2022
Søker du Kristus hver dag?
Mars 2022


“Søker du Kristus hver dag?” Liahona, mars 2022.

Unge voksne

Søker du Kristus hver dag?

Min opplevelse i tempelet hjalp meg å innse at jeg må prøve å finne Kristus hver dag.

Artikkelforfatteren bor i Guatemala.

Bilde
en ung voksen mann leser i Skriftene ved siden av et åpent vindu

Da jeg var liten, pleide jeg å stille meg selv spørsmål som “Snakker Den hellige ånd?” “Vil jeg få se Gud når jeg kommer til himmelen?”

Nå som jeg er litt eldre, kan jeg tenke tilbake og se at min himmelske Fader alltid veiledet meg og viste meg tegn på at han fantes, men jeg var ikke alltid i stand til å gjenkjenne hans hånd i mitt liv. Jeg var velsignet med å vokse opp i et hjem med Jesu Kristi gjengitte evangelium, men jeg levde lenge på et lånt vitnesbyrd. Det var vanskelig for meg å tro at Gud virkelig fantes.

En dag, da jeg var rundt 15, bekjentgjorde biskopen en tempeltur for menigheten. Jeg var allerede vant til å dra til tempelet sammen med familien, så jeg syntes ikke dette var så viktig. Jeg følte egentlig aldri noe særlig uansett, og forsto ikke betydningen av paktene og ordinansene som ble utført i tempelet.

Da dagen kom, gikk jeg inn i tempelet og skiftet til min hvite kjeledress. Da jeg gikk forbi et speil, så jeg et glimt av meg selv kledd i hvitt og med et smil om munnen. Mens jeg ventet på resten av menighetens medlemmer, følte jeg dyp respekt og beundring. Jeg reflekterte over den vakre døpefonten og de nydelige maleriene da jeg plutselig følte at Ånden forsiktig rørte ved mitt hjerte.

Jeg glemmer aldri ordene som kom til mitt sinn: “Orson, dette er Herrens hus. Han er glad i deg. Han ønsker at du skal forandre livet ditt og arbeide med flid for å bli et bedre menneske litt etter litt.”

Jeg følte så mye kjærlighet i disse ordene, men ble plutselig overveldet av skyldfølelse. Jeg hadde ikke tatt tempelet på alvor før nå. Så jeg holdt en bønn i mitt hjerte og ba min himmelske Fader om tilgivelse.

Og jeg visste at han hørte bønnen fordi jeg følte så mye fred i hjertet.

Den dagen styrket jeg min tro og mottok det virkelige vitnesbyrdet om evangeliet som jeg lengtet etter. Den dagen kunne jeg si like bestemt som Johannes’ to disipler: “[Jeg] har funnet Messias” (se Johannes 1:42).

Enkle måter å få kontakt på

Helt siden denne opplevelsen har jeg anstrengt meg mer for å gjenkjenne vår himmelske Faders innflytelse i mitt liv ved å søke Jesus Kristus hver dag. Selv om verden kan gjøre det vanskelig å høre Frelserens røst til tider, vet jeg nå at han virkelig finnes og at han er med meg.

Mange av oss har dager da vi føler oss litt nærmere himmelen enn normalt. Vi har også vanskelige dager da vi strever med å føle hans innflytelse, uansett hvor mye vi prøver, eller travle dager da vi ikke finner nok tid til å søke ham. Men jeg vet at hvis vi har et oppriktig ønske om å søke ham, vil vi se hans hånd i vårt liv.

Når du føler deg langt borte fra Frelseren, kan du spørre deg selv: Arbeider jeg med flid for å finne Messias hver dag?

Når vi prøver å være som apostlene i fordums tid og forlater våre garn (se Matteus 4:20) og andre ansvarsoppgaver og interesser et øyeblikk for å vende oss til ham, vil vi finne ham.

Det finnes kilder til åndelig kraft som kan hjelpe oss. Profeten Alma minnet oss om at “ved små og enkle ting vil store ting skje” (Alma 37:6). De små troshandlingene vi gjør og åndelige vaner vi praktiserer hver dag, kan hjelpe oss å øke vår evne til å gjenkjenne Herren i vårt liv.

Noen av disse åndelige verktøyene kan være ting som:

  • Å be i tro

  • Å studere Skriftene bevisst og meningsfylt

  • Å tjene andre uselvisk

  • Å bære vitnesbyrd for en venn

  • Å lytte til salmer eller åndelig musikk

  • Å delta på Institutt

  • Å helligholde sabbatsdagen

  • Å faste

  • Å besøke tempelet regelmessig

Det er mye som kan hjelpe oss å finne Jesus Kristus, men nøkkelen er å fortsette å søke ham. President Russell M. Nelson underviste: “Når vi søker å være Jesu Kristi disipler, må vår innsats for å høre ham være enda mer tilsiktet. Det krever bevisst og konsekvent innsats å fylle vårt daglige liv med hans ord, hans læresetninger, hans sannheter.”1

Har du funnet Ham i dag?

Selv om du ikke får alle svarene du søker akkurat nå, så fortsett videre! Bare søk Kristus, og velg å ha tro på ham. Hvis du vil prøve å finne ham hver dag ved små handlinger, vet jeg at du vil få føle hans omfavnelse fra himmelen. Jeg vet at dette er sant fordi jeg har følt det.

Vår himmelske Fader anerkjenner vår innsats. Han bryr seg ikke så mye om omfanget av det vi gjør for å oppbygge vår ånd, om vi bare hver dag kan si med standhaftighet og sikkerhet: “I dag har jeg funnet Messias!”

Det er min bønn at vi må kjenne og elske vår Frelser daglig. At vi vil gjøre som Moroni foreslo og “søke denne Jesus” (Ether 12:41). Måtte du og jeg før hver dag er omme, finne den som Moses og andre profeter skrev om: Jesus fra Nasaret. Når vi søker Kristus, vil vi se Guds hånd i vårt liv. Og jo mer vi søker Kristus hver dag, desto mer vil vi finne ham og kunne gjenkjenne hans røst, som leder og veileder oss alle gjennom hele livet.

Note

  1. Russell M. Nelson, “Hør ham”, Liahona, mai 2020, 89.

Skriv ut