Seminar
Apostlenes Gerninger 16


Apostlenes Gerninger 16

»Gud havde kaldet os til at forkynde evangeliet«

Billede
In a vision, Peter baptizes a Gentile.

I sine afskedsord til sine apostle befalede Frelseren dem: »Gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn« (Matt 28:19). Paulus og hans ledsagere gjorde bemærkelsesværdige fremskridt med at opfylde denne befaling. Hensigten med denne lektion er at hjælpe dig til at genkende den hjælp, som Frelseren ønsker at give dig, når du stræber efter at fortælle andre om hans evangelium.

Anvendelse af læresætninger og principper. Lærere bør opfordre eleverne til at anvende sandheden i deres liv. Anvendelse finder sted, når de tænker, taler og lever i overensstemmelse med de principper, de har lært. Når de anvender evangeliets principper i deres tilværelse, vil de modtage de lovede velsignelser og få en dybere forståelse og et stærkere vidnesbyrd om det.

Elevforberedelse: Opfordr eleverne til bønsomt at bede vor himmelske Fader om at hjælpe dem med at finde en person, han har forberedt til at høre Jesu Kristi evangelium.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion fremhæver to beretninger om Paulus’ missionering i Apostlenes Gerninger 16 . Vær opmærksom på Åndens tilskyndelser og elevernes behov for at afgøre, om det er bedst at bruge hele undervisningstiden på at fokusere på en af disse beretninger eller at fokusere på begge dele.

Dele evangeliet med andre

Vis følgende billede, og bed en elev om at sammenfatte, hvad de ved om det, der skildres på billedet. Bed om nødvendigt eleverne om at læse Matthæus 28:19 for at få hjælp.

Billede
The resurrected Jesus Christ standing with the apostles outside the city of Jerusalem. Christ is dressed in white robes and has His arms extended as He speaks to the eleven apostles. Christ is commanding the apostles to preach the gospel to all nations. The city Jerusalem is visible in the background.

Du kan måske huske, at Frelseren efter sin opstandelse samlede sine apostle og gav dem følgende befaling: »Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn« ( Matt 28:19).

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har delt følgende tanker om Frelserens befaling om at forkynde evangeliet. Du kan eventuelt se videoen »Missionering: Del, hvad I har på hjerte« (https://www.churchofjesuschrist.org/media-library/video/2019-04-1040-dieter-f-uchtdorf?lang=dan) fra tidskode 2:46 til 3:30 eller læse udtalelsen herunder.

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Jeg har ofte grundet over og bedt om det store hverv, Frelseren gav sine disciple … om, at »gå … hen og gør[e] alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn« [ Matt 28:19 ].

Jeg har tumlet med spørgsmålet: »Hvordan kan vi, som medlemmer og Kristi disciple, bedst opfylde det store hverv i vores hverdag?«

I dag opfordrer jeg jer til at grunde over det samme spørgsmål i jeres hjerte og sind.

(Dieter F. Uchtdorf, »Missionering: Del, hvad I har på hjerte«, Liahona, maj 2019, s. 15-16)

Udover det spørgsmål, som ældste Uchtdorf opfordrede dig til at tænke over, så tænk over dit svar på følgende spørgsmål. Overvej at skrive dine svar ned i din studiebog.

  • På en skala fra 1-5, hvor stort et ønske har du om at fortælle andre om evangeliet? Hvorfor svarede du således?

  • Hvilke forhindringer møder du, når du fortæller andre om evangeliet?

Apostlen Paulus var en mægtig missionær, der førte mange sjæle til Jesus Kristus gennem sin forkyndelse. I løbet af denne uge vil du lære om nogle af de begivenheder, der fandt sted på Paulus’ anden og tredje missionsrejse (se ApG 15:36-18:22 og 18:23-21:15).Følgende kort illustrerer Paulus’ rute på disse rejser:

Når du studerer nogle af Paulus’ oplevelser fra hans anden mission i denne lektion, vil du se eksempler på følgende sandhed: Herren kan lede os til dem, han har forberedt til at modtage sit evangelium. Vær opmærksom på Åndens tilskyndelser, der kan hjælpe dig i dine bestræbelser på at dele evangeliet med andre.

Paulus og hans ledsagere forkynder i Makedonien

Billede
Depicton of Lydia, “a seller of purple” in the New Testament.

Læs Apostlenes Gerninger 16:6-15 og se efter, hvad Paulus og hans ledsagere oplevede tidligt på Paulus’ anden missionsrejse.

  • Hvad kan du lære af denne beretning om vor himmelske Fader, der kan hjælpe dig i dine bestræbelser på at finde dem, Herren har forberedt til at modtage sit evangelium?

  • Hvordan har du set Herren forberede andre til at modtage sit evangelium? Hvordan har han forberedt, eller hvordan kan han forberede dig til at finde personer, der søger ham?

Overvej også at dele en personlig oplevelse om at fortælle andre om evangeliet.

Paulus og Silas fængsles og fortsætter med at forkynde

Billede
Paul and Silas are whipped and put in prison. - ch.61-4

Da Paulus og hans ledsagere underviste og døbte Lydia, uddrev Paulus en ond ånd fra en ung kvindelig tjener (se ApG 16:16-18). Han og hans ledsager Silas blev derefter slået og fængslet (se ApG 16:19-24). At blive smidt i fængsel for at forkynde evangeliet kan synes som en forståelig grund til at give op. Men for Paulus og Silas blev det en mulighed for at hjælpe andre til at komme til Kristus.

