Seminar
1 Thessaloniker 1-3


1 Thessaloniker 1-3

Følg Jesus Kristus ved at drage omsorg i kærlighed

Billede
Young woman socializing with other youth

Hvornår har nogens omsorg mindet dig om Jesus Kristus? Paulus og hans ledsagere drog omsorg for de thessaloniske hellige på kristuslignende vis og inspirerede dem til at fortsætte med trofast at efterleve evangeliet på trods af, at de blev forfulgt. Denne lektion kan hjælpe dig til at velsigne og påvirke andre, idet du stræber efter at drage omsorg for andre, som vor Frelser Jesus Kristus gjorde.

Hjælp eleverne til at opfylde deres rolle i læringsprocessen. Åndelig læring kræver, at eleverne yder en indsats og udøver handlefrihed. Ved aktivt at deltage i klasseaktiviteter, åbner de deres hjerte for Helligåndens påvirkning. Forsøg at finde måder at få alle eleverne til at deltage ud fra deres behov og evner.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på et tidspunkt, hvor de følte Frelserens kærlighed, fordi nogen hjalp dem. Tilskynd dem til at være forberedte på at fortælle om, hvordan denne persons omsorg hjalp dem til at ønske at følge Jesus Kristus.

Mulige læringsaktiviteter

Jesu Kristi eksempel

Vis forskellige afbildninger af Jesus Kristus, der drager omsorg for andre, eller bed eleverne om at komme med eksempler, de kan huske fra skrifterne. Hvis billederne vises på tavlen, kan du overveje at bede eleverne om at skrive de ord, de tænker på, ved siden af hvert billede.

Se på disse billeder af Jesus Kristus, eller tænk på andre beretninger fra skriften om hans omgang med andre. Skriv i din studiebog ord og vendinger, der beskriver, hvad Frelseren gør for de personer, han interagerer med.

Billede
Jesus is sitting with a young boy on his lap. Outtakes include people inside the house at Capernaum, Philip, Jesus, John, Peter, Matthew, Jesus sitting at a table with some of the disciples shown and Mary Magdalene.
Billede
Blind man gains sight. Outtakes include Jesus anointing his eyes, and going to the pool of Siloam.
Billede
Jesus Christ is teaching in the temple and being approached by the chief priests, elders and scribes who ask Him the source of his authority. Christ questions them whether the baptism of John the Baptist was of heaven or of man. Outtakes include closeups of people in the crowd and of Caiaphas.
Billede
Depiction of Jesus and the woman taken in adultery. They are both kneeling and she is holding his hand. Outtakes include angry men bringing the woman and throwing her to the ground, the woman huddled on the ground, the savior kneeling beside her, Jesus lifting her up to her feet, and the savior standing with her.
  • Hvis du havde været en af de personer, der var hos Frelseren, hvad tror du så, at du ville have følt på grund af Frelserens handlinger? Hvorfor?

  • Når du ser på den liste, du lavede, hvilke ord eller vendinger ønsker du så at anvende, når du tjener andre? (Du kan markere eller fremhæve de ord, der er mest betydningsfulde for dig).

I Kirken omtaler vi ofte handlinger som disse som omsorg.

Overvej at skrive ordet omsorg på tavlen: Det kan være nyttigt at vise eleverne følgende udtalelse.

Bror David L. Beck, tidligere hovedpræsident for Unge Mænd, har sagt:

Billede
Final official portrait of David L. Beck, general president of the Young Men, April 2009. Released at the April 2015 general conference.

At drage omsorg for andre betyder at elske og tage sig af dem. Det betyder at sørge for deres fysiske og åndelige behov. Meget enkelt sagt betyder det at gøre det, som Frelseren ville gøre, hvis han var her.

(David L. Beck, »Jeres hellige pligt til at tjene«, Liahona, maj 2013, s. 56)

  • Hvad lægger du især mærke til ved bror Becks udtalelse?

  • Når du tænker på bror Becks udtalelse og de ord, du markerede på din liste, hvor god tror du så, du er til at drage omsorg for andre?

Du har måske spørgsmål eller bekymringer om det at drage omsorg for andre. Overvej at skrive dem ned i din studiebog og se efter svar, mens du studerer 1 Thessaloniker 1-3 i dag. Du kan også bede Ånden om at hjælpe dig til at se efter måder, hvorpå du kan velsigne og påvirke andre, idet du stræber efter at drage omsorg for andre, som vor Frelser Jesus Kristus gjorde. Nedskriv dine tanker og indtryk, så du bønsomt kan handle på dem.

