Oplæring i læseplan
Oplæring i evangelisk mesterlære


»Oplæring i evangelisk mesterlære«, Oplæring i undervisningsmateriale til seminar, 2025

Billede
ung pige studerer skrifterne

Oplæring i evangelisk mesterlære

Introduktion til Evangelisk mesterlære: En fremgangsmåde for at søge og finde guddommelige svar

Billede
Jakob og Sherem

I Mormons Bog fortæller Jakob om en oplevelse, han havde med en mand ved navn Sherem. Sherem var lærd og brugte megen smiger og retoriske evner til at forlede manges hjerte og »kuldkaste Kristi lære« (se Jakob 7:2-4). Jakob forklarer, at Sherem ivrigt søgte »efter en lejlighed til at komme til mig … Og han havde håb om at rokke mig fra troen« (Jakob 7:3, 5). Jakob skrev dog: »[Jeg] kunne ikke rokkes« (Jakob 7:5). På grund af den flittige indsats, Jakob havde lagt i sit liv, var der ingen tvivl eller omstændighed, der nogensinde kunne fjerne Jakob fra hans grundvold, som var solidt funderet på Jesus Kristus og hans evangelium.

Billede
Meme om at stå fast i stormen

I vore dage står Kirkens unge over for mange svære spørgsmål og omstændigheder, der kan ryste dem i deres tro. Evangelisk mesterlære er en måde, hvorpå eleverne kan forberede sig på disse udfordringer. Idet eleverne dygtiggør sig i evangelisk mesterlære, vil de være bedre forberedt til aldrig at blive rokket i deres tro på Jesus Kristus. Præsident M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har delt følgende med lærere i seminar og institut om evangelisk mesterlære:

[Evangelisk mesterlære] fokuserer på at opbygge og styrke elevernes tro på Jesus Kristus og indgyde dem en større evne til at efterleve og anvende evangeliet i deres liv …

Dette initiativ er inspireret og rettidigt. Det vil påvirke vores unge på vidunderlig vis. Men succesen for evangelisk mesterlære og alle de andre CES-programmer vil i høj grad afhænge af jer. (M. Russell Ballard, »Muligheder og ansvar for religionsundervisere i CES i det 21. århundrede«,«, en aften med en generalautoritet, 26. feb. 2016, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org)

Evangelisk mesterlære i kursushæftet

I lærerens hæfte er opgaver til indlæring af evangelisk mesterlære blevet inkluderet jævnligt for at hjælpe eleverne til at opnå målene for evangelisk mesterlære. Følgende grafik illustrerer målene for evangelisk mesterlære. Se flere oplysninger i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2023.

Billede
Diagram: Oplæring i evangelisk mesterlære

Undervisningsmaterialet til seminar hjælper eleverne til at opnå målene for evangelisk mesterlære på følgende tre måder:

  1. Introduktionslektioner til evangelisk mesterlære og principperne for at opnå åndelig kundskab

  2. Mesterlæreskriftsteder, der bruges i sammenhæng med Kom og følg mig-planen

  3. Lektioner om Øvelse i evangelisk mesterlære

Ligesom en bjergbestiger har brug for udstyr til at kunne rappelle sikkert ned ad en stejl klippevæg, udruster disse læringsoplevelser eleverne med færdighederne til at håndtere udfordrende spørgsmål og situationer med tro på Jesus Kristus.

Billede
Meme om færdigheder til at håndtere udfordringer

Introduktion til lektioner om evangelisk mesterlære og at opnå åndelig kundskab

Der er fem lektioner om evangelisk mesterlære. De er udformet til at hjælpe eleverne til at forstå formålet med evangelisk mesterlære og at lære om principperne for at opnå åndelig kundskab.

  • Styrk jeres åndelige fundament: Introduktion til Evangelisk mesterlære. Giver eleverne en overordnet vision af, hvad evangelisk mesterlære er, og hvilke slags læringsoplevelser de kan forvente vil hjælpe dem til at dygtiggøre sig i evangelisk mesterlære. Det er bedst at undervise i dette i begyndelsen af skoleåret, hvis mange elever er nye i seminar, eller som en gennemgang midt på året.

  • Søg personlig åbenbaring til mine spørgsmål: Opnå åndelig kundskab, del 1. Hjælper eleverne til at forstå, hvordan de kan modtage vejledning og åbenbaring fra Gud gennem Helligånden. Det er bedst at undervise i dette i begyndelsen af skoleåret.

  • Handle i tro for at finde svar: Opnå åndelig kundskab, del 2. Hjælper eleverne til at forstå, hvordan de kan handle med tro på Jesus Kristus, når de søger svar på deres spørgsmål. Det er bedst at undervise i dette i begyndelsen af skoleåret.

