Kirjasto
Henkimaailma


”Henkimaailma”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Pilvien läpi tulee valonsäteitä

Evankeliumin opiskeluopas

Henkimaailma

Missä henget asuvat kuolemamme ja ylösnousemuksemme välissä

Oletko koskaan miettinyt, mitä tapahtuu kuolemamme jälkeen? Jeesuksen Kristuksen evankeliumi opettaa selvästi, että elämä maan päällä ei ole kaikki, mitä on olemassa. Henkiruumiimme oli olemassa ennen syntymäämme, ja se jatkaa elämistä kuolemamme jälkeen. Kuoleman jälkeen me menemme henkimaailmaan odottamaan ylösnousemustamme. Jeesuksen Kristuksen evankeliumia opetetaan myös henkimaailmassa. Koska jokainen sielu on kallisarvoinen Jumalalle, Jeesus Kristus on antanut mahdollisuuden pelastukseen niille, jotka ovat kuolleet ilman mahdollisuutta ottaa vastaan evankeliumia.

Mikä henkimaailma on?

Henkimaailma on paikka, jossa kuolleiden henget elävät tilapäisesti odottaessaan ylösnousemusta. Henkimaailma koostuu sekä paratiisista että henkivankilasta. Jeesuksen Kristuksen evankeliumia saarnataan niille, joilla ei ollut kuolevaisessa elämässä tilaisuutta ottaa vastaan evankeliumia ja saada pelastuksen ja korotuksen toimituksia.

Yleiskatsaus aiheeseen: Henkimaailma

Aiheeseen liittyviä evankeliumin opiskeluoppaita: Pelastussuunnitelma, Ylösnousemus, Sijaistoimitukset kuolleiden puolesta, Osallistuminen temppeli- ja sukututkimustyöhön

Osa 1

Elämää on kuoleman jälkeen

Kuva
Tyttö laskemassa kukkia haudalle

Ystävän tai omaisen kuolemaan liittyy tuskaa ja surua. Vaikka muiden poismenon sureminen on osa kuolevaisuuden kokemusta, pyhissä kirjoituksissa ilmoitetaan, että Jeesus Kristus on poistanut ”kuoleman pistimen” nousemalla ylös kuolleista (ks. Moosia 16:8; Alma 22:14; Morm. 7:5). Koska Jeesus Kristus katkaisi kuoleman siteet, me kaikki heräämme jälleen eloon (ks. Alma 11:42–43). Kun kuolemme, meidän fyysinen ruumiimme ja henkiruumiimme joutuvat erilleen. Henkiruumiimme ”määrätään [sitten tekojemme] mukaan paikkaan vanhurskaiden tai jumalattomien keskuudessa odottamaan siellä ylösnousemusta”. (Ks. Alma 40:11–13.)

Mietittävää

  • Vanhin Weatherford T. Clayton on huomauttanut: ”Maailma näkee syntymän ja kuoleman alkuna ja loppuna. Mutta Jumalan pyhän suunnitelman ansiosta me tiedämme, että syntymä ja kuolema ovat itse asiassa vain virstanpylväitä matkallamme iankaikkiseen elämään taivaallisen Isämme luona.” Kuinka tämä näkökulma voi valmistaa sinua siihen, kun joku sinulle rakas ihminen kuolee?

  • Lue 1. Kor. 15:51–55, 57. Muistele tilannetta, jolloin joku sinulle rakas ihminen kuoli. Kuinka tieto siitä, että Jeesus Kristus voitti kuoleman, auttoi sinua? Kuinka voisit hyödyntää tätä tietoa vahvistaaksesi muita, joilla on kysymyksiä menetyksestä ja kuolemasta?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Voisit auttaa niitä, jotka eivät tunne henkiruumiin käsitettä, käyttämällä käsinettä kuvaamaan fyysistä ruumista ja kättäsi kuvaamaan henkeä. Laita kätesi käsineeseen ja tuo esiin, että käsine ”elää” vain, kun käsi on sen sisällä. Ota sitten kätesi pois käsineestä ja selitä, että käsi elää edelleen riippumatta siitä, mitä tapahtuu käsineelle. Voisit sitten laittaa käsineen takaisin käteesi ja selittää, että kun olemme nousseet kuolleista, meidän henkemme ja ruumiimme eivät enää koskaan eroa toisistaan. (Ks. Alma 11:45.)

Opi lisää

Osa 2

Mitä me tiedämme henkimaailmasta?

Kuva
Tyhjä hauta

Kuoleman jälkeen henkiruumiimme menee henkimaailmaan. Siellä vanhurskaiden henget ”otetaan vastaan onnen tilaan, jota sanotaan paratiisiksi, levon tilaksi, rauhan tilaksi, missä he saavat levätä kaikista vaivoistaan ja kaikesta huolesta ja murheesta” (Alma 40:12). Ne, ”jotka olivat kuolleet synneissään vailla tietoa totuudesta tai rikkomuksessa hylättyään profeetat”, ovat henkiä vankilassa (OL 138:32; ks. myös 1. Piet. 3:18–20).

