Seminar
Matthæus 20:1-16


Matthæus 20:1-16

Lignelsen om arbejderne i vingården

Billede
Men and women working in a vineyard picking grapes. Outtakes include the Lord of the vineyard, hiring workers to work in the vineyard, people picking grapes, being paid for their labors and also some pictures of the surrounding countryside/landscape and people working on the film

Peter spurgte: »Vi har forladt alt og fulgt dig. Hvad får så vi?« (Matt 19:27) Frelseren svarede ved at fortælle lignelsen om arbejderne i vingården. Denne lignelse lærer os, at alle, der vælger at vie deres liv til Herren, vil modtage den lovede belønning, uanset hvornår de er begyndt at gå ad pagtens sti. Denne lektion kan hjælpe dig til at føle håb om, at du vil modtage de velsignelser, som Jesus Kristus tilbyder gennem sin forsoning.

Visualisering af vanskelige skriftsteder. Eleverne kan måske bedre forstå vanskelige skriftsteder, hvis de kan lave rollespil eller visualisere dem på en anden måde. Det kan hjælpe eleverne til bedre at forstå begivenheder, personer og detaljer i skrifterne.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at lave en liste over velsignelser, de har modtaget fra Herren, fordi de blev undervist i evangeliet i deres ungdom. Alternativt kan de lave en liste over muligheder, som folk kan gå glip af, hvis de først bliver undervist i evangeliet senere i livet. Bed eleverne om at tænke over, hvad de kan lære af den liste, de har lavet.

Mulige læringsaktiviteter

I stedet for at bruge scenariet nedenfor kan du overveje at bruge denne aktivitet og tilpasse den til hver klasses behov og størrelse:

Bed et par frivillige elever om at stå og holde deres skrifter eller en anden bog med begge hænder og strække deres arme ud foran sig i to minutter. Lov dem en belønning (f.eks. lidt slik), hvis de kan holde den positur hele tiden. Hvert 30. sekund inviterer du andre elever til at holde denne stilling, men lov dem ikke nogen specifik belønning. Med kun 30 sekunder tilbage af de oprindelige to minutter inviterer du alle resterende elever til at stå i denne stilling. Når de 2 minutter er gået, beder du alle eleverne om at sænke deres arme. Giv alle, der deltog, begyndende med dem, der startede sidst, den fulde belønning, der blev udlovet til de første frivillige.

Spørg eleverne, hvordan de havde det med aktiviteten. Hvis de første elever klager over ikke at blive behandlet retfærdigt, så spørg dem, hvorfor de føler sådan.

Forestil dig følgende scenarie:

Marisol sluttede sig for nylig til Kirken sammen med sin mor og bedsteforældre. Ikke længe efter døde hendes bedstefar. Marisol spekulerer på, om hendes bedstefar vil modtage de samme velsignelser, som hun vil, selvom han tog imod evangeliet så meget senere i livet.

  • Hvad ville du sige til Marisol?

Frelseren underviste sine apostle gennem en lignelse, der viser hans omsorg for alle, der vælger at følge ham. Søg gennem hele denne lektion Helligåndens inspiration, mens du leder efter sandheder, som vil hjælpe dig til bedre at forstå Frelserens ønsker for os.

Arbejderne i vingården

Overvej at lave et skema på tavlen med tomme felter til følgende oplysninger om hver gruppe arbejdere: Starttidspunkt, udlovet løn, arbejdstimer og udbetalt beløb. Bed eleverne om at udfylde skemaet.

Når du studerer denne lignelse, er det nyttigt at vide, at en normal arbejdsdag på Det Nye Testamentes tid sandsynligvis var omkring tolv timer, og at den begyndte tidligt om morgenen og sluttede om aftenen. Ordet denar i disse vers refererer til den romerske mønt, der typisk blev brugt til at betale en arbejder for en hel dags arbejde.

Læs Matthæus 20:1-7 og bemærk, hvordan vingårdsejeren hyrede arbejdere.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

På Frelserens tid havde den almindelige mand og hans familie ikke meget andet at leve af end det, de tjente fra dag til dag. Hvis man ikke arbejdede, passede sin gård, fiskede eller solgte noget, så fik man ikke noget at spise.

(Jeffrey R. Holland, »Arbejderne i vingården«, Liahona, maj 2012, s. 31)

Hjælp eleverne med at analysere lignelsen fra hver gruppe arbejderes forskellige synsvinkler.

  • Hvem tror du, at vingårdsejeren og arbejderne repræsenterer?

  • Hvordan tror du, det føltes, at være af en af de første arbejdere, der blev ansat?

  • Hvad tror du, at de arbejdere, der ventede på at blive ansat, tænkte og følte, som dagen gik?

Læs Matthæus 20:8-16 og bemærk, hvordan dagen endte for alle arbejderne.

Det kan være nyttigt at vide, at det at blive ansat af vingårdsejeren i denne lignelse kan symbolisere at indgå en pagt med vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Lønnen kan symbolisere det evige livs velsignelser.

Stil nogle af eller alle følgende spørgsmål (eller andre spørgsmål) for at hjælpe eleverne med at genkende de guddommelige egenskaber, som vingårdsejeren udviste.

  • Hvad ville du føle i forhold til vingårdsejeren, hvis du var en af de første, der blev hyret? En af de sidste?

  • På hvilke måder viste vingårdsejeren kærlighed og omsorg for alle arbejderne?

