UV – ukentlig
Sannheter som hjalp meg med å stole på Frelserens kraft til å forandre meg
Juli 2024


Bare digitalt: Unge voksne

Sannheter som hjalp meg med å stole på Frelserens kraft til å forandre meg

Artikkelforfatteren bor på Samoa.

Å omfavne hans helbredende kraft kan hjelpe oss med å vokse og forandre oss.

Bilde
to kvinner som omfavner hverandre

Hender det at du føler du har rotet det til altfor mange ganger? Som om det ikke er noe poeng i å prøve på nytt, fordi du bare kommer til å gjøre de samme feilene igjen?

Jeg husker en dag da jeg følte meg håpløs og fastlåst. Jeg gråt til bestevennen min om en svakhet jeg har. En svakhet jeg føler at jeg alltid har hatt.

Den hadde gjort meg nedslått igjen og igjen, og jeg ønsket ærlig talt ikke engang å prøve å komme meg opp igjen. Jeg hadde arbeidet hardt for å motta min begavelse og reise på misjon i et par år, men problemene mine holdt meg igjen. Jeg følte ikke engang at jeg var verdig til å fortsette å prøve å være medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Den kvelden ønsket jeg bare å gi opp. Men min venns kjærlighet og støtte minnet meg på noen erfaringer som holder mitt vitnesbyrd sterkt, og som hjelper meg til å stole på Frelserens kraft til å forandre meg.

Kanskje de vil være til hjelp for deg også.

Omvendelse – nøkkelen til fremgang

Jeg må være ærlig – jeg har ikke alltid trodd på Jesu Kristi løfte om at han kan “la det svake bli til styrke” (Ether 12:27). Jeg har følt at jeg har rotet det til altfor mange ganger, og at hans løfte om tilgivelse ikke gjelder for meg.

Men å lære mer om omvendelsens gave har endret måten jeg prøver å overvinne svakheter på. President Russell M. Nelson underviste at “omvendelse er nøkkelen til fremgang.” Omvendelse er ikke noe vi gjør når vi har løst problemene våre og er klare til å komme oss videre fra vanskeligheter – det er hvordan vi innbyr Herrens kraft i våre liv.

Jeg har ofte følt at Satan vet nøyaktig hvordan han skal ta motet fra meg. Men som president Nelson også underviste: “Vær så snill å ikke frykte eller utsette omvendelse. Satan fryder seg over din elendighet. Gjør kort prosess … Frelseren elsker oss alltid, men spesielt når vi omvender oss.”

Det har tatt lang tid, men jeg lærer endelig å stole på at Frelseren ønsker at jeg skal omvende meg. Han ønsker at jeg skal vende tilbake for å bo med ham og vår himmelske Fader.

Forstå Kristi rene kjærlighet

Frelserens endeløse innbydelser til omvendelse hjalp meg med å se andre prinsipper i evangeliet i et nytt lys – som nestekjærlighet. I Kirken definerer vi nestekjærlighet som “den høyeste, edleste og sterkeste form for kjærlighet, ikke bare en hengivenhet: Kristi rene kjærlighet.” Jeg har alltid sett på nestekjærlighet som viktig, men jeg tror ikke jeg forsto hvordan jeg skulle begynne å utvikle nestekjærlighet før jeg begynte å forstå at Frelserens tilbud om å tilgi mine synder like ofte som jeg omvender meg, er et uttrykk for hans fullkomne kjærlighet til meg.

Og da jeg begynte å tro at Frelseren virkelig ville gi meg uendelige muligheter til å omvende meg og komme til ham, begynte jeg å se menneskene rundt meg i et nytt lys. Jeg innså at jeg kunne følge hans eksempel ved å vise nestekjærlighet til dem som såret meg. Jeg kunne gi tilgivelse og forståelse til dem som urettmessig dømte meg for mine ufullkommenheter.

Grunnvoll for endring

Disse to prinsippene – omvendelse og nestekjærlighet – har vært grunnvollen for mine anstrengelser for å la Jesus Kristus forandre meg. Jeg har begynt å se på dem som utfyllende og sammenhengende prinsipper.

President Henry B. Eyring, annenrådgiver i Det første presidentskap, sa: “Takknemlighet for syndenes forlatelse er spiren til nestekjærlighet”. Dette har vært tilfelle for meg når jeg har forandret meg gjennom omvendelse og følt meg takknemlig for Guds kjærlighet og tilgivelse. Og nå ønsker jeg at andre skal oppleve Guds kjærlighet slik som jeg har opplevd den.

På dager da jeg mister motivasjonen og blir fristet til å droppe kirken eller la viktige ting skli ut, husker jeg at jeg kanskje kan styrke noen andre. Kanskje jeg kan være et eksempel for dem rundt meg som også strever.

Kjærligheten jeg føler til min Frelser og nestekjærligheten til menneskene rundt meg, holder meg sterk. Det minner meg om kjærligheten Han har til meg. Jeg jobber fortsatt med å overvinne mine svakheter, men jeg vet at det å stole på Hans helbredende kraft vil hjelpe meg med å fortsette å vokse og bli mer som Ham.

Skriv ut