjälper er förstå om Jesu Kristi uppståndelse. Hur får de er att känna för honom? Hur skulle ni ha känt om ni hade varit där?

Bild
Maria och den uppståndne Herren
Bild
Kristus visar sig för Tomas efter uppståndelsen
Bild
Kleopas och en lärjunge sitter och äter när de känner igen Frälsaren

Lär dig mer

Del 2

Vi kommer alla att uppstå

Bild
familj vid en begravning

Tack vare att Jesus Kristus uppstod kommer vi också att uppstå. Kort efter Jesu Kristi uppståndelse uppstod också många trofasta människor (se Matteus 27:52–53). Alla kommer inte att uppstå samtidigt, men alla får så småningom en fullkomnad, odödlig kropp genom den härliga gåvan av universell uppståndelse.

Våra uppståndna kroppar liknar de kroppar vi har nu, men de är odödliga, fullkomliga – fria från sjukdom och smärta. Vi ”tar emot glädjens fullhet” (Läran och förbunden 93:33–34; se även Alma 11:43). Med uppståndna kroppar är det möjligt för oss att återvända till Guds närhet och bli dömda. De som har omvänt sig från sina synder får åtnjuta evigt liv och leva för evigt i Guds närhet.

Att fundera över

  • Alma den yngres son Corianton var ”orolig till sinnes när det gäller de dödas uppståndelse” (Alma 40:1). Så Alma undervisade Corianton – och Mormons boks läsare – om många viktiga sanningar om uppståndelsen. Läs vad han lärde i Alma 40–41. Och lägg märke till sanningar om uppståndelsen som är viktiga för dig. Hur kan de här sanningarna ha hjälpt Corianton att känna frid? Hur kan de påverka de beslut du fattar nu?

  • Aposteln Paulus fick veta att några heliga i Korint inte trodde på uppståndelsen. Läs 1 Korintierbrevet 15 och var särskilt uppmärksam på Paulus undervisning om uppståndelsen. Här är några frågor att begrunda medan du studerar:

    • Vers 12–15: Varför skulle vår predikan och tro vara meningslösa om det inte fanns någon uppståndelse?

    • Vers 16–19: Varför skulle vi vara ”kvar i [våra] synder” om det inte fanns någon uppståndelse? Varför skulle vi vara de ”ömkligaste” av alla?

    • Vers 55–58: Hur bidrar er kunskap om uppståndelsen till att göra er ”fasta” och ”orubbliga”?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Jesu Kristi återställda evangelium lär att gåvan av uppståndelse ges ovillkorligt till alla människor, men många av Guds barn är omedvetna om den välsignelsen. Prata om hur uppståndelsen gör skillnad i era liv. Det kan också vara värdefullt att diskutera syster Reyna I. Aburtos personliga upplevelser i hennes tal ”Graven har ingen seger och äldste S. Mark Palmers upplevelser i ”Vår sorg ska vändas i glädje”. Hur välsignades syster Aburto och äldste Palmer av kunskapen om uppståndelsen? Hur kan vi ha nytta och glädje av den här kunskapen?

Lär dig mer

Ytterligare resurser om uppståndelsen

Skriv ut