Gevoelens voor hetzelfde geslacht
Is het heilsplan op homoseksuele mensen van toepassing?


‘Is het heilsplan op homoseksuele mensen van toepassing?’ Gevoelens voor hetzelfde geslacht: Individuele personen (2020)

‘Is het heilsplan op homoseksuele mensen van toepassing?’ Gevoelens voor hetzelfde geslacht: Individuele personen

Is het heilsplan op homoseksuele mensen van toepassing?

God heeft een plan voor uw geluk

Gods plan is volmaakt, ook als ons begrip van zijn plan dat niet is. Dankzij de Heiland Jezus Christus kunnen we hoop en genezing vinden, ondanks de vele moeilijkheden van het leven.

God heeft een plan dat ons geluk brengt. Hij heeft ons naar de aarde gestuurd om te leren van onze ervaringen. Hij heeft ons hiernaartoe gestuurd om keuzes te leren maken.

Wij verbleven vóór onze geboorte bij God. We kenden Hem en Hij kent ons. Hij kent onze sterke en zwakke kanten, onze dromen en onze angsten. Het sterfelijke leven is onze ontdekkingsreis om God weer te leren kennen. Hij weet wat ons potentieel is en wie we kunnen worden. Meer dan wat ook houdt God van ons (zie 2 Nephi 2:25).

We zijn de tijd die we bij God hebben doorgebracht, misschien vergeten, maar Hij is ons niet vergeten. Hij roept profeten om ons eraan te herinneren waarom we hier zijn en hoe we zoals Hij kunnen worden (zie Lukas 11:49).

Wij zijn hier met een belangrijk doel. God heeft ons naar deze tijd en plaats gestuurd. Hij wist wat ons te wachten stond, de keuzes die we moesten maken. God zal geen van zijn kinderen tot gehoorzaamheid dwingen. Hij wil dat we zelf kiezen, wat onze omstandigheden ook zijn, zodat we van onze ervaringen leren en zoals Hij worden. Maar God zal ons niet dwingen Hem te gehoorzamen. (Zie 2 Nephi 2:16.)

Als volgeling van Jezus Christus leren we naar de Geest te luisteren en in het licht van Christus te wandelen. We kunnen onderscheid maken tussen wat goed of fout is, in weerwil van fysieke impulsen en verleidingen die in strijd zijn met ware beginselen. En als we juist kiezen, worden we sterker. Soms lijkt het wel of we in oorlog met onszelf zijn, maar tegenstand overwinnen maakt deel uit van het plan om ons sterker te maken. Tegenstand is niet leuk, maar wel noodzakelijk.

‘Want er moet wel een tegenstelling in alle dingen zijn. Indien die er niet was, […] dan kon er geen rechtvaardigheid worden teweeggebracht, noch goddeloosheid, heiligheid noch ellende, goed noch kwaad’ (2 Nephi 2:11).

Als we zondigen – en dat doen we allemaal – kunnen we ons bekeren. Het bekeringsproces reinigt onze ziel en biedt ons de mogelijkheid om dichter tot God te komen. Bekering is geen straf. Het is een geschenk dat onze Heiland Jezus Christus in Gethsémané en op Golgotha heeft gekocht.

‘Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen’ (Jesaja 53:5).

Het offer van onze Heiland – wat we de verzoening van Jezus Christus noemen – is meer dan een kwijtschelding van zonden. We kunnen ons tot de Heiland wenden om ons hart te genezen, onze geest te sterken en vrede te voelen. We kunnen onze lasten aan zijn voeten leggen en Hij zal ze van ons overnemen. Hij is onze Verlosser. Hij kent ons.

‘En Hij zal hun zwakheden op Zich nemen, opdat zijn binnenste met barmhartigheid zal worden vervuld, naar het vlees, opdat Hij naar het vlees zal weten hoe zijn volk te hulp te komen naargelang hun zwakheden’ (Alma 7:12).

Afdrukken