2022
Søger Kristus og pagter: Nefis nøgler til læsning af Det Gamle Testamente
Januar 2022


Kun digitalt: Unge Voksne

Søger Kristus og pagter: Nefis nøgler til læsning af Det Gamle Testamente

Nefi delte indsigt, der kan være en hjælp i jeres studie.

Billede
nærbillede af Det Gamle Testamente i hænderne på nogen

Fotograf: Bethany Ellice Draper

Jeg elsker at læse Det Gamle Testamente I årenes løb har jeg fundet to nøgler, som jeg leder efter i Det Gamle Testamente, der giver glæde og forståelse: Kristus og pagter.

Her er forslag til, hvordan vi finde Kristus og pagter i studium af Det Gamle Testamente i år.

Søger Kristus

Nefi, der læste skriften på messingpladerne, sagde: »Se, min sjæl fryder sig ved at bevise sandheden om Kristi komme for mit folk; for med dette sigte er Moseloven blevet givet, og alt det, som Gud har givet mennesket fra verdens begyndelse, er sindbilleder på ham« (2 Ne 11:4).

Vi kan finde Jesus Kristus i Det Gamle Testamente på mange måder.

Det Gamle Testamentes Gud

Fordi vi gennem nyere åbenbaring ved, at Jesus Kristus er Det Gamle Testamentes Gud (se L&P 110:3-4), kan vi se hans magt i skabelsen og som lovgiver på Sinajbjerget, der lærer Israel, hvordan de bliver som Gud. Vi lærer om hans nåde i udfrielsen af fangenskab i Egypten, hans kærlighed til sit folk i ørkenen og ankomsten til det forjættede land og hans vedvarende omsorg ved at sende profeter og tilbyde Israel tilgivelse, når de omvendte sig fra deres synder.

Sindbilleder på Jesus Kristus

Der er mange sindbilleder på Jesus Kristus i historierne i Det Gamle Testamente, mange bebudede hans fremtidige komme, som det er optegnet i Det Nye Testamente og Mormons Bog. Historien om Abraham og Isak pegede frem mod Gud Faderen, der ofrede sin søn, Jesus Kristus. Josef reddede sine brødre fra fysisk sult, ligesom Jesus Kristus redder os fra åndelig sult. Moses udfriede sit folk fra slaveri, ligesom Jesus udfrier os fra synd. Herren underviste Israels børn om kraften ved at tro på ham og hans sonoffer i historien om kobberslangen i ørkenen. Profeten Elias og Elisa eksemplificerede Frelseren, da de helbredte de syge og oprejste døde.

Indsigt i Frelseren fra Det Nye Testamente

Jesus Kristus findes i Det Gamle Testamentes og moselovens symboler. Historierne om den jødiske påske, pesach, og ofrene i Moseloven peger mod Kristus. Profeterne i Det Gamle Testamente, der helbredte de syge og oprejste de døde, peger mod Jesu mission. Gennem profeten Jeremias, lovede Herren os »en ny pagt« (Jer 31:31; se også vers 32).

I Det Nye Testamente kommer Jesus som en opfyldelse af loven og en indfrielse af profetier i Det Gamle Testamente. Han gav den nye pagt i bjergprædikenen og omsatte pagtens symboler i påskemåltidet og nadverens indstiftelse. Jesus lærte os at elske og tjene hinanden, da han helbredte de syge og opvakte de døde. Han forløste os fra synd og død gennem sin forsoning, og han oprettede sin kirke her på jorden. Når vi anerkender Jesus som Det Gamle Testamentes Gud, forstår vi ham bedre i Det Nye Testamente.

Søger pagter

Nefi lærte os også at se efter pagter i skrifterne: »Og min sjæl fryder sig også ved Herrens pagter, som han har sluttet med vore fædre« (2 Ne 11:5).

Præsident Russell M. Nelson har også understreget vigtigheden af pagter. Han har sagt: »Den største kompliment, man kan opnå på denne jord, er at blive kendt som en, der holder sine pagter. Belønningen for en, der holder sine pagter, venter både her og herefter.«1

Sikke et bemærkelsesværdigt løfte. Selv efter at være blevet døbt og have indgået tempelpagter, indser vi måske ikke helt, hvor dybt disse løfter kan påvirke vores liv til det bedre. Men Det Gamle Testamente minder os om, hvad det i sandhed betyder at være et »pagtsfolk«, og hvordan vi bedre kan forstå de velsignelser og ansvar, der følger med det.

