Seminar
Evangelisk mesterlære: 1 Korinther 15:20-22


Evangelisk mesterlære: 1 Korinther 15:20-22

Alle gøres levende med Kristus

Billede
One oil painting of Mary seeing the resurrected Christ. The tomb is in the background, Mary is seen dressed in brown, her back to the viewer. Christ is seen with marks on his hands, dressed in a white robe.

I en tidligere lektion lærte du, at på grund af Frelserens opstandelse vil alle vor himmelske Faders børn opstå (se 1 Kor 15:20-22). Denne lektion kan hjælpe dig til at lære henvisningen til og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet 1 Korinther 15:20-22 udenad, forklare læren om opstandelse og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i en situation fra det virkelige liv.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke over oplevelser, de kender til, hvor nogens nærtstående døde. Bed dem om at møde op, forberedte på at drøfte udfordringerne i disse oplevelser, og hvordan troen på Jesus Kristus kan hjælpe dem, der står over for disse udfordringer.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive undervist efter »1 Korinther 15:13-28«, som er det kontekstuelle grundlag for det evangeliske mesterlæreskriftsted 1 Korinther 15:20-22 . Hvis denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, bør den tilsvarende kontekstuelle lektion undervises i løbet af samme uge.

Lær udenad og forklar

Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) sagde, at »af alle begivenheder i menneskehedens historie er ingen så betydningsfuld som Guds Søns opstandelse« (»The Empty Tomb Bore Testimony«, Ensign, maj 1988, s. 65).

Brug sandheder fra 1 Korinther 15:20-22 , såsom på grund af Jesu Kristi opstandelse vil alle opstå til at forklare, hvorfor Frelserens opstandelse er den mest betydningsfulde begivenhed i menneskehedens historie. Nævn også, hvorfor det er betydningsfuldt for dig personligt.

Bed nogle få elever om at fortælle klassen om deres forklaringer. Afgør, om eleverne har brug for yderligere vejledning om læresætningen om opstandelsen, før du går videre med lektionen.

Brug et øjeblik på at lære skriftstedshenvisningen til og nøglesætningen i 1 Korinther 15:20-22 udenad. De følgende trin er en måde at gøre det på.

Bed eleverne om at beholde det papir, de bruger i denne aktivitet, så de kan benytte det i en fremtidig lektion.

  1. Øverst på et stykke papir skriver du skriftstedshenvisningen til og nøglesætningen i 1 Korinther 15:20-22: »For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.«

  2. Fold toppen af papiret, så du ikke kan se det, du skrev. Skriv derefter så meget af skriftstedshenvisningen og nøglesætningen, som du kan huske.

  3. Fold toppen ud for at kontrollere din nøjagtighed og rette eventuelle fejl.

  4. Gentag denne proces, indtil du er i stand til at skrive skriftstedshenvisningen og nøglesætningen fuldkomment udenad.

Praktiser anvendelse

På grund af Adam og Evas fald vil alle vor himmelske Faders børn, som lever på jorden, dø (se 1 Kor 15:21-22). Når vi oplever, at nogen tæt på os dør, føler vi forståeligt nok sorg. Selvom disse oplevelser er forskellige for alle, kan en forståelse og anvendelse af sandhederne i Jesu Kristi evangelium hjælpe med denne sorg.

Følgende scenarie er et eksempel, der kan bruges til anvendelsesaktiviteten. Alternativt kan andre scenarier bruges, såsom en personlig oplevelse, en elevs oplevelse fra sin forberedelse til klassen eller den oplevelse, som søster Reyna I. Aburto fra Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab fortalte om i sin tale »Graven har ingen sejr« (se fra tidskode 4:22 til 4:49). Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2021/04/42aburto?lang=dan

Ældste S. Mark Palmer fra De Halvfjerds beskrev sine forældres oplevelse med deres datters død, inden de lærte om Jesu Kristi evangelium.

Se »Vores sorg skal blive forvandlet til glæde«, som findes på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2021/04/43palmer?lang=dan, fra tidskode 3:27 til 4:26, eller læs udtalelsen nedenfor.

Billede
Former Official portrait of Elder S. Mark Palmer. Replaced March 2017.

Min far og mor opdrættede får i New Zealand. De nød deres liv. Som ungt par blev de velsignet med tre små piger. Den yngste af disse hed Ann. En dag, mens de var på ferie sammen ved en sø, var Ann på 17 måneder vandret væk. Efter et par minutters desperat søgen, fandt de hendes livløse krop i vandet.