  • Når du forstår, at vingårdsejeren kan repræsentere vor himmelske Fader eller Jesus Kristus, hvilke guddommelige egenskaber ser du så hos ham?

  • Hvad kan du lære af denne lignelse?

Herrens barmhjertighed

Ældste Jeffrey R. Holland fortalte om vigtige sandheder, som vi kan lære om Herren fra denne lignelse. Det kan være en god idé at se videoen »Arbejderne i vingården«, der findes på ChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2012/04/the-laborers-in-the-vineyard?lang=dan, fra tidskode 10:02 til 11:42, eller at læse følgende tekst.

Billede
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Det gælder for denne lignelse – som for alle andre lignelser – at den i virkeligheden ikke handler mere om arbejdere og løn, end de andre handler om får og bukke. Dette er en historie om Guds godhed, hans tålmodighed og tilgivelse og om vor Herre Jesu Kristi forsoning. Det er en historie om gavmildhed og medfølelse. Det er en historie om nåde. Den fremhæver tanken, jeg hørte fremført for mange år siden, om, at den ting, som Gud nyder mest ved at være Gud, er glæden ved at være nådig, især mod dem, som ikke forventer det, og ofte ikke føler, at de fortjener det.

Jeg ved ikke, hvem der i denne store forsamling i dag har brug for at høre det budskab om tilgivelse, der findes i denne lignelse, men uanset hvor sent på den, du synes, du er, hvor mange chancer, du synes, du er gået glip af, hvor mange fejl du har begået, eller talenter du ikke synes, at du har, eller uanset hvor langt væk fra hjemmet, familien eller Gud, du synes, du er kommet, så vidner jeg om, at du aldrig kommer så langt væk, at den guddommelige kærligheds arme ikke kan nå dig. Det er umuligt for dig at falde uden for rækkevidden af Kristi forsonings uendelige lys.

(Jeffrey R. Holland, »Arbejderne i vingården«, Liahona, maj 2012, s. 32-33)

  • Tænk på, hvad ældste Holland fortalte, som du allerede ved, er sandt om vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Hvordan fandt du ud af, at det er sandt?

  • Hvilke yderligere tanker eller følelser har du i forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus på grund af det, du har lært i dag?

  • Hvordan kan det, du har lært, påvirke din hverdag?

Bær vidnesbyrd om Jesu Kristi barmhjertighed og hans ønske om at velsigne alle, som kommer til ham. Overvej at dele en personlig oplevelse eller bede eleverne om på en passende måde at fortælle, hvordan de har følt hans barmhjertighed og nåde.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad er formålet med at arbejde i Herrens vingård?

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Mesterens belønning ved den endelige dom bygger ikke på, hvor længe vi har arbejdet i vingården. Vi opnår ikke vores himmelske løn ved at stemple ind og ud. Det, der er afgørende, er, at vores arbejde på Herrens arbejdsplads har fået os til at blive noget. For nogle af os tager det længere tid end for andre. Det, der i den sidste ende er vigtigt, er, hvad vi er blevet takket være vores arbejdsindsats.

(Dallin H. Oaks, »En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2000, s. 34)

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Jeg vidner om den fornyende kraft i Guds kærlighed og om miraklet i hans nåde. Hans bekymring går på den tro, I har, når I endelig når frem, og ikke på, hvornår I når frem.

Så hvis I har indgået pagter, så hold dem. Har I ikke indgået dem, så gør det. Hvis I har indgået dem og brudt dem, så omvend jer og ret op på det. Det er aldrig for sent, så længe vingårdsejeren siger, at der er tid … Udskyd det ikke. Det er på høje tid.

(Jeffrey R. Holland, »Arbejderne i vingården«, Liahona, maj 2012, s. 33)

Supplerende læringsaktiviteter

Ældste Hollands tale »Arbejderne i vingården«

Afhængigt af elevernes behov kan ældste Hollands tale »Arbejderne i vingården« (Liahona, maj 2012, s. 31-33) anvendes til at undervise i følgende:

  • At overvinde misundelse og jalousi (se afsnit 2-8 i talen eller fra tidskode 0:23 til 7:08 i videoen)

  • At lægge tidligere skuffelser bag sig og gå fremad med tro (se afsnit 9-11 eller fra tidskode 7:08 til 9:57)

Lukas 18:1-8, 35-43 . Lignelsen om den uretfærdige dommer og helbredelsen af en blind tigger

Disse to beretninger kan bruges i undervisningen sammen eller hver for sig. Begge illustrerer princippet om, at hvis vi er oprigtige og vedholdende i vores daglige bønner til vor himmelske Fader, og når vi udøver tro på Jesus Kristus, vil vi opnå deres barmhjertighed.

I lignelsen om enken og den uretfærdige dommer (se Luk 18:1-8) besluttede en dommer, som egentlig var ligeglad med en bestemt enke, at han ville hjælpe hende, fordi hun trættede ham med sine bønner. Frelseren underviste med denne lignelse for at understrege, at Gud bestemt vil høre og svare »sine udvalgte … når de råber til ham dag og nat« ( Luk 18:7).

Hvordan illustreres den samme sandhed i en blind tiggers liv, der råbte og bad Herren om hjælp? (Se Luk 18:35-43).

  • På hvilke måder kan efterlevelse af dette princip hjælpe dig i din hverdag?

  • Hvordan har vor himmelske Fader vist sin iver efter at svare dig, selv når svarene ikke kommer på det tidspunkt eller på den måde, vi håber på?

Udskriv