Læs Apostlenes Gerninger 16:25-36 for at finde ud af, hvordan Herren forvandlede Paulus’ og Silas’ fængselsophold til en mulighed for dem til at forkynde evangeliet.

  • Hvilke kristuslignende egenskaber viste Paulus og Silas i denne beretning?

  • Hvordan gjorde disse egenskaber dem i stand til at dele evangeliet mere effektivt?

  • Hvad lærer du af denne beretning, der kan hjælpe dig i dine bestræbelser på at finde dem, som Herren har forberedt til at modtage hans evangelium?

Anvend det, du har lært

Når klassen har studeret beretningerne fra Apostlenes Gerninger 16 , kan du overveje at bruge et øjeblik på at drøfte, hvordan vi kan blive bedre til at fortælle andre om evangeliet. Som en del af denne drøftelse kan eleverne blive bedt om at fortælle om oplevelser, de har haft med at fortælle andre om evangeliet.

Søg inspiration fra vor himmelske Fader gennem Helligånden for at afgøre, hvad du kan gøre for at dele Jesu Kristi evangelium med andre. Vælg en af følgende opfordringer, som du føler vil være mest gavnlig for dig:

  • Bed hver dag Herren om at lede dig til en person, han har forberedt til at modtage evangeliet.

  • Overvej at notere to navne på venner eller klassekammerater i skolen, der kan være modtagelige for at høre om Jesu Kristi evangelium. Bed derefter vor himmelske Fader om at hjælpe dig til at vide, hvordan du kan være et redskab i hans hænder til at føre dem til Frelseren.

  • Arbejd sammen med et par missionærer i et par timer, efter passende godkendelse fra dine forældre og ledere. Del din oplevelse med klassen på et senere tidspunkt.

  • Har du selv en idé om noget, du kan gøre for at fortælle andre om evangeliet?

Når du har givet eleverne tid til at lægge en plan, så bed dem om at tænke på forhindringer, de kan komme ud for, der kan gøre det svært at gennemføre deres planer. Anspor dem til at tænke over, hvordan de kan overvinde disse forhindringer med Herrens hjælp. Giv opmuntring og støtte, og bær vidnesbyrd om de sandheder, der er blevet talt om.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvordan kan de sociale medier hjælpe mig til at dele evangeliet?

Billede
Paul and Silas are whipped and put in prison. - ch.61-4

Hvad nu, hvis folk afviser min invitation til at lære mere på dette tidspunkt?

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Gud [har ikke] brug for, at I »sælger« det gengivne evangelium og Jesu Kristi Kirke. Han forventer blot, at I ikke sætter lyset under en skæppe. Og hvis folk afgør, at Kirken ikke er noget for dem, så er det deres valg. Det betyder ikke, at I har fejlet. I fortsætter med at behandle dem venligt. Det udelukker heller ikke, at I inviterer dem igen. Forskellen på en tilfældig social kontakt og en medfølende modig discipel er – invitation!

(Dieter F. Uchtdorf, »Jeres store eventyr«, Liahona, nov. 2019, s. 88)

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Selv om I har et stærkt ønske om at fortælle andre om evangeliet, så er I måske mindre glade for resultatet af jeres tidligere indsats. I kan føle, som en ven, der sagde: »Jeg har talt med min familie og venner om Kirken, men få har vist nogen interesse, og med hver afvisning er jeg blevet mere tøvende. Jeg ved, at jeg bør gøre mere, men jeg sidder fast og alt, hvad jeg føler, er en enorm skyldfølelse« …

Jeg foreslår, at I holder op med at have skyldfølelse over nogen utilstrækkelighed, I tror, I har i forhold til at fortælle andre om evangeliet. Bed i stedet, som Alma sagde, om muligheder for »at stå som Guds vidner til alle tider og i alle ting og på alle steder … så [andre] kan blive forløst af Gud og blive regnet blandt dem i den første opstandelse, [og] få evigt liv« [Mosi 18:9]. Dette er en meget stærkere motivation end skyldfølelse.

(Neil L. Andersen, »Et Guds vidne«, Liahona, nov. 2016, s. 36-37)

Hvordan finder jeg mennesker, jeg kan undervise?

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Vi skal bede om Herrens hjælp og vejledning, så vi kan være redskaber i hans hænder for en, som er parat nu – en som han ønsker, vi skal hjælpe i dag. Dernæst skal vi være rede til at høre og rette os efter hans Ånds tilskyndelser om, hvordan vi skal gribe det an.

Disse tilskyndelser vil komme. Vi ved fra utallige personlige vidnesbyrd, at Herren på sin egen måde og i sin egen tid forbereder mennesker til at tage imod sit evangelium. Sådanne mennesker søger, og når vi søger at finde dem, vil Herren besvare deres bønner ved at besvare vores. Han vil tilskynde og vejlede dem, som ønsker det, og som oprigtigt søger vejledning om, hvor, hvornår og hvem de skal fortælle om hans evangelium.

(Dallin H. Oaks, »Fortæl om evangeliet«, Liahona, jan. 2002, s. 8)

Supplerende læringsaktiviteter

En alternativ måde at indlede undervisningen på

Inviter en gæstetaler til klassen

Bed en gæstetaler om i anden halvdel af undervisningen at fortælle, hvordan Kirkens medlemmer kan missionere. Husk at få godkendelse fra den lokale S&I-koordinator såvel som talerens lokale præstedømmeleder, før du inviterer taleren.

Overvej at bede denne gæst om at medtage de principper for missionering, som Paulus og hans ledsagere er et eksempel på i Apostlenes Gerninger 16.

Udskriv