2022
Søk Kristus i julen
Desember 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Søk Kristus i julen

Verden gjør det lett å glemme julens sanne betydning, men her er noen ting jeg husker å gjøre for å søke Ham.

Bilde
krybbe med gul bakgrunn

Selv om jeg strever med å gjøre det til tider, vader jeg alltid gjennom oppstyret i julen, for å fokusere på min Frelser, Jesus Kristus. Jeg prøver å tjene andre og dele budskapet om hans fødsel og lys med alle jeg kan.

Blant salget og julenissene er jeg på vakt mot å glemme min Frelser, og bli hengiven til verdens juletradisjoner. I stedet ønsker jeg å fokusere på han som utgjør selve ordet “Christmas,” Kristus. Å lære om omfanget av hans fødsel har ført til fantastiske åndelige opplevelser i mitt liv. På denne tiden av året blir jeg bragt tilbake til sentrum av min tro på ham, fordi han er grunnen til alt som er godt i livet mitt.

Julen er markert på mange kalendere som årets høydepunkt, og for meg er det en tid til å reflektere over min Forløsers fødsel, liv, død og oppstandelse.

Å lære om ham og lære av ham.

Denne tiden av året hjelper meg å overveie dypere hva han gjorde for meg og hva han stadig gjør for meg. Stille ettertanke om hans tjenestegjerninger, hans ofre og hans natur, så vel som å lese beretningene om hans fødsel og grunne på hans liv, hjelper meg ofte å føle meg nærmere ham.

Han var oppmerksom i sin omsorgstjeneste for andre, mens han også hadde til hensikt å fullføre sin guddommelige misjon. Når jeg blir minnet om hans eksempel på tjeneste i julen, føler jeg meg inspirert til å dele mitt håp og min tro på ham i denne spesielle årstiden med dem jeg er mest glad i, og til å være oppmerksom på behovene til alle rundt meg.

Forrige jul hadde for eksempel familien min og jeg rikelig med julemat til overs. Jeg tok meg tid til ydmykt å grunne på hva vi kunne gjøre med all den ekstra maten. Jeg følte sterkt at jeg skulle kjøre inn til byen med den, der jeg hadde sett mange hjemløse på mine turer frem og tilbake til universitetet.

Med to esker fulle av mat, dro jeg ut for å finne noen som kunne ha behov for et måltid. Det tok ikke lang tid før jeg fant en gruppe hjemløse som var glade for å ta imot julemiddagen. Jeg følte varme da de delte takknemligheten de følte den dagen. Deres uttrykk for takknemlighet fylte også mitt eget hjerte. Mens jeg sørget for et måltid for å gi dem fysisk næring, holdt den åndelige næringen jeg fikk ved å vise omsorg for dem, meg mett lenge etter den julen.

Da vi delte ut maten fortalte en hjemløs kvinne meg at hun hadde rikelig å spise, men ønsket å dele det tilbudte måltidet med en annen person i nød. Og senere, da jeg forlot byen, kjørte jeg forbi denne samme kvinnen og så at hun la måltidet jeg hadde gitt henne ved siden av en sovende hjemløs mann og gikk stille vekk.

Det var mens jeg forsøkte å være mer lik Kristus ved å yte tjeneste til andre at jeg oppdaget at jeg var den som ble betjent. Jeg så Kristi lys den dagen. Jeg så Kristus i min mor som flittig forberedte matkasser, og i den hjemløse kvinnen som tjente en annen da hun selv ikke hadde mye å gi.

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum har sagt: “Julehøytiden er en naturlig og vakker tid til å studere hans liv og anstrenge seg for å etterligne hans karakter og egenskaper. Når du gjør det, kan du vite at Jesus er Kristus, Guds Sønn, og at han sonet for dine synder.”1

Budskapet om Kristi fødsel bringer håp og glede inn i mitt liv, og jeg kan dele dette budskapet med andre. Jeg kan tilføye mitt lys til stjernen som ledet vismennene, og jeg kan hjelpe andre å finne Frelseren. Jeg har oppdaget at velsignelsene ved å motta gaver og føle seg elsket, hjelper meg å ta imot Frelserens eksempel på å gi. Når jeg tjener andre og er vitne til deres tjeneste i denne høytiden, føler jeg meg virkelig knyttet til Frelseren.

Hvis vi alle prøver å se forbi julehøytidens kjas og mas og prøver å være mer lik Kristus, vet jeg at vi kan føle oss mer knyttet til ham i vårt eget liv så vel som lede andre til ham. Når jeg har anerkjent dem som kanskje føler seg usynlige, lyttet til dem som føler seg ignorert og tjent de trengende, spesielt i denne hellige tiden av året, har jeg innsett at anledningen til å være mer lik ham er en av de største gaver vi har mottatt fra ham.

Uansett hva verden måtte si om denne høytiden, kan vi vende vårt hjerte til Frelseren. Han er essensen i julens ånd.

Note

  1. Dale G. Renlund, “Du kan også få vite det” (Det første presidentskaps juleandakt, 5. des. 2021), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut