Wekelijkse content voor JOVO’s
Drie manieren om je leven op Gods wil af te stemmen
Juli 2024


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Drie manieren om je leven op Gods wil af te stemmen

Hoe kunnen we weten wat onze hemelse Vader van ons verwacht?

Afbeelding
Jezus Christus draagt een lam

Huiswaarts, Yongsung Kim

De afgelopen jaren heb ik me afgevraagd:

Wat is Gods wil voor mijn leven?

Hoe kan ik mijn wil op de zijne afstemmen?

Ik heb heel lang naar antwoord op deze vragen gezocht – en ik heb volgens mij nog steeds niet alles duidelijk. Maar ik heb wel drie beginselen ontdekt waardoor ik beter begrijp hoe ik mijn leven volgens de wil van onze hemelse Vader kan leiden.

1. Houd de Geest bij je

Als we doen wat onze hemelse Vader van ons verlangt, luisteren we naar de ingevingen van de Heilige Geest. De Geest kan op veel manieren tot ons spreken, maar het is onze verantwoordelijkheid om zijn gezelschap waardig te zijn en te leren hoe Hij tot ons spreekt.

In mijn geval spreekt de Geest door mijn gedachten, maar soms is het moeilijk om onderscheid te maken tussen mijn eigen ideeën en Gods leiding.

Ik vraag me dan af of de gedachten die ik heb goed zijn. De profeet Moroni heeft gezegd: ‘Alle dingen die goed zijn, komen van God’ (Moroni 7:12). Als een gedachte me aanspoort om iets goeds voor een ander te doen, me uitnodigt om contact met mijn hemelse Vader te leggen, of me aanmoedigt om meer op Jezus Christus te lijken, dan weet ik dat die van de Heilige Geest komt.

Ik probeer deze metgezel elke dag bij me te houden, naar zijn aansporingen te luisteren en ernaar te handelen. Daardoor kan ik mijn leven beter op onze hemelse Vader afstemmen.

President Henry B. Eyring, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘De Heilige Geest wordt naar de getrouwe verbondsleden van de Kerk van Jezus Christus gezonden. U zult unieke ervaringen hebben, en de Heilige Geest zal u leiden op de manier die het beste past bij uw geloof en uw vermogen om openbaring te ontvangen voor uzelf en voor de mensen die u liefhebt en dient.’

2. Denk aan je goddelijke identiteit – en help anderen dat ook te doen

Onze hemelse Vader en Jezus Christus hebben gezegd: ‘U zult uw naaste liefhebben als uzelf’ – dat is het tweede grote gebod (zie Mattheüs 22:39). We kunnen meer liefde en mededogen voor onszelf en anderen hebben als we onze goddelijke identiteit kennen en in ere houden.

Onze hemelse Vader wil graag dat we onszelf zien zoals we werkelijk zijn: zijn dierbare kinderen met eindeloos potentieel. Omdat Hij ons liefheeft, verwacht Hij dat wij anderen liefhebben en hen eraan herinneren wie zij werkelijk zijn.

Ouderling Gerrit W. Gong van het Quorum der Twaalf Apostelen herinnert ons er liefdevol aan: ‘Door te geloven, te dienen en te offeren overtreffen we onszelf en naderen we tot onze Heiland. Naarmate we mededogender, getrouwer en onzelfzuchtiger namens Hem dienen en offeren, gaan we steeds beter het verzoenende mededogen van Jezus Christus en zijn genade voor ons doorgronden.’

Ik denk dat we, als we onszelf konden zien zoals de Vader ons ziet, zijn hand in ons leven makkelijker kunnen herkennen.

3. Vertrouw op zijn timing

Een fundamenteel onderdeel van dingen op Gods manier doen, is vertrouwen op zijn timing. Ik weet dat er momenten in ons leven zijn waarop wachten het laatste is wat we willen. Misschien hopen we op bepaalde zegeningen, zoals een huwelijkspartner , genoeg geld om een huis te kopen, een goedbetaalde baan, lichamelijke of mentale genezing, of talloze andere.

Maar soms komen die zegeningen niet wanneer wij dat willen. Soms lijkt het wel alsof we in een uitgestrekte woestijn ronddolen, waar de zegeningen uitgedroogd zijn.

Maar als we op onze hemelse Vader wachten, kunnen we het verhaal van de Jaredieten in het Boek van Mormon overwegen (zie Ether 2). Toen ze naar het beloofde land reisden, wilde God niet dat ze in de wildernis zouden blijven (zie vers 7). Hij wilde dat ze verder zouden reizen. Evenzo wil de Vader niet dat wij in onze figuurlijke woestijn achterblijven. Hij wil dat we met geloof verdergaan tot we de zegenrijke oase bereiken.

Hij wil dat ik in geloof doorga, zijn geboden onderhoud en geduldig op Hem wacht.

Soms begrijpen we niet waarom we bepaalde beproevingen moeten doorstaan of waarom we op zijn timing moeten wachten. Ik heb geleerd dat alles, hoe moeilijk ook, altijd in ons voordeel kan zijn als we steeds dichter bij onze hemelse Vader komen (zie Leer en Verbonden 122:7).

Ik weet dat we, als we ernaar streven om dingen op de manier van onze hemelse Vader te doen, het gezelschap van de Heilige Geest kunnen hebben en elke dag zijn liefde kunnen voelen. Als we zelfs in moeilijke tijden op onze hemelse Vader vertrouwen, kunnen we de kracht vinden die we nodig hebben. Als je iets moeilijks meemaakt, kniel dan neer en praat met Hem. Ik weet dat onze hemelse Vader naar je luistert en je de troost en leiding geeft die je nodig hebt.

Je beproevingen verdwijnen misschien niet na gebed, maar de Vader zal je de kracht geven om door te gaan – en Hij zal je op dat pad begeleiden.

Afdrukken