Mietittävää

  • Vankilassa olevat henget voivat vastaanottaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin opetukset. Mutta joidenkin henkien tilaa vankilassa nimitetään pyhissä kirjoituksissa joskus ”helvetiksi” eli väliaikaiseksi paikaksi, jossa uskottomat ja ne, jotka eivät ota vastaan evankeliumia, kärsivät ylösnousemukseen asti (ks. OL 76:81–85). Ihmiset, jotka päättävät olla tekemättä parannusta synneistään tai ottamatta vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, kärsivät omien syntiensä tähden ennen kuin heidät pelastetaan kirkkauden valtakuntaan iankaikkisuudessa (ks. OL 19:16–18). Kuinka tämä kohta voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin henkivankilassa olevien kokemusta?

  • Henget paratiisissa ovat vanhurskaiden henkiä, jotka ”otetaan vastaan onnen tilaan, – – levon [tilaan], rauhan [tilaan], missä he saavat levätä kaikista vaivoistaan ja kaikesta huolesta ja murheesta” (Alma 40:12). Kuinka tämä totuus lisää haluasi pitää Jumalan käskyt ja elää vanhurskaasti?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Jotta opitte, mitä pyhissä kirjoituksissa opetetaan henkimaailmasta, piirtäkää paperille kaksi saraketta ja kirjoittakaa toiselle puolelle ”Vanhurskaat” ja toiselle ”Jumalattomat”. Tutkikaa sitten kohtia Alma 40:6–14 ja OL 138:12–14, 20–22. Keskustelkaa siitä, mitä löysitte näistä pyhien kirjoitusten kohdista.

Opi lisää

Osa 3

Evankeliumia saarnataan henkimaailmassa

Kuva
Nuori nainen

Oletko miettinyt, mitä tapahtuu ihmisille, jotka kuolevat kuulematta koskaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumista tai saamatta mahdollisuutta vastaanottaa pelastuksen ja korotuksen toimituksia? Viisas ja rakastava taivaallinen Isä on valmistanut kaikille lapsilleen keinon palata asumaan Hänen luokseen, jos he haluavat. Profeetta Joseph Smith julisti kirkon jäsenille: ”Kuolleet julistakoot iankaikkisen ylistyksen hymnejä Kuningas Immanuelille, joka on vahvistanut, ennen kuin maailma oli, sen, minkä avulla me voimme lunastaa heidät vankilastaan, sillä vangit pääsevät vapaiksi” (OL 128:22).

Vuonna 1918 presidentti Joseph F. Smith näki taivaallisen näyn henkimaailmasta. Tuon näyn yksityiskohdat, jotka on tallennettu lukuun OL 138, selventävät ymmärrystämme siitä, kuinka Jeesus Kristus mahdollisti sen, että henkivankilassa olevat voivat oppia evankeliumia, tehdä parannuksen ja saada välttämättömiä pappeuden toimituksia.

Mietittävää

  • Lue OL 138:16–19, 50–52. Millä tavoin näiden jakeiden mukaan koko henkimaailma on kuin vankila myös vanhurskaille hengille? (Ks. myös 1. Piet. 3:18–20; 4:6.) Mitä tunteita nuo ihmiset kokivat paratiisissa, kun Jeesus Kristus kuoli ja kun Hän ilmestyi henkimaailmassa?

  • Lue OL 138:29–37, 57–59 ja pane merkille, kuinka evankeliumin siunaukset tulevat niiden ihmisten ulottuville, jotka ovat kuolleet vastaanottamatta evankeliumia tässä elämässä. Mitä sinulle merkitsee se, että esivanhempasi voivat pelastua sen ansiosta, mitä Jeesus Kristus teki?

Yhdessä oppimisen toiminta

  • Presidentti Nelson on opettanut: ”Aina kun te teette mitä tahansa, mikä auttaa ketä tahansa – kummalla puolen verhoa tahansa – ottamaan askeleen kohti sitä, että hän solmii liittoja Jumalan kanssa ja saa omat välttämättömät kaste- ja temppelitoimitukset, te autatte Israelin kokoamisessa.” Keskustelkaa siitä, millä tavoin te voitte auttaa kuolleita tulemaan lunastetuiksi ja saamaan välttämättömät toimitukset. Pyydä sitten ryhmän jäseniä, jotka ovat osallistuneet tähän työhön, kertomaan omista kokemuksistaan.

Opi lisää

Viitteet

  1. Joseph Fielding Smith, Answers to Gospel Questions, 1958, osa 2, s. 85.

  2. Weatherford T. Clayton, ”Isämme loistava suunnitelma”, Liahona, toukokuu 2017, s. 26.

  3. Russell M. Nelson, ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille, 3. kesäkuuta 2018, Evankeliumiaiheinen kirjasto.

Tulosta