Dette mareridt forårsagede en ubeskrivelig sorg. Far skrev år senere, at noget af latteren forsvandt fra deres liv for evigt. Det forårsagede også en længsel efter svar på livets vigtigste spørgsmål: »Hvad vil der ske med vores dyrebare Ann? Vil vi nogensinde se hende igen? Hvordan kan vores familie nogensinde blive lykkelig igen?«

(S. Mark Palmer, »Vores sorg skal blive forvandlet til glæde«, Liahona, maj 2021, s. 88-89)

  • Hvornår har du eller en, du kender, oplevet lignende følelser som ældste Palmers forældre, efter tabet af en af jeres kære?

  • Hvordan kan det gøre disse situationer endnu mere udfordrende, hvis vi ikke kender til vor himmelske Faders frelsesplan?

Principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe os til trofast at udholde svære situationer som den, familien Palmer oplevede.Forestil dig, at du er ven med en af Anns ældre søstre, der nu kæmper med spørgsmål og udfordringer efter at have mistet Ann. Du føler dig tilskyndet til at skrive et opmuntrende og støttende brev til hende. Alternativt kan du skrive et brev og give det til en, du kender, der vil have gavn af det.

Før du giver eleverne tid til hver især at skrive deres breve, kan du overveje at dele dem op parvis eller i små grupper og bede dem om at drøfte nedenstående spørgsmål, der vedrører principperne for at opnå åndelig kundskab. Eleverne kan placeres i grupper på tre, hvor hver person i gruppen får tildelt et af principperne for at opnå åndelig kundskab, for at studere det og undervise de andre i deres gruppe om det.

Bed dem om at bruge indsigt fra deres forberedelse til klassen, når de udfører følgende aktivitet.

Forbered dig på at skrive dette brev ved at læse afsnit 5-8, 11 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022. Se efter og markér ord, vendinger, skriftsteder eller sandheder, som du føler vil være en hjælp for den person, du skriver til.

  • Hvordan kan det ændre det, du skriver, hvis du prøver at se personen, som vor himmelske Fader ser hende/ham?

Skriv et brev til Anns søster eller til en anden, du vælger. Medtag indsigt fra de tre principper for at opnå åndelig kundskab.

Overvej nogle af de følgende forslag, mens du skriver.

Vis følgende forslag, så eleverne kan se dem, mens de skriver.

Handl i tro

  • Hvordan kan det at handle i tro på Jesus Kristus se ud i deres situation?

  • Hvordan kan det hjælpe os til at udholde tab at handle i tro på Kristus?

  • Hvilken oplevelse har du eller en, du kender, haft, hvor det at handle i tro på Jesus Kristus hjalp med at udholde en lignende udfordring?

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

  • Hvilke sandheder om vor himmelske Fader og hans plan kan trøste i situationen for den person, du skriver til? Hvorfor?

  • Hvordan kan et evigt perspektiv hjælpe dem til afklaring i deres situation?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvilke vendinger fra 1 Korinther 15:20-22 vil være en hjælp for dem? Hvorfor?

  • Hvilke andre guddommeligt angivne kilder kunne hjælpe dem til at udvikle tro på Jesus Kristus?

Overvej at afslutte dit brev ved at bære dit vidnesbyrd.

Bed nogle frivillige elever om at fortælle klassen om deres breve. Tilskynd eleverne til at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab til at vejlede dem, når de står over for udfordringer eller spørgsmål i deres eget liv.

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Brug ikke mere end tre til fem minutter i begyndelsen eller slutningen af en kommende lektion til at gennemgå skriftstedshenvisningen til og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet. Bed eleverne om at finde det foldede papir, de brugte til at lære 1 Korinther 15:20-22 udenad. Med papiret foldet, så de ikke kan se, hvad de skrev før, bed da eleverne om at prøve at skrive henvisningen og sætningen fra hukommelsen. Hvis de ikke kan gøre det uden hjælp, så bed dem om at folde papiret ud og gennemgå det efter behov. De kan fortsætte med at folde og skrive, indtil de kan skrive henvisningen og sætningen frit fra hukommelsen.

Supplerende læringsaktiviteter

Alternativ aktivitet for at øve anvendelse

Se videoen »Han vil give dig hjælp« (4:43), som findes på ChurchofJesusChrist.org. Bed eleverne om at studere Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022, og identificere, hvordan Darren anvendte principperne for at opnå åndelig kundskab, og hvordan han blev velsignet ved at gøre det.

Udskriv