Den primære pagt, der nævnes i Det Gamle Testamente er den abrahamske pagt. Vi kan finde sandheder om Jesu Kristi evangelium i denne pagt, hvilket fører os til Jesus Kristus, i hvem vi finder frelse.

Her er nogle ting, som Det Gamle Testamente lærer os, der hjælper os til at forstå og holde vores pagter bedre.

Forstå vores rolle i den abrahamske pagt

Den abrahamske pagt var en række af løfter og velsignelser, der blev givet til Abraham, som varer ved til denne tid i »den nye og evigtvarende pagt«, som blev genoprettet ved profeten Joseph Smith (se L&P 132:30-31). Præsident Nelson har sagt:

»Herren [viste] sig i de sidste dage for at forny Abrahams pagt. Til profeten Joseph Smith sagde Mesteren:

›Abraham fik løfter angående sine efterkommere og angående frugten af sine lænder – af hvis lænder du er … min tjener Joseph …

Dette løfte er også jeres, fordi I er af Abraham‹ [L&P 132:30-31].«2

Gennem denne pagt, har Herren skabt en retfærdig slægt, hvorigennem han kunne forkynde sit evangelium og føre sine børn til Jesus Kristus. Apostlen Paulus lærte os, at hvis vi kommer til Kristus, bliver vi en del af Abrahams slægt: »Og hører I Kristus til, er I også Abrahams afkom, arvinger i kraft af Guds løfte« (Gal 3:29; se også vers 27). Gennem den abrahamske pagt bliver medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige en del af Israels hus og arvinger til velsignelserne i den abrahamske pagt.

Vi kan også lære om vores rolle i pagten ved at granske livet hos dem, der nævnes i Det Gamle Testamente, ved at studere de løfter, Herren gav sine børn i buddene og ved at lytte til de gamle profeter, der tryglede Israels børn om at omvende sig og holde deres pagter.

Finder lovede velsignelser gennem vores pagter

Når vi læser Det Gamle Testamente, kan vi se efter indikationer på, at Herren værner om de løfter, der blev givet i den abrahamske pagt. De tre mest fremtrædende velsignelser er land, der symboliserer en arv i vor himmelske Faderes rige, efterkommere, der er et løfte om evig udvikling og velsignelserne ved evangeliet og præstedømmet, »som er frelsens velsignelser, nemlig evigt liv« (Abr 2:11).

Abraham blev lovet, at gennem hans efterkommere »skal alle jordens slægter velsignes« (1 Mos 12:3). Det betød, at Jesus Kristus ville komme til verden gennem Abrahams slægtslinje og velsigne alle jordens nationer gennem sit sonoffer og sin opstandelse (se Gal 3:16).

Hvilke velsignelser ser I i jeres liv i dag takket være den abrahamske pagt.

Pligten til at indsamle Israel

Tillige med velsignelserne er visse ansvar en del af den abrahamske pagt. Gennem studiet af Det Gamle Testamente lærer vi at leve op til vores pagter. Som Abrahams slægt er medlemmer af Kirken kaldet til at indsamle Israel. Når vi missionerer, drager omsorg for andre, tjener i templet, passer vores kirkekaldelser og underviser og opfostrer vores familie, er vi med til at indsamle Israel ved føre andre nærmere på Kristus.

Præsident Nelson har sagt: »Hver gang I gør noget, der hjælper nogen – på begge sider af sløret – til at tage et skridt mod at indgå pagter med Gud og modtage deres nødvendige dåbs- og tempelordinancer, bidrager I til Israels indsamling.«3

Lær at elske Det Gamle Testamente

Når I læser Det Gamle Testamente i år i forbindelse med vores Kom og følg mig-studium, kan I lære at elske dets lærdomme ved at følge Nefis eksempel på at lede efter disse to temaer: Kristus og pagter. Ved at gøre det, når I til en bedre forståelse af Jesus Kristus, hans sonoffer og evangelium. I kan også lære mere om »den nye og evigtvarende pagt« og jeres rolle i den som Kristi disciple og som medlemmer af Israels hus.

Historierne og lærdommene i Det Gamle Testamente kan være med til at gøre vores forhold til Frelseren dybere og øge vores forståelse og hengivenhed for vores egne pagter.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Pagter«, Liahona, nov. 2011, s. 88.

  2. Russell M. Nelson, »Pagter«, s. 87.

  3. Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, ChurchofJesusChrist.org/study/broadcasts/worldwide-devotional-for-young-adults/2018/06/hope-of-israel?lang=dan.

Udskriv