Paulus drager omsorg for thessalonikerne

På sin anden missionsrejse oplevede apostlen Paulus og hans ledsagere fremgang med at forkynde for befolkningen i Thessaloniki, men jødiske ledere tvang dem ud af byen (se ApG 17:1-9). Paulus fandt senere ud af, at de hellige i Thessaloniki var forblevet trofaste og delte evangeliets budskab, selvom de blev forfulgt for at gøre det (se 1 Thess 1:6-8). Med taknemlighed for deres tro på og håb i Jesus Kristus skrev Paulus sit første brev til thessalonikerne (se 1 Thess 1:2-3).

Læs omhyggeligt 1 Thessaloniker 2:7-14 ; 3:9-13 . Du kan eventuelt markere ord og vendinger, du finder, der minder dig om den kærlighed og omsorg, som Frelseren ville have vist. Overvej at føje dine indsigter til din liste.

Mens eleverne drøfter følgende spørgsmål, så lyt omhyggeligt til deres svar. Det kan være nyttigt at omformulere spørgsmålene eller stille opfølgende spørgsmål for at sikre dig, at de forstår det, de læser.

  • Hvordan tjente Paulus og andre, ligesom Frelseren gjorde?

  • Hvordan kunne dit liv blive velsignet ved at drage omsorg for andre, ligesom Jesus Kristus gjorde? Hvordan ville det velsigne dem, du drager omsorg for?

Velsignelserne ved omsorg

En sandhed, vi kan lære af disse vers, er, at når vi drager omsorg for andre i kærlighed, kan vi hjælpe dem til at blive bedre Jesu Kristi disciple (se 1 Thess 2:10-14).

Billede
Photograph of actor portraying Jesus Christ in the Bible Videos.

Følgende aktivitet anvender aktiviteten fra elevforberedelsen. Eleverne kan fortælle en makker, eller en eller to frivillige elever kan kort fortælle klassen om deres oplevelse. Brug om nødvendigt følgende spørgsmål til at hjælpe eleverne til at evaluere deres oplevelser:

Tænk på et tidspunkt, hvor en person kærligt drog omsorg for dig.

  • Hvordan fulgte personen Jesu Kristi eksempel, da vedkommende drog omsorg for dig?

  • Hvordan hjalp personens indsats dig til at blive en bedre Jesu Kristi disciple?

Drag omsorg i tro og kærlighed

Nogle gange vil opgaver i Kirken give dig formelle muligheder for at drage omsorg. Men oftere vil du få mulighed for at drage omsorg i hverdagens interaktioner med familiemedlemmer, venner og andre.

Præsident Jean B. Bingham, tidligere hovedpræsident for Hjælpeforeningen, har delt nogle forslag til, hvordan man drager omsorg, som Jesus Kristus gjorde. Se videoen »Udvis omsorg som Frelseren« fra tidskode 0:45 til 1:54, eller læs præsident Binghams ord. Du kan eventuelt føje nogle af hendes forslag til din omsorgsliste.

Billede
Official Portrait of Sister Jean B. Bingham. Photographed in 2017.

Nogle gange tænker vi, at vi skal gøre noget stort og heroisk for, at »det tæller« som at tjene vores næste. Alligevel kan enkle venlige handlinger have stor påvirkning på andre – og på os selv. Hvad gjorde Frelseren? Gennem hans himmelske gaver – forsoningen og opstandelsen … har ingen anden »haft så vidtrækkende indflydelse på alle, der har levet, og som kommer til at leve på jorden« [» Den Levende Kristus ,« ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-living-christ-the-testimony-of-the-apostles/the-living-christ-the-testimony-of-the-apostles?lang=dan]. Men han smilede også til, talte med, gik med, lyttede til, tog sig tid til, opmuntrede, underviste, bespiste og tilgav. Han hjalp familie og venner, både naboer og fremmede, og han inviterede bekendte og kære til at nyde sit evangeliums rige velsignelser. Disse »enkle« omsorgsfulde og kærlige gerninger er en skabelon for vores omsorg i dag.

(Jean B. Bingham, »Udvis omsorg som Frelseren«, Liahona, maj 2018, s. 104)

  • Hvad lærer søster Binghams ord dig om at drage omsorg, ligesom Jesus Kristus gjorde?

  • Hvorfor kan det være vigtigt at huske på, at omsorg kan udøves gennem enkle tjenestegerninger?

Eleverne kan bruge omsorgslisten på tavlen eller deres personlige liste til at udføre følgende aktivitet.

Gennemgå din liste over, hvad det vil sige at drage omsorg, og tilføj yderligere tanker ud fra det, du har lært i dag. Find to eller tre ord, der kan hjælpe dig til at blive mere som Jesus Kristus, når du drager omsorg.

