2022
Tilpasser du evangeliet slik at det passer deg?
Mars 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Tilpasser du evangeliet slik at det passer deg?

Et unikt bygningsdesign hjalp meg å forstå hvor viktig det er å tilpasse vårt liv til evangeliet – og ikke omvendt.

Bilde
tre som vokser gjennom et hull i et tak

Jeg så nylig et bilde av en svært uvanlig bygning. Foran bygningen var det et stort tre som helt klart hadde vokst mye lenger enn bygningen hadde eksistert. På siden av bygningen var det to nivåer av balkonger som hadde hull i seg slik at grenene kunne gå gjennom. Treet fortsatte å vokse ved siden av bygningen, og stammen vokste rett gjennom et hull i taket.

Da jeg så på dette bildet, tenkte jeg mye på vår Herre Jesu Kristi gjengitte evangelium.

Det fikk meg til å tenke: Ønsker vi å tilpasse vårt liv til evangeliet, eller prøver vi å tilpasse evangeliet slik at det passer oss?

På generalkonferansen i april 2021 sa eldste Chi Hong (Sam) Wong i De sytti: “Evangeliet er ikke en del av vårt liv, men vårt liv er faktisk en del av Jesu Kristi evangelium. Tenk på det. Er ikke det sant?”1

Jeg svarer ja, det er sant.

Og å forstå denne viktige lærdommen kan hjelpe oss å unngå hjertesorg gjennom hele livet og lære å bli fullstendig omvendt og hengiven til Herren og hans evangelium.

Verdens visdom og røster kontra Guds visdom

La oss snakke om denne vakre bygningen og treet som fortsatte å vokse rett gjennom det. Arkitekten kunne ha sagt at treet sto i veien – “Det hindrer prosjektet jeg ønsker å gjennomføre.” Eller eieren av bygningen kunne ha sagt: “Men jeg har penger – bare sag ned dette treet slik at det blir plass til å bygge bygningen.” Men det gjorde de ikke. I stedet valgte de å justere bygningsdesignet sitt for å legge til rette for det eksisterende treet.

Når vi ser på dette fra et evangelieperspektiv, kan vi ikke velge å endre evangeliets prinsipper og lære som har eksistert for evig – prinsipper og lære som er til vårt beste. Vi er virkelig “fri til å velge” (2 Nephi 2:27) om vi vil leve i henhold til Jesu Kristi evangelium, men vi kan ikke velge konsekvensene av våre valg.

La oss huske hva som skjedde med Ussa i Det gamle testamente:

“Ussa [rakte] hånden sin ut og tok fatt i Guds ark, for oksene var blitt ustyrlige.

Da ble Herrens vrede opptent mot Ussa. Gud slo ham fordi han handlet overilet, så han døde der ved Guds ark” (2 Samuel 6:6–7).

Da han prøvde å støtte arken, viste Ussa at han trodde han visste bedre enn Herren. I dag møter vi Ussa fra vår tid, som prøver å rekke ut sine hender, eller bruker sin visdom, sine agendaer eller sine ideer til å pålegge sine egne lover istedenfor Guds lover. De tror at de vet bedre enn Herren og prøver å lede oss bort fra de riktige prinsippene som blir gitt av ham gjennom hans hellige profeter. De kan prøve å overbevise oss om å gjøre endringer eller bare støtte deler av evangeliet som passer vår ideelle livsstil.

Men vår himmelske Fader innbyr oss til å gjøre endringer i vårt liv for å følge Jesu Kristi rene, evige evangelium. For når vi gjør det, kan han velsigne oss.

Velsignelsene ved å omfavne Jesu Kristi evangeliums fylde

Som denne bygningen og treet illustrerer, kan vi velge å respektere evangeliets prinsipper som fantes før oss, akkurat slik bygningens arkitekt valgte å respektere den natur som fantes før ham. Vi gjør dette ved å tilpasse vårt liv til Jesu Kristi evangelium og ikke omvendt, noe som kan lede oss til smertefulle konsekvenser, slik Ussa dessverre opplevde. Når vi husker at vi ikke “fatter alt som Herren fatter” (Mosiah 4:9) og at han “fatter alle ting” (Alma 26:35), kan vi vite at han har gitt oss bud eller rettledning som vi kan leve etter, for vår lykke, sikkerhet og til slutt evig frelse (se Lære og pakter 82:8–9).

Jeg er fullstendig overbevist om vår himmelske Faders og hans Sønn Jesu Kristi kraft og visdom – og at deres kraft og velsignelser kan bli våre når vi adlyder deres bud som de har innstiftet til vårt beste. Vi kom hit til jorden for å utøve tro og adlyde vår himmelske Fader slik at vi kan oppleve evig lykke og glede og vende tilbake til ham.

Jeg vet at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er det sanne sted hvor vi kan lære å bli mer lik vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus, ved å følge rettledningen fra profeter i vår tid – for deres rettledning er verdt å tro på og gitt av Frelseren selv for å veilede oss på vår reise tilbake til ham.

Skriv ut