2022
Få en dybere forståelse af jeres patriarkalske velsignelse
Januar 2022


Kun digitalt: Unge Voksne

Få en dybere forståelse af jeres patriarkalske velsignelse

Når I gør jeres patriarkalske velsignelser til en del af jeres daglige liv, vil I finde den styrke og vejledning, der følger af denne himmelske gave.

Billede
en ung mand læser sin patriarkalske velsignelse

Fotograf: Lloyd Eldredge

Hvornår har I sidst læst jeres patriarkalske velsignelse?

I en verden fuld af vigtige beslutninger, tjener jeres patriarkalske velsignelse som et personligt kompas, der vejleder jer igennem jordelivets udfordringer. Som præsident Thomas S. Monson (1927-2018) sagde: »En patriarkalsk velsignelse er en åbenbaring til modtageren … for at beskytte, inspirere og anspore til handling og retfærdighed. En patriarkalsk velsignelse indeholder bogstavelig talt kapitler fra din bog over evige muligheder.«1

Det er hensigten med jeres patriarkalske velsignelse, at den studeres ofte livet igennem tillige med skrifterne og profeternes ord, så er det ved at være lidt længe siden, at I læste jeres, skulle I måske finde den frem igen. Her er nogle forslag, der kan være en hjælp til at forstå vigtigheden af ens patriarkalske velsignelse bedre og gøre den til en del af ens daglige liv.

1. Læs og grund ofte over den

At man ofte vender tilbage til sin patriarkalske velsignelse kan være en hjælp til at huske de inspirerede ord deri og se, hvilken relevans de har for de forskellige stadier af ens liv. Ved at genlæse jeres velsignelse, viser I vor himmelske Fader, at I er villige til at lade ham vejlede jer.

Hvis I tager jer tiden til at studere og grunde over de inspirerede ord i jeres patriarkalske velsignelse, kan det være, at I finder noget nyt og bestyrkende, hver gang I læser den.

2. Se efter inspirerede råd

Når I studerer jeres patriarkalske velsignelse, så hav jeres eventuelle spørgsmål in mente. Disse spørgsmål kan dreje sig om alt fra, hvor man skal studere, til hvem, man skal gifte sig med. Selvom jeres velsignelser ikke udpensler alt for jer, kan den lede jer i en god retning. Lav en liste over specifikke råd, I får i jeres patriarkalske velsignelse. Opbevar den liste sammen med jeres velsignelse, så I ofte kan trække på den og se, hvordan specifikke råd i jeres patriarkalske velsignelse har spillet en rolle i jeres liv.

3. Lær om jeres slægtslinje

Jeres patriarkalske velsignelser fortæller jer, hvilken af de tolv stammer, I tilhører. Og som medlemmer af Israels hus, har vi alle et ansvar for at engagere os i Herrens værk i de sidste dage. Uanset vores mere specifikke afstamning, er vi alle efterkommere af Abraham, så vi har alle ret til de velsignelser, der kommer igennem den abrahamske pagt. Læs om løfterne i den pagt, og hvordan I kan leve op til jeres ansvar for at samle Israel.

4. Opdag gaver og talenter

Se efter, hvilke specifikke talenter Herren har velsignet jer med. Jeres velsignelser nævner måske ikke de evner direkte, men når I studerer jeres velsignelse med spørgsmålet om jeres gaver og talenter i baghovedet, kan I lære mere om jer selv. At I finder jeres himmelske gaver kan hjælpe jer med at fuldføre jeres mission på jorden.

Patriarkalske velsignelser er hellige og personlige. Derfor er det vigtigt, at man ikke sammenligner indholdet af sin patriarkalske velsignelse med andres. Som præsident Monson sagde: »Din patriarkalske velsignelse er din og kun din. Den kan være kort eller lang, enkel eller dybsindig. Længden og sproget er ikke afgørende for en patriarkalsk velsignelse. Det er Ånden, som formidler den sande betydning.«2

5. Husk jeres guddommelige værd

Jeres patriarkalske velsignelse er fyldt med personlig vejledning fra jeres himmelske Fader. Marker de ord i jeres velsignelse, der bruges til at beskrive jeres identitet som et Guds barn. Før en liste over de egenskaber for at se, hvordan de virker som en påmindelse om jeres guddommelige værd. Når I kigger efter de passager, der beskriver, hvem I er, vil I få en bedre fornemmelse af, hvordan Gud ser jer, og jeres vidnesbyrd om jeres guddommelige værd vil vokse.

6. Bevar et evigt perspektiv

Udover at være et kort, der vejleder jer igennem livet, er jeres patriarkalske velsignelse også et kompas, der leder jer mod evigheden. Bevarelse af et evigt perspektiv, når I studerer jeres velsignelse er en nøgle til at forstå vigtigheden af den og sandheden om, at alle de lovede velsignelser – om de så modtages her på jorden eller i det næste liv – vil blive opfyldt. Som ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har erklæret: »Nogle velsignelser kommer hurtigt, andre kommer senere, og nogle kommer først i himlen, men for dem, som modtager Jesu Kristi evangelium, vil de komme.«3

Ved at læse jeres patriarkalske velsignelse jævnligt og behandle den som en personlig vejledning for jeres liv, vil I blive i stand til at møde de udfordringer og valg, der ligger forude, med selvtillid. Jeres kundskab om jeres identitet som barn af himmelske forældre vil øges, og I vil få en dybere forståelse af, hvad jeres mission her på jorden er.

Noter

  1. Se Thomas S. Monson, »Din patriarkalske velsignelse: En lysets Liahona«, Stjernen, jan. 1987.

  2. Thomas S. Monson, »Din patriarkalske velsignelse.«

  3. Jeffrey R. Holland, »En ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«, Liahona, jan. 2000, s. 45.

Udskriv