Seminariet
Lektion 35: Läran och förbunden 29:1–29


Lektion 35

Läran och förbunden 29:1–29

Inledning

Strax före en konferens i kyrkan som hölls den 26 september 1830, tog profeten Joseph Smith emot en uppenbarelse i närvaro av sex äldster. Genom den här uppenbarelsen fick dessa äldster kännedom om insamlingen av Frälsarens utvalda före hans andra ankomst.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 29:1–13

Herren vittnar om sin försoning och sin önskan att samla sitt folk

Skriv följande på tavlan före lektionen: ”Lyft upp era hjärtan och var glada” (L&F 29:5).

  • Varför är det ibland svårt att lyda det här rådet? Vilka sätt har du hittat att lyda det här rådet?

Förklara att Läran och förbunden 29:1–3 innehåller ord från Frälsaren som kan hjälpa oss att lyfta upp våra hjärtan och vara glada.

Bild
Kristus och barnen

Visa upp bilden Kristus och barnen (Evangeliebilder [2008], nr 47; se även LDS.org och, om möjligt, en bild av en höna som samlar sina kycklingar. Fråga om någon kan beskriva hur och varför en höna samlar sina kycklingar. (Om eleverna inte vet det förklarar du att när en höna anar fara, kallar hon på sina kycklingar. När de kommer till henne samlar hon dem under sina vingar för att skydda dem.) Be en elev läsa upp Läran och förbunden 29:2.

  • Hur är Frälsaren som en höna som samlar och skyddar sina kycklingar?

  • Vad måste kycklingarna göra för att tryggt kunna samlas till skydd under sin mammas vingar? (Om det behövs påpekar du att kycklingarna måste göra ansträngningen att komma till sin mamma.)

Skriv följande på tavlan: Jesus Kristus samlar oss när vi …

  • Vad behöver vi göra för att kunna samlas av Frälsaren, enligt Läran och förbunden 29:2? (Använd elevernas svar för att fylla i principen på tavlan: Jesus Kristus samlar oss när vi lyder hans röst, ödmjukar oss och åkallar honom i bön.)

Förklara att profeter från begynnelsen har profeterat om Israels insamling. Israels hus – Herrens förbundsfolk – kommer att insamlas i de sista dagarna före Kristi andra ankomst (se TA 1:10). Herren samlar sitt folk när de utövar tro på honom och håller hans bud.

Diskutera följande frågor för att hjälpa eleverna förstå och känna att den här principen är sann och viktig:

  • Hur kan vi höra Frälsarens röst? (Svaren kan till exempel vara att vi kan höra hans röst genom skrifterna, genom levande profeters och apostlars undervisning och den Helige Andens inspiration.)

  • Vad är skillnaden mellan att hörsamma (lyda) Frälsarens röst och att bara höra hans röst?

  • Varför tror ni att vi måste vara ödmjuka för att kunna samlas av Frälsaren?

Be eleverna tänka på tillfällen då de har känt sig nära Frälsaren genom skriftstudier, genom att följa de levande profeternas ord eller genom att be till sin himmelske Fader. Ge eleverna möjlighet att berätta om de här upplevelserna, men påminn dem om att vissa upplevelser är alltför heliga eller personliga för att dela med sig av.

Peka på skriftstället du skrev på tavlan före lektionen.

  • Hur kan tanken på att samlas av Frälsaren få er att lyfta upp era hjärtan och vara glada?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 29:1, 3. Be klassen följa med och titta efter en anledning att lyfta upp våra hjärtan och vara glada. Be sedan eleverna lyfta fram en princip i de här verserna som förklarar varför vi kan lyfta upp våra hjärtan och vara glada.

Efter en stund ber du några elever berätta om principen de hittat. (Deras svar bör återspegla följande princip: Eftersom Frälsaren har sonat våra synder, kan vi lyfta upp våra hjärtan och vara glada.)

  • Hur har era vittnesbörd om Jesu Kristi försoning skänkt er glädje i livet? (När eleverna svarat på den här frågan kan du också svara på den.)

Förklara att ett sätt för Frälsaren att samla sitt folk är genom vårt arbete att sprida evangeliet. I uppenbarelsen i Läran och förbunden 29 talade han genom Joseph Smith till sex äldster och befallde dem att förkunna hans evangelium.

