UV – ukentlig
Tre måter å innrette ditt liv etter Guds vilje på
Juli 2024


Bare digitalt: Unge voksne

Tre måter å innrette ditt liv etter Guds vilje på

Hvordan kan vi vite hva vår himmelske Fader vil at vi skal gjøre?

Bilde
Jesus Kristus bærer et lam

Going Home [På vei hjem] av Yongsung Kim

De siste årene har jeg lurt på noe:

“Hva er Guds vilje for mitt liv?”

“Hvordan innretter jeg min vilje etter hans?”

Jeg har søkt svar på disse spørsmålene i lang tid – og jeg tror fremdeles ikke at jeg har funnet ut alt. Men jeg har oppdaget tre sannheter som hjelper meg med å forstå hvordan jeg kan gå gjennom livet slik vår himmelske Fader ønsker det.

1. Ha Ånden med deg

En viktig del av å følge det vår himmelske Fader vil at vi skal gjøre, er å søke og lytte til Den hellige ånds tilskyndelser. Ånden kan tale til oss på mange måter, men det er vårt ansvar å leve verdig til hans veiledning, og å lære hvordan han taler til oss personlig.

For meg taler Ånden gjennom tankene mine, men noen ganger kan det være vanskelig å skille mellom mine egne følelser og Guds veiledning.

Én ting jeg liker å gjøre, er å grunne på om tankene mine er gode. Som Profeten Moroni underviste: “Derfor kommer alt som er godt, fra Gud” (Moroni 7:12). Hvis en tanke ber meg om å gjøre noe godt for en annen person, inviterer meg til å ta kontakt med vår himmelske Fader eller oppmuntrer meg til å bli mer lik Jesus Kristus, vet jeg at det kommer fra Den hellige ånd.

Jeg prøver å ha denne stadige ledsageren med meg hver eneste dag, lytte til hans oppfordringer og være villig til å handle ifølge dem. Dette hjelper meg å innrette mitt liv etter vår himmelske Fader.

President Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap, ga oss følgende påminnelse: “Den hellige ånd blir sendt til trofaste paktsmedlemmer av Jesu Kristi Kirke. Dine erfaringer vil være unike, og Ånden vil veilede på den måte som passer best for din tro og evne til å motta åpenbaring for deg og for dem du er glad i og tjener.”

2. Husk din guddommelige identitet – og hjelp andre å huske sin

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus sier: “Du skal elske din neste som deg selv” – dette er det andre store budet (se Matteus 22:39). Vi kan føle mer kjærlighet og medfølelse med oss selv og andre når vi kjenner og ærer vår guddommelige identitet.

Vår himmelske Fader vil at vi skal se på oss selv som det vi er – hans elskede barn med et uendelig potensial. Fordi han elsker oss, vil han at vi skal elske andre og hjelpe dem å minne dem på hvem de egentlig er.

Eldste Gerrit W. Gong i De tolv apostlers quorum gir oss en kjærlig påminnelse: “Tro, tjeneste og offer trekker oss forbi oss selv og nærmere vår Frelser. Jo mer medfølende, trofaste og uselviske vår tjeneste og vårt offer er i ham, desto mer kan vi begynne å fatte Jesu Kristi sonende barmhjertighet og nåde for oss.”

Jeg tror at det hadde vært lettere å se Faderens hånd i vårt liv om vi kunne se oss selv slik Han ser oss.

3. Stol på hans tidsplan

En grunnleggende del av det å gjøre ting på Guds måte, er å stole på hans tidsplan. Jeg vet at det er tider i livet der det siste vi vil, er å vente. Kanskje vi håper på velsignelser som å finne en ektefelle, ha nok penger til å kjøpe hus, finne en godt betalt jobb, fysisk eller mental helbredelse eller utallige andre ting.

Men noen ganger kommer ikke disse velsignelsene når vi ønsker det. Faktisk kan livet noen ganger føles som om vi vandrer i en enorm ørken, der velsignelsene har tørket ut.

Men når vi venter på vår himmelske Fader, kan vi se hen til historien om jaredittene i Mormons bok (se Ether 2). Da de reiste til det lovede land, ville ikke Gud at de skulle stoppe i ørkenen (se vers 7). Han ønsket at de skulle fortsette. På samme måte ønsker ikke Faderen at vi skulle stoppe i vår symbolske villmark heller. Han ønsker at vi skal fortsette å utvikle oss med tro til vi oppnår våre lovede velsignelser.

Han ønsker at jeg skal fortsette i tro, holde hans bud og vente tålmodig på ham.

Det kan være tider da vi ikke forstår hvorfor vi må utholde visse utfordringer eller vente på hans tidsplan. Noen ganger har jeg lært at alt, uansett hvor krevende det er, alltid kan være til nytte for oss hvis vi fortsetter å komme nærmere vår himmelske Fader (se Lære og pakter 122:7).

Jeg vet at når vi strever for å gjøre ting på vår himmelske Faders måte, kan vi ha Den hellige ånds veiledning og føle Hans kjærlighet hver dag. Hvis vi stoler på vår himmelske Fader, også i vanskelige tider, kan vi finne styrken vi trenger. Hvis du gjennomgår noe vanskelig, knel og snakk med Ham. Jeg vet at vår himmelske Fader vil høre deg og gi deg trøsten og rettledningen du trenger.

Dine prøvelser forsvinner kanskje ikke etter at du har bedt, men Faderen vil gi deg styrke til å fortsette – og han vil gå på den veien sammen med deg.

Skriv ut