2022
Er det min skyld, at jeg er single eller er det Guds hensigt med mig?
Januar 2022


Kun digitalt

Er det min skyld, at jeg er single eller er det Guds hensigt med mig?

Fire principper har hjulpet mig til at finde håb i begge tilfælde. Og jeg har indset, at to andre spørgsmål er endnu vigtigere i mit liv.

Billede
Kvinde kigger på templet

Fotograf: Tina Lerohl

Når man er single længere tid, end man regner med at være det, er det naturligt at spørge sig selv, om man er single på grund af noget, man har gjort (eller ikke har gjort), eller om det er Guds hensigt med en. Interessant nok kan et ja til begge dele af det spørgsmål i første omgang indgyde både håb og tristhed. Men efterhånden som jeg har reflekteret over min status som single i årenes løb, er der fire, blandt mange andre, principper, der har givet mig håb, hvad end svaret er på dette spørgsmål. Og jeg har opdaget, at der faktisk er to bedre spørgsmål, jeg kan stille i stedet for - spørgsmål, der erstatter mine bekymringer med glæde, mening med tilværelsen og fremgang (se princip 3 og 4 nedenfor).

Princip 1: Gud kan udvirke, at »alting virke[r] sammen til gavn for [os].«

Når vi spekulerer over, hvorfor vi er enlige, kan der dukke mange tanker op, som »skulle jeg have været mere socialt aktivt?« eller »hvad nu hvis jeg bare inviterede den person ud på en date?« Hvad end årsagerne måtte være, kan vi, når vi spekulerer på, om vi er enlige på grund af noget, vi har gjort eller ikke har gjort, finde styrke i denne sandhed fra Lære og Pagter 90:24: »Søg flittigt, bed altid, og hav tro, så skal alting virke sammen til gavn for jer, hvis I vandrer retsindigt og erindrer den pagt, som I har indgået med hinanden.«

Uanset om vi kunne have været gift nu, hvis vi havde gjort noget anderledes før i tiden, kan vi hente styrke ved at vide, at hvis vi holder vores pagter og i tro kommer Kristus nærmere ved at studere skriften, bede og følge ham, så kan vi stole på, at alt vil »virke sammen til gavn for [os]«. Når vi stræber efter at følge Kristus, vil vor himmelske Fader hjælpe os med at lære af fortidens erfaringer og bruge dem til at velsigne os i fremtiden. Løftet om evigt ægteskab er ikke spildt på dem, der lever retskaffent.

Princip 2: Gud er godt inde i detaljerne ved vores liv.

Da præsident Henry B. Eyring, der dengang var andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, holdt sin generalkonferencetale med titlen, »O, husk, husk« i oktober 2007, anede jeg ikke, hvilken virkning den tale ville få på mit liv. Alligevel tog jeg opfordringen op til at anerkende og nedskrive det, når jeg så Herrens hånd i min families dagligdag.1 Selvom jeg ikke har været 100 procent vedholdende i løbet af årene, har jeg nedskrevet tusindvis af måder, hvorpå Herren har vejledt mig i mit liv, almindeligvis på umiddelbart små måder. Denne enkle daglige øvelse (og ligesom med alle tiltag, kræver det øvelse at blive bedre til det) har givet mig en dyb glæde, da jeg så ofte har følt vor himmelske Faders kærlighed og vejledning hver dag og dagen igennem.

Den erfaring og kundskab har også hjulpet mig til at finde styrke og håb, når jeg har tænkt på, om det er på grund af dette arbejde, som vor himmelske Fader ønsker, at jeg gør nu, at jeg er single. Ved hyppigt at nedskrive, hvordan Herren er inde i detaljerne i mit liv, føler jeg en komplet fred omkring, at han vil vejlede mig omkring en af mine vigtigste beslutninger for evigheden. At hjælpe mig med at finde en retskaffen, pagtsholdende ægtefælle er ikke noget, han vil overse. Jeg har tillid til, at han vil vejlede mig, når jeg gør mit for at leve værdigt til, søge efter og handle på Helligåndens tilskyndelser. Jeg føler fred og glæde, fordi jeg stoler på, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil vejlede mig.

Selvom jeg inderligt ønsker at blive gift, vil jeg endnu hellere følge vor himmelske Faders plan for mig. Jeg stoler på ham, for jeg ved, at han er inde i detaljer omkring mit liv. Så frem for at overfokusere på ægteskab, har jeg søgt åbenbaring om, hvilken kurs i livet, han ønsker, at jeg følger lige nu, og hvordan jeg kan tjene min familie og i lokalsamfundet på andre måder.

Princip 3: Gud har et arbejde for mig at udføre.

Til Moses sagde Gud: »Jeg har en gerning til dig, Moses, min søn« (Moses 1:6). Joseph Smith lærte af Moroni, at »Gud havde en gerning for [ham] at udføre« (JS-H 1:33). Vi har hver især et vigtigt værk at udføre. Og hvor stærkt vores perspektiv på det at være single dog kan blive, når vi ser det i sammenhæng med den gerning, Gud har for enhver af os. Frem for bare at se det at være single som, der er noget, jeg »mangler« for at kunne udføre det, Gud ønsker af mig, har jeg i stedet opdaget et meget vigtigt formål, når jeg ser det som en mulighed for at bidrage på et utal af måder til Herrens værk i de sidste dage.