  • Undersøge evangeliske emner og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv: Opnå åndelig kundskab, del 3. Hjælper eleverne til at se begreber og spørgsmål mere som Jesus Kristus ser dem, idet de undersøger dem ud fra et evigt perspektiv. Det er bedst at undervise i dette i begyndelsen af skoleåret.

  • Brug guddommeligt angivne kilder som hjælp til at finde svar: Opnå åndelig kundskab, del 4. Hjælper eleverne med at forstå vigtigheden af at søge sandheden fra kilder, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus har givet i kærlighed. Det er bedst at undervise i dette i begyndelsen af skoleåret.

Mesterlæreskriftsteder undervist i kontekst

Når du underviser i en lektion ud fra en skriftstedsblok, der indeholder et mesterlæreskriftsted, så se efter måder at fremhæve skriftstedet på. Undervis skriftstedet i dets kontekst, og fokuser på den lære, der undervises i. Du vil bemærke dette ikon , når der er et mesterlæreskriftsted. Bed eventuelt eleverne om at markere hvert skriftsted, så de kan finde dem senere.

Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2023 indeholder en liste over 24 mesterlæreskriftsteder for hvert kursus. Din læseplan vil sandsynligvis ikke indeholde alle lektioner, der omhandler mesterlæreskriftsteder i sammenhæng, mens seminaråret er i gang, så se efter muligheder for at hjælpe eleverne med at gennemgå alle 24 skriftsteder.

Når mesterlæreskriftstederne studeres i klassen, så sørg for at bruge tilstrækkelig tid på at studere læren i mesterlæreskriftstedet, så eleverne kender og forstår den. Hver lektion med et mesterlæreskriftsted indeholder et forslag til at hjælpe eleverne med at øve sig i at lære skriftstedshenvisningen og nøglesætningen udenad som en del af lektionen og øve sig igen i fremtidige lektioner. Eleverne får brug for regelmæssig øvelse for at lære henvisningerne og nøglesætningerne udenad. »Forslag til gennemgang af evangelisk mesterlære« indeholder forslag til, hvordan du kan hjælpe eleverne med at øve sig i at lære henvisningen og nøglesætningen udenad. Det findes i tillægget til Seminar – Lærerens hæfte.

Lektioner om Øvelse i evangelisk mesterlære

Lektionerne om Øvelse i evangelisk mesterlære afholdes jævnligt, cirka hver fjerde til sjette uge. De giver eleverne mulighed for at arbejde hen imod at opnå målene for evangelisk mesterlære. Hver lektion i evangelisk mesterlære indeholder to afsnit:

  1. Gennemgang af evangelisk mesterlære

  2. Lær og anvend principperne for at opnå åndelig kundskab

Gennemgang af evangelisk mesterlære

I afsnittet Gennemgang af evangelisk mesterlære vil eleverne øve sig i at forstå og forklare læren ved at bruge og finde mesterlæreskriftstederne, lære nøglesætningerne udenad samt anvende læren i disse skriftsteder. Selvom disse gennemgange er vigtige og bør være en fast del af elevernes læringsoplevelser, så administrer undervisningstiden effektivt, så størstedelen af tiden bruges på afsnittet Lær og anvend principperne for at opnå åndelig kundskab.

Lær og anvend principperne for at opnå åndelig kundskab

Afsnittet Lær og anvend principperne for at opnå åndelig kundskab bør tage størstedelen af tiden i lektionerne om Øvelse i evangelisk mesterlære. Dette afsnit giver eleverne mulighed for at øve sig i at anvende læren i Jesu Kristi evangelium og principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Hvert øvelse begynder med en mulighed for at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab. Husk, at selvom en eller to elever kender principperne godt, kan andre stadig have brug for mere tid og øvelse. Gør dit bedste for at hjælpe alle elever til at blive trygge ved at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab. »Forslag til gennemgang af principperne for at opnå åndelig kundskab« indeholder forslag til, hvordan man gennemgår disse principper. Det findes i tillægget til Seminar – Lærerens hæfte.

Eleverne vil derefter blive præsenteret for et scenarie, der illustrerer et spørgsmål eller en situation, hvor en korrekt forståelse af den sande lære kan hjælpe. For at svare på spørgsmålet eller situationen kan eleverne øve sig i at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab og den lære, der undervises om i mesterlæreskriftsteder, andre skriftsteder eller kirkelederes lærdomme, som eleverne har studeret for nylig.

Det er nødvendigt at give eleverne mange muligheder for at øve sig, for at de kan opnå succes med evangelisk mesterlære. Tænk på, hvordan en person i kampsport har brug for omfattende øvelse for at udvikle muskelhukommelse. Dette forbereder dem til at reagere på en række forskellige angreb. På samme måde har eleverne brug for omfattende øvelse med evangelisk mesterlære. Når eleverne øver sig regelmæssigt, vil trofaste svar på udfordringer blive naturlige og instinktive.

Billede
Meme om regelmæssig øvelse

For at se et eksempel på at øve anvendelse kan du overveje at se en af eller begge følgende videoer, der findes på ChurchofJesusChrist.org. Når du ser videoen, så se efter, hvordan læreren hjælper eleverne til at øve sig i at bruge alle tre principper for at opnå åndelig kundskab.

»Øve anvendelse af evangelisk mesterlære, eksempel 3«

»Øve anvendelse af evangelisk mesterlære, eksempel 4«

Du kan tilpasse scenarierne og de foreslåede spørgsmål eller andre læringsaktiviteter efter behov for bedre at imødekomme elevernes behov. Du kan også variere, i hvilken rækkefølge eleverne anvender principperne for at opnå åndelig kundskab. Sørg for, at enhver tilpasning stadig giver eleverne mulighed for at øve sig i at anvende principperne for at opnå åndelig kundskab og læren i en realistisk situation. Hvis du tilpasser scenarier, så prøv at bevare scenariets hovedspørgsmål eller bekymring. De spørgsmål eller bekymringer, der er kernen i hvert scenarie, er nøje planlagt for alle fire år i seminar.

Se forslag til, hvordan man foretager passende tilpasninger til øvelser i anvendelse ved at overveje at se en eller flere af følgende videoer, der findes på ChurchofJesusChrist.org.

»Tilpasning af undervisningsmaterialet til evangelisk mesterlære: Tilskynd eleverne til at gøre scenariet mere relevant.«

»Tilpasning af undervisningsmaterialet til evangelisk mesterlære: Tilpas scenarier for at imødekomme specifikke behov.«

»Tilpasning af undervisningsmaterialet til evangelisk mesterlære: Hjælp eleverne til at se sig selv i scenariet.«

»Tilpasning af undervisningsmaterialet til evangelisk mesterlære: Opret aktiviteter, der hjælper eleverne til at bruge alle tre principper.«

Færdigheder til effektivt at undervise i evangelisk mesterlære

Følgende oplæring underviser om færdigheder, der kan hjælpe eleverne til at dygtiggøre sig i evangelisk mesterlære. Det kan være effektivt at inkorporere disse færdigheder lidt ad gangen.

Færdighed: Forklar grunden til at udføre en mesterlæreaktivitet.

Definer

At fortælle eller få eleverne til at fortælle om en grund til at udføre en mesterlæreaktivitet kan motivere eleverne til at engagere sig i den. Det kan også give Helligånden mulighed for at undervise dem om aktivitetens betydning. Når du har fortalt, hvad klassen skal lave, så fortæl en eller to grunde til, at I udfører aktiviteten, eller bed eleverne om at fortælle, hvorfor de tror, at aktiviteten kan være nyttig.

Eksempel

»Klasse, i de næste par minutter skal vi forklare den lære, vi lærer af Lukas 2:10-12 om, at Jesus Kristus er verdens Frelser. En grund til, at vi gør det, er for at hjælpe os til at være i stand til selvsikkert at reagere, hvis nogen, vi kender, spørger os, hvorfor Jesus Kristus er vigtig for os.«

Se et eksempel på, hvordan dette kan gøres, ved at se en eller flere af følgende videoer, der findes på ChurchofJesusChrist.org.

»Sharing a reason for a doctrinal mastery activity«

»Helping students discover a reason for a doctrinal mastery activity«

»Helping students share reasons for a doctrinal mastery activity«

Øvelse

Vælg et af følgende udsagn og færdiggør sætningen.

»Lad os lave en aktivitet, der vil hjælpe os til at lære mesterlæreskriftstedet med nøglesætningen udenad. En grund til, at vi arbejder på at lære dette udenad, er …«

»I de næste par minutter skal vi gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab. Kendskab til disse principper kan hjælpe os …«

»Vi vil øve os på at bruge de tre principper for at opnå åndelig kundskab. Anvendelse af disse principper kan …«

Analysér

  • Hvad lærer du, når du øver dig på at forklare årsagen til at lave en mesterlæreaktivitet?

Inkorporer

Når du forbereder at lade eleverne øve sig i en mesterlæreaktivitet, så notér mindst en grund til, at den kan være værdifuld for eleverne.

Færdighed: Bed eleverne om at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab.