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 29:4–6. Uppmana dem att lägga märke till sådant som handlar om missionsarbete. Ställ sedan följande frågor:

  • Vad lade ni märke till? Vad lär dessa verser oss om upplevelsen av att sprida evangeliet?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 29:7–8. Be klassen följa med och titta efter Frälsarens förklaring av vad de här sex äldsterna kallades att göra och varför.

  • Vad kallade Frälsaren de här äldsterna att göra? (”Att genomföra insamlingen av [hans] utvalda.”) Hur beskrev Frälsaren sina utvalda? (De som ”hör [hans] röst och inte förhärdar sina hjärtan.”)

  • Hur kan missionärerna bidra till insamlingen av de utvalda?

Förklara att när den här uppenbarelsen gavs var kyrkans medlemsantal litet. De heliga kunde ”insamlas till en enda plats” (L&F 29:8). Men allteftersom kyrkan växte befallde Herren de heliga att samlas på olika platser. I dag samlas vi i Sions stavar där vi bor.

  • På vilka platser samlas vi i dag? (Svaren kan till exempel vara i hemmen, möteshusen och i templen.)

Sammanfatta Läran och förbunden 29:9–13 genom att förklara att i de här verserna förkunnade Frälsaren att han ska komma tillbaka till jorden med makt och härlighet. De skaror som kommer tillsammans med Frälsaren i härlighet vid hans andra ankomst består av trofasta heliga från alla tidsåldrar i jordens historia. De rättfärdiga som har dött kommer att uppstå och de ogudaktiga kommer att förgöras. Jesus Kristus ska ”leva i rättfärdighet med människor på jorden i ett tusen år” (L&F 29:11).

Läran och förbunden 29:14–21

Jesus Kristus beskriver några av de tecken som ska föregå hans andra ankomst.

Förklara att Israels insamling är en del av vår förberedelse för Frälsarens återkomst. Herren har uppenbarat andra tecken som ska ske före hans andra ankomst. Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 29:14–21 och titta efter tecken som ska ske före Kristi andra ankomst. Du kan föreslå att eleverna markerar de här tecknen i sina skrifter eller skriver upp dem i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker.

Innan eleverna läser de här verserna betonar du att vi inte vet hur eller när de här profetiorna kommer att uppfyllas.

När eleverna har fått tid att studera de här verserna påpekar du att även om de här tecknen ska komma på grund av ogudaktighet, kommer de att påverka alla människor på jorden, även de rättfärdiga. Be förslagsvis en elev läsa upp följande ord av profeten Joseph Smith:

Bild
Profeten Joseph Smith

”Beträffande Människosonens ankomst är [det] en felaktig uppfattning att de heliga ska undgå alla straffdomar, medan de ogudaktiga ska lida. Allt kött är underkastat lidande, och ’de rättfärdiga ska knappast undkomma’ [se L&F 63:34]. Likväl ska många heliga undkomma, ty de rättfärdiga ska leva genom sin tro [se Hab. 2:4], men många av de rättfärdiga ska falla offer för sjukdomar, farsoter och så vidare på grund av köttets svaghet, och ändå bli frälsta i Guds rike” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 252).

  • Varför skulle ni vilja samlas som en av Frälsarens utvalda när sådant här händer?

Påpeka att om vi har tro på Jesus Kristus och följer honom, kan vi alltid ha frid, även i sådana tider som beskrivs i den här uppenbarelsen. För att betona den här sanningen kan du be några elever läsa upp några eller alla följande verser: Johannes 14:27; 16:33; Läran och förbunden 59:23.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 29:17. Be klassen titta efter vad följden blir av att vägra omvända sig.

  • Vad blir följden av att vägra omvända sig? (Eleverna bör lyfta fram följande princip: Om vi inte omvänder oss, blir vi inte renade genom Jesu Kristi försonande blod. Du kan föreslå att eleverna markerar den här principen i Läran och förbunden 29:17.)

Försäkra eleverna om att den viktigaste förberedelsen vi kan göra inför Kristi andra ankomst är att komma till Frälsaren, omvända oss och bli renade från våra synder. Be eleverna fundera över om de behöver omvända sig från något och vad de måste göra för att bli renade från synd.

