UV – ukentlig
Faste: En sikker måte å styrke din tro på Herren på
Juli 2024


Bare digitalt: Unge voksne

Faste: En sikker måte å styrke din tro på Herren på

Ikke glem dette kraftfulle prinsippet i evangeliet.

Bilde
unge voksne som sitter sammen og lærer

Har du noen gang lurt på om du virkelig kan stole på vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Jeg har følt det slik før, spesielt da jeg ble medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Jeg ble medlem av Kirken da jeg var 17, og jeg var både den yngste i familien og familiens eneste medlem av Kirken. Jeg trodde at Jesu Kristi evangelium var sant – jeg hadde bedt om det og følt så mye glede. Jeg ønsket å etterleve evangeliet, men samtidig følte jeg meg utrolig ensom. Jeg fikk tøff behandling av venner og noen familiemedlemmer fordi jeg sluttet meg til Kirken. Det føltes som om jeg måtte velge mellom forholdet til mine nærmeste og mitt forhold til Herren. Det føltes umulig å overbevise dem om at jeg fulgte den rette veien.

Huske kraften i å faste

En dag husket jeg noe misjonærene hadde lært meg da jeg lærte om evangeliet: Fasteloven.

De hadde oppfordret meg til å be og faste for å be min himmelske Fader om å bløtgjøre mine foreldres hjerter slik at de ville gi meg lov til å bli døpt. Jeg fulgte deres råd og følte så mye fred og trygghet til tross for de vanskelige omstendighetene. Far undertegnet et samtykkeskjema, så jeg kunne bli døpt, selv om min mor fortsatt ikke godtok det.

Da jeg tenkte over den manglende støtten fra familien, husket jeg den mirakuløse freden jeg hadde følt før jeg ble døpt. Jeg husket at alt er mulig for vår himmelske Fader (se Matteus 19:26), og at når jeg vender meg til ham i tro gjennom faste og bønn, kan han gjøre det som virker umulige mulig gjennom tror på Kristus.

Som vi lærer i Helaman 3:35: “Likevel fastet og ba de ofte og ble sterkere og sterkere i sin ydmykhet og fastere og fastere i troen på Kristus, inntil deres sjel var fylt med glede og trøst.”

Jeg ønsket å styrke min tillit til vår himmelske Fader, fylle mitt hjerte med glede og gjøre det jeg kunne for å bløtgjøre hjertene til dem som ikke støttet meg. Så jeg fortsatte å faste og be om å bli fridd fra ensomheten jeg følte.

Innby mirakler

Ingenting forandret seg umiddelbart. Jeg ble fortalt at jeg forårsaket utfordringer i familien på grunn av mitt medlemskap i Kirken. Jeg følte meg så alene. Men jeg stolte på at vår himmelske Fader lyttet til mine bønner, og at min faste ville gi velsignelser. Til slutt opplevde jeg et mirakel – mine foreldres hjerter ble gradvis bløtgjort overfor evangeliet.

Jeg følte også at min tro på vår himmelske Fader og min Frelser ble styrket. Den sterkere troen hjalp meg med å vite hvordan jeg skulle reagere når andre var uvennlige, og hvordan jeg kunne styrke mitt forhold til mine kjære og til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Etter mye faste og bønn fikk jeg svaret at jeg skulle reise på misjon. Mirakuløst nok endte det med at mor og far ble døpt før jeg reiste på misjon, og jeg ble også beseglet til dem i tempelet i Manila på Filippinene noen måneder før jeg avsluttet min tjeneste.

Faste fortsetter å bringe mirakler inn i livet mitt hver fastesøndag. Men jeg faster også når livet er usikkert, og jeg har spesielt behov for Kristi fred.

Som president Russell M. Nelson underviste: “I tider med dyp nød … er det mest naturlige for oss å gjøre, å påkalle vår himmelske Fader og hans Sønn – Mesterlegen – til å vise sin vidunderlige kraft til å velsigne jordens innbyggere.”

Jeg kan ærlig vitne om at faste er en fantastisk måte å påkalle vår himmelske Fader og Jesus Kristus på. Å faste fortsetter å forandre mitt liv og min tro. Jeg håper du kan se miraklene dette offeret kan bringe ditt liv også.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Åpne himmelen for hjelp”, Liahona, mai 2020, 74.

  2. Shayne M. Bowen, “Fasting with Power”, Liahona, apr. 2009, 67.

Skriv ut