Definer

Når du regelmæssigt gennemgår principperne for at opnå åndelig kundskab med din klasse, kan Helligånden hjælpe eleverne til at huske og bruge principperne, når de har brug for det. Du kan bede eleverne om at gennemgå disse principper, før du fortæller om et scenarie, eller mens eleverne arbejder sig igennem scenariet. Disse opfordringer omfatter en mulighed for, at eleverne kan gennemgå mindst et princip, instruktioner om, hvor længe de bør gennemgå princippet, og en mulighed for, at de kan fortælle, hvad de har lært. Ved at gøre dette vil eleverne være bedre i stand til at bruge principperne som en del af øvelsen. Se forslag til, hvordan man gør dette, i »Forslag til gennemgang af principperne for at opnå åndelig kundskab« i tillægget til Seminar – Lærerens hæfte.

Eksempel

»I dag gennemgår vi principperne for at opnå åndelig kundskab i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2023. Vi deler jer op i grupper på tre. Eleverne i hver gruppe vil gennemgå hvert sit princip.

Brug tre til fire minutter på at læse og forberede jer på at fortælle jeres gruppe om en måde, hvorpå jeres princip kan hjælpe en, der står over for et svært spørgsmål eller i en vanskelig situation.«

Se et eksempel på, hvordan man kan hjælpe eleverne til at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab, i »Giv eleverne mulighed for at gennemgå alle tre principper for at opnå åndelig kundskab«, der findes på ChurchofJesusChrist.org.

Øvelse

Nedskriv en anden måde, hvorpå du kan bede eleverne om at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab.

Analysér

  • Hvad lærer du om at opfordre eleverne til at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab?

Inkorporer

Når du forbereder din næste lektion om Øvelse i evangelisk mesterlære, så planlæg, hvordan du vil opfordre eleverne til at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab.

Færdighed: Stil spørgsmål, der hjælper eleverne til at sætte ord på, hvordan principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe i situationer fra det virkelige liv.

Definer

Når eleverne har gennemgået principperne for at opnå åndelig kundskab, fortæller du dem scenariet og opfordrer dem til i grupper og senere i klassen at sætte ord på, hvilke principper de føler kan hjælpe i det scenarie. Det kan hjælpe eleverne til at opbygge deres tillid til at bruge disse principper i deres eget liv.

Eksempel

Når du har gennemgået principperne for at opnå åndelig kundskab og introduceret scenariet, kan du stille spørgsmål som følgende:

  • »Hvilke principper for at opnå åndelig kundskab vil hjælpe jer i dette scenarie, og hvorfor?«

  • »Hvordan kan de principper hjælpe jer, når I står over for et spørgsmål som det i dette scenarie?«

Se for eksempel en af eller begge af følgende videoer, der findes på ChurchofJesusChrist.org.

»Øve anvendelse af evangelisk mesterlære, eksempel 1«

Bemærk i »Øve anvendelse af evangelisk mesterlære, eksempel 1«, at læreren demonstrerer denne færdighed ved tidskode 1:28.

»Øve anvendelse af evangelisk mesterlære, eksempel 2«

Bemærk i »Øve anvendelse af evangelisk mesterlære, eksempel 2«, at læreren demonstrerer denne færdighed ved tidskode 2:25.

Øvelse

Skriv nogle få spørgsmål ned, du kan stille, der kan hjælpe eleverne til at sætte ord på, hvordan principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe dem til at svare deres ven i følgende scenarie.

En af jeres venner, der ikke er religiøs, så for nylig et par missionærer tale med nogle mennesker i parken. Jeres ven spørger jer: »Hvorfor går missionærer fra jeres kirke ud og forkynder om Jesus? Det ser ud som om, I prøver at tvinge jeres tro ned over hovedet på andre mennesker. Hvorfor kan I ikke bare lade dem være tilfredse, som de er?«

Analysér

  • Hvorfor tror du, at det er vigtigt for eleverne at sætte ord på, hvordan de kan bruge principperne for at opnå åndelig kundskab?

  • Hvordan tror du, at anvendelse af principperne for at opnå åndelig kundskab kan påvirke elevernes liv?

Inkorporer

  • Hvad kan du gøre for at hjælpe eleverne til at sætte ord på, hvordan principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe dem og andre, når de står over for et svært spørgsmål eller en svær situation?

Konklusion

Forestil dig, hvordan dine elever vil være i stand til at besvare spørgsmål eller bekymringer, når de vedholdende har arbejdet hen imod målene for evangelisk mesterlære i seminar. I begyndelsen har eleverne brug for mere hjælp og støtte fra dig som lærer til at anvende principperne for at opnå åndelig kundskab og læren i virkelige situationer. Det tager tid for eleverne at mestre læren og blive trygge ved at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab. Men når du fortsætter med at give eleverne regelmæssige muligheder for at øve sig, vil dette blive noget, de gør naturligt. Dette er en måde, hvorpå du kan hjælpe dine elever til at bygge deres grundvold på klippen Jesus Kristus, og øge deres omvendelse til ham og hans lære.

Udskriv