Läran och förbunden 29:22–29

Frälsaren uppenbarar sanningar om vad som ska hända efter tusenårsriket och den yttersta domen

Dela ut ett av följande skriftställen till varje elev från Läran och förbunden 29: vers 22, vers 26 eller vers 27–28. Be eleverna tyst läsa sitt skriftställe och titta efter något som kommer att hända i slutet av tusenårsriket. (Du kan förklara för de elever som tilldelats Läran och förbunden 29:26 att Mikael, ärkeängeln, är Adam. Se L&F 107:54.) När eleverna fått tid på sig att studera sina skriftställen ber du dem berätta vad de hittat, från vers 22 och framåt.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 29:27 och be klassen titta efter vilken välsignelse som ges till de rättfärdiga vid den yttersta domen.

  • Vilken välsignelse får vi om vi har samlats till Frälsaren? (Eleverna bör lyfta fram följande lärosats: De som har levt rättfärdigt och kommit till Jesus Kristus får evigt liv. Uppmuntra dem gärna att markera den här sanningen i Läran och förbunden 29:27.)

Avsluta med att sätta upp bilden av Jesus Kristus och barnen på tavlan. Skriv sedan ordet Jag på tavlan. Be eleverna fundera över var de skulle sätta ordet Jag om dess placering visar hur nära de är Frälsaren. Be eleverna berätta om upplevelser de haft när de har följt maningar som fört dem närmare Frälsaren. Be dem välja ut något de ska göra för att närma sig honom på grund av det de lärt sig i dag.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 29:7. ”Ni är kallade att genomföra insamlingen av mina utvalda”

När äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum talade till de unga männen i kyrkan, betonade han vårt ansvar att samla Guds utvalda:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Er mission blir ett heligt tillfälle för er att föra andra till Kristus och hjälpa till att förbereda Frälsarens andra ankomst.

Herren har länge talat om de nödvändiga förberedelserna inför hans andra ankomst. Till Enok förkunnade han: ’Jag skall sända rättfärdighet ned från himlen, och sanning skall jag bringa fram ur jorden. … Och jag skall låta rättfärdighet och sanning svepa över jorden så som en flod för att samla mina utvalda från jordens fyra hörn’ [Mose 7:62]. Profeten Daniel profeterade om att i de sista dagarna skulle evangeliet rulla fram till jordens ändar likt ’en sten [som] revs loss från berget, men inte genom människohänder’ [Dan. 2:45]. Nephi sa om kyrkan i den sista tiden att dess medlemmar var få till antalet men spridda över hela jordens yta [se 1 Ne. 14:12–14]. Herren förklarade i den här tidsutdelningen: ’Ni är kallade att genomföra insamlingen av mina utvalda’ [Läran och förbunden 29:7].… Er mission utgör en stor möjlighet och ett stort ansvar. Den är viktig för denna utlovade insamling och hör samman med er eviga bestämmelse” (”Förbered världen för Herrens andra ankomst ”, Liahona, maj 2011, s. 50–51).

Läran och förbunden 29:7–9. De heliga ska samlas i Sions stavar

Äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum förklarade var de heliga ska samlas:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

”Sions stavar organiseras … över hela jorden. Låt oss i det här sammanhanget begrunda följande sanningar: En Sions stav är en del av Sion. Det går inte att upprätta en Sions stav utan att skapa en del av Sion. Sion är de renhjärtade – vi blir rena i hjärtat genom dopet och genom lydnad. En stav har geografiska gränser. Att organisera en stav är som att grunda en helighetens stad. Varje stav på jorden är en insamlingsplats för Israels förlorade får som bor inom dess område.

Insamlingsplatsen för peruanerna är i Sions stavar i Peru, eller de platser som snart kommer att bli stavar. Insamlingsplatsen för chilenarna är i Chile, för bolivianerna är det i Bolivia, för koreanerna är det i Korea och på samma sätt är det för alla folk på jordens yta. Det skingrade Israel i varje nation är kallat att samlas till Kristi fårahus, till Sions stavar då dessa finns upprättade i nationen” (se ”Uppbyggandet av Sion”, Nordstjärnan, sept. 1977, s. 14).