2021
Erfaring med prestedømmets kraft
Mars 2021


Erfaring med prestedømmets kraft

Kvinner som hjelper til med å lede Kirken, ble spurt om hvordan prestedømmets kraft påvirker deres liv. Her er noen tanker de delte.

Bilde
cut-paper illustration of various flowers

Illustrasjoner: Matisse Hales

“Menn og kvinner har forskjellige, men like viktige ansvarsoppgaver i hjemmet og Kirken. Prestedømmets kraft kan hjelpe den enkelte å utføre disse oppgavene til beste for alle.

Fordi Guds prestedømskraft finnes på jorden i dag, er store velsignelser tilgjengelige for alle verdige medlemmer av Kirken, enten de er unge eller eldre, menn eller kvinner, enslige eller gifte.”

– President Joy D. Jones, Primærs generalpresident

“Tjeneste utvider vår sjel, gir oss et bredere perspektiv og lar oss i større grad benytte oss av Guds kraft. Herren vet dette, men det samme gjør Satan. I sine stadig sterkere forsøk på å distansere oss fra Guds kraft ønsker djevelen å overvelde oss eller få oss til å føle at det vi har å tilby, ikke strekker til …

Sett aldri spørsmålstegn ved en vennlig handling.

Ved bevisst å gjøre tjeneste til andre til en del av livet, vil vi oppdage Guds mysterier. Vi vil oppdage fred, finne styrke og motta større kraft når vi tjener vår Frelser Jesus Kristus.”

– President Bonnie H. Cordon, Unge kvinners generalpresident

“Altfor ofte sammenligner kvinner seg med andre. Men ingen av oss føler oss vel med å sammenligne. Hver kvinne har en unik blanding av evner og talenter, og alle er gudgitte gaver. Bare fordi du og jeg ikke er like – eller et hvilket som helst antall kvinner ikke er like – gjør det oss hverken mer eller mindre. Vi må finne våre gaver og utvikle dem, huske hvem som ga dem til oss, og deretter bruke dem i Hans hensikter. Når vi deler våre gaver for å velsigne andre, opplever vi prestedømmets kraft i vårt liv.”

– President Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident

“Se ofte etter anledninger til å øke din forståelse av ‘prestedømmets lære’. Vi må alle søke denne forståelsen selv.

Å studere Skriftene og ordene til profeter i vår tid vil gi et godt grunnlag for at denne kunnskapen kan vokse. Det samme gjelder lydighet mot Guds bud og å leve trofast mot de pakter vi har inngått ved prestedømmets ordinanser. Forståelse gis oss ‘linje på linje og bud på bud’ [2 Nephi 28:30]. Ved personlig åpenbaring ‘faller’ den på vår sjel ‘som himmelens dugg’ [Lære og pakter 121:45].”

– Søster Lisa L. Harkness, førsterådgiver i Primærs generalpresidentskap

“Vi er alle på en vandring … Vi vandrer gjennom relasjonsutfordringer, økonomiske utfordringer og psykiske og fysiske helseproblemer. Vi vandrer gjennom overveldende oppdrag og vår daglige liste over ting å gjøre. Noen av oss vandrer kanskje gjennom sorg, eller til og med ensomhet eller kjedsomhet. Våre utfordringer er forskjellige, men alle har dem.

Å holde våre pakter betyr ikke at disse utfordringene vil bli fjernet, men det betyr at Herren lover å være med oss.”

– Søster Michelle D. Craig, førsterådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap

“Jeg ser for meg prestedømskraft som en enkelt, fin og glatt hvit tråd som kommer fra Gud og går inn og ut av, opp og rundt, og ser ut til å ha sin egen retning i vårt liv. Men med tiden viser det seg et intrikat mønster. Utformingen omfatter Guds alter, det helligste sted hvor vi binder på jorden og binder i himmelen …

Hver gang jeg ser en alterduk i det hellige tempel, føler jeg at den er et av tempelets mektigste symboler på hvordan Herren gir sin kraft til sine trofaste barn for å samle og binde sammen i en intrikat og hellig utforming.”

– Søster Sharon Eubank, førsterådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap

“Av egne livserfaringer vet jeg at det å holde Herrens bud, ha tro og stole fullt ut på ham kan gi oss tilgang til hans prestedømskraft …

Når vi er trofaste, kan vi motta denne prestedømskraften og disse velsignelsene på alle områder av livet. Den kan gi oss beskyttelse, trøst, styrke, fred og løfter som strekker seg inn i evigheten. Ved denne prestedømskraften hjelper Den hellige ånd meg også å huske opplevelser i mitt liv som fortsetter å bygge opp mitt vitnesbyrd og min tro på Gud.”

– Søster Cristina B. Franco, annenrådgiver i Primærs generalpresidentskap

“Det er mange år siden jeg mottok min patriarkalske velsignelse, men jeg husker opplevelsen klart …

Denne opplevelsen har formet mange avgjørelser jeg har tatt gjennom hele livet. Jeg visste at jeg måtte gjøre mitt beste for å oppnå de ønskede velsignelsene.

Jeg ser nå at det er enda mer vår Fader ønsker at jeg skal motta, enda mer enn det som ble uttalt i min patriarkalske velsignelse.”

– Søster Becky Craven, annenrådgiver i Unge kvinners generalpresidentskap

“Jeg ble medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige da jeg var 26 år gammel. Selv om jeg fikk en beroligende følelse i mitt hjerte da jeg fulgte ønsket om å bli velsignet av Gud ved å inngå en pakt med ham, vet jeg at min forståelse av denne pakten bare var som et lite frø den gangen.

Etter hvert som årene har gått og jeg har anstrengt meg for å holde dåpspakten og andre pakter jeg har inngått med min himmelske Fader, føler jeg at han har velsignet meg med en dypere forståelse av ham, min Frelser og min rolle som en paktsdatter av himmelske foreldre.”

– Søster Reyna I. Aburto, annenrådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap

Skriv ut