Søg bønsomt vor himmelske Faders hjælp til at vide, hvem han ønsker, at du drager omsorg for i dag, og hvordan du kan gøre det. Du har måske allerede modtaget tilskyndelser fra Ånden, som du kan handle på lige nu.

Tilskynd eleverne til at handle på deres tilskyndelser, mens de er i klassen, hvis det er passende. De kan skrive en sms, en e-mail eller et brev. Tilskynd eleverne til at tale med lederne i deres menighed eller gren, hvis de endnu ikke har fået til opgave at tjene med en ledsager som omsorgsbror eller -søster.

Hvis en specifik persons navn ikke dukker op i dit sind, kan du overveje at bede vor himmelske Fader om hjælp til at bemærke, når der opstår en mulighed for at drage omsorg og handle. Stol på, at han vil vejlede dig, når du stræber efter at drage omsorg, som Frelseren gjorde.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad nu, hvis jeg ikke er sikker på, hvordan jeg bør drage omsorg for andre?

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har påpeget:

Billede
Official portrait of Elder Neil L. Andersen of the Quorum of the Twelve Apostles, 2010, August.

En godhjertet person kan hjælpe med at ordne et dæk, tage en nabo med til lægen, spise frokost med en, der er trist til mode, eller smile og sige hej for at gøre dagen lysere.

Men en, der følger det første bud [som elsker Gud af hele sit hjerte], vil helt naturligt føje mere til disse vigtige tjenende handlinger, ved at opmuntre den person, der er god til at holde buddene og dele vise råd for at styrke troen hos en, der er ved at glide væk, eller som har brug for hjælp til at komme tilbage på rette spor igen.

(Neal L. Andersen, »A Holier Approach to Ministering«, foredrag på Brigham Young University, 10. apr. 2018, s. 3; speeches.byu.edu)

Biskop W. Christopher Waddell fra Det Præsiderende Biskopråd har sagt:

Billede
Bishop W. Christopher Waddell, second counselor in the Presiding Bishopric, official portrait 2017

Vi kan overveje, hvordan vi bedst tjener, men Herren ved det, og gennem hans Ånd vil vi blive ledt i vores bestræbelser … når vi stræber efter at blive redskaber i Herrens hænder for at velsigne hans børn. Når vi søger Åndens vejledning og stoler på Herren, vil vi blive sat i situationer og omstændigheder, hvor vi kan handle og velsigne – med andre ord, yde omsorg.

(W. Christopher Waddell. »Akkurat som han gjorde«, Liahona, maj 2019, s. 21)

Bror David L. Beck, tidligere hovedpræsident for Unge Mænd, har mindet os om:

Billede
Final official portrait of David L. Beck, general president of the Young Men, April 2009. Released at the April 2015 general conference.

Tjeneste er ikke blot noget, vi gør – det definerer, hvem vi er.

Tjen hver dag. Der er muligheder overalt omkring jer. Opsøg dem. Bed Herren om at hjælpe jer med at genkende dem. I vil opdage, at det for det meste består af små oprigtige gerninger, der hjælper andre til at blive Jesu Kristi tilhængere.

(David L. Beck, »Jeres hellige pligt til at tjene«, Liahona, maj 2013, s. 57)

Se flere forslag eller eksempler på omsorg i disse to artikler i Kirkens tidsskrifter:

  • »Formålet, der vil ændre vores omsorg«, Liahona, jan. 2019, s. 8-11

  • Eric B. Murdock, »Udvis omsorg som Frelseren«, New Era, dec. 2018, s. 32-35

Du kan også se siden »Sådan er omsorg« på ChurchofJesusChrist.org/ministering?lang=dan.

Supplerende læringsaktiviteter

Eksempler på omsorg

Overvej at bruge en af følgende hjælpekilder til at dele yderligere eksempler på omsorg.

  • Video: »Engle i forklædning« (4:52)Da en ung mand og hele hans fodboldhold så en elev med særlige behov blive mobbet dag efter dag, bakkede de hende op.

  • Video: »På tomandshånd (Giv omsorg med kærlighed)« (13:02)Da deres søn Austen blev dræbt i en tragisk ulykke i hjemmet, rakte familien Russells omsorgsbror ud til dem for at være en ven og støtte, og hele lokalsamfundet hjalp familien med at hele.Hvis der ikke er tid til at vise hele videoen, kan du overveje at sammenfatte begivenhederne og derefter vise videoen fra tidskode 10:07 til slutningen.

Udskriv