Præsident Nelson har sagt: »I er de børn, som Gud har valgt til at være en del af hans bataljon her under denne store kulmination af den langvarige krig mellem godt og ondt – mellem sandhed og vildfarelse. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis det, når engang sløret løftes i det næste liv, viser sig, at I faktisk har tryglet vor himmelske Fader om at blive sat ind i denne tid. Det ville ikke overraske mig, hvis det viser sig, at I, i den førjordiske tilværelse elskede Herren så højt, at I lovede at forsvare hans navn og evangelium her i denne verdens larmende sidste scener. En ting er sikkert: I er af Israels hus og I er blevet sendt hertil for at bistå med at samle Guds udvalgte«.2

Dette perspektiv ansporer mig til at udskifte spørgsmålet: »Er det vor himmelske Faders hensigt, at jeg er single lige nu?« med »Hvad er det vor himmelske Fader har til hensigt, at jeg gør som single lige nu?« Disse få ord gør en stor forskel. På grund af det perspektiv beder jeg hver dag om vor himmelske Faders hjælp til at være værdig til og forberedt på at fremme hans værk, hvor end han kan bruge mig – single eller ej. Hvordan finder jeg ud af, hvad min mission er?

Præsident M. Russell Ballard, der er fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt:

»[Frelseren] opfordrer jer, som Guds sønner og døtre, til at forberede jer åndeligt på at indtræde i hans værk. Det vil kræve al jeres energi, klare tankegang, bedste indsats og den største tro.

Jeres mission for Herren vil folde sig ud dag for dag, efterhånden som I beder, gransker skrifterne og flittigt giver af jer selv i Herrens værk. I vil lære, hvad jeres gerning fra Herren er, mere og mere i takt med, at I glædeligt underkaster jer hans vilje. Husk, at det er ved de små tjenestegerninger og hengivne handlinger, at store ting udvirkes. Herren har sagt: »Bliv derfor ikke trætte af at gøre godt, for I lægger grundvolden til et stort værk. Og af det, som er småt, udspringer det, som er stort« (L&P 64:33).

Gør dette år, denne måned og denne dag til et nyt begyndelsespunkt i jeres liv.«3

Princip 4: Gud har en plan for lykke for alle sine børn.

Udover at spørge, hvilken gerning, Gud har til hensigt, at jeg udfører lige nu, lærte jeg for nogle få år siden at stille et andet spørgsmål, der har været både gunstigt og stærkt: »Hvor godt følger jeg Guds plan for frelse og lykke?«

Selvom evigt ægteskab er en vigtig del af vor himmelske Faders plan for lykke for hans børn, er det ikke den eneste del. Så indtil den mulighed melder sig (hvilket jeg arbejder aktivt på), kan jeg holde fokus på at efterleve alle de øvrige dele af Guds plan for mig, som jeg har kontrol over og som giver stor glæde. Blandt andet kan jeg:

  • Indgå og holde tempelpagter.

  • Leve værdigt til og forberede mig på at blive beseglet i templet.

  • Deltage i arbejdet med frelse og ophøjelse ved at hjælpe med at indsamle Israel på begge sider af sløret.

  • Drage omsorg for min familie og andre.

  • Finde måder at vise moderlig omsorg på, selvom jeg ikke selv har børn.

  • Tjene trofast i mine kirkekaldelser.

  • Skabe daglige oplevelser, der hjælper mig til at komme vor himmelske Fader og Jesus Kristus nærmere.

  • Lære at høre ham og

  • Udtrykke kærlighed og taknemmelig for vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Og jeg kan bønsomt reflektere over spørgsmålet: »Hvor godt følger jeg Guds plan for frelse og lykke?« Det spørgsmål giver mig altid en mulighed for at modtage åbenbaring og for at udvikle mig.

Gå fremad i tro

Jeg ved ikke, hvad vor himmelske Fader har i vente for mig i fremtiden, men jeg forsøger hver dag at finde ud, hvad der er det næste skridt i den gerning, han ønsker, at jeg udfører. Og jeg ved, at både dagen i dag og fremtiden vil blive smuk og fuld af glæde, for jeg ved, at vor himmelske Fader elsker mig, som han også elsker jer. Jeg er taknemmelig for, at han lader mig vokse »linje på linje« (L&P 98:12) og »fra nåde til nåde« (L&P 93:13), for fremtiden ville nok virke overvældende, hvis jeg kunne se alt, den rummede på en gang. Jeg har fundet stor styrke i den smukke lære om, at »jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren; for så højt som himlen er over jorden, er mine veje højt over jeres veje og mine planer over jeres planer« (Es 55:8-9).

Jeg ved ikke helt, hvorfor jeg stadig er single her i fyrreårsalderen, men jeg finder stor trøst, håb og glæde i kundskaben om, at vor himmelske Fader kender årsagerne, og at han vil sørge for, at »alting [vil] virke sammen til gavn for [mig]«. Jeg fastholder troen på, at han er inde i detaljerne i mit liv, og at han vil hjælpe mig med at fuldføre den gerning, han har tilskikket mig nu, når jeg ydmygt søger hans vejledning. Jeg synes, at det er en glæde og et privilegium at vide det og at »gøre alt, hvad der står i [min] magt, og … da med største vished være stille for at se Guds frelse, og så hans arm kan blive åbenbaret« (L&P 123:17).

Noter

  1. Se Henry B. Eyring, »O, husk, husk«, Liahona, nov. 2007, s. 67.

  2. Russell M. Nelson, »The Love and Laws of God«, foredrag på Brigham Young University, 17. sep. 2019, s. 1, speeches.byu.edu.

  3. M. Russell Ballard, »The Lord Has a Work for You to Do«, foredrag på Brigham Young University, 18. jan. 2000, s. 7, speeches.byu.edu.

Udskriv