Seminariet
Lektion 100: Läran och förbunden 97


Lektion 100

Läran och förbunden 97

Inledning

Profeten Joseph Smith fick uppenbarelsen som finns nedtecknad i Läran och förbunden 97 den 2 augusti 1833. I den här uppenbarelsen gav Herren instruktioner och uppmuntran till Parley P. Pratt, som presiderade över en skola för prästadömsbärare i Missouri och för de män som deltog i den skolan. Herren var tydlig med sin vilja att de heliga i Missouri skulle bygga ett tempel. Han lovade att om de gjorde det och om deras hjärtan var rena, skulle hans härlighet och närvaro finnas där.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 97:1–9

Herren undervisar medlemmarna i skolan för äldsterna i Missouri om vad de behöver göra för att godtas av honom

Skriv följande ofullständiga meningar på tavlan. Be eleverna avsluta meningarna i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker.

Jag går till skolan för att …

Jag går till kyrkan för att …

Efter en stund ber du några elever berätta hur de avslutade meningarna.

Påminn eleverna att vintern 1832–33 befallde Herren kyrkans ledare att grunda profetskolan i Kirtland i Ohio. Parley P. Pratt presiderade över en liknande skola i Independence i Missouri – en skola för äldsterna. Medlemmarna i den skolan skrev till Joseph Smith, som var i Ohio. Till svar skrev han dem ett brev som innehöll en uppenbarelse som nu finns nedtecknad i Läran och förbunden 97. Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 97:1 och hitta hur Herren beskrev många av bröderna i Sions land (Missouri).

  • Hur beskrev Herren många av bröderna i Missouri?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 97:2. Be klassen följa med i texten och se vad Herren lovade dessa män. Be eleverna berätta vad de hittat.

  • Vilken princip ser ni i vers 1–2 angående hur vi kan ta emot visdom och sanning? (Eleverna kan svara med olika ord, men de bör urskilja en princip som följande: Om vi ödmjukar oss och söker flitigt efter att lära får vi ta emot visdom och sanning.)

  • Hur tror ni att ödmjukhet och flit hjälper oss att ta emot visdom och sanning?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 97:3–5 och se hur Herren kände för Parley P. Pratts tjänande och vad Herren lovade broder Pratt. Be eleverna berätta vad de lär sig. Försäkra dem om att precis som Parley P. Pratt kan de veta att Herren är nöjd med dem när de fortsätter att följa honom.

Be två elever att rita bilder på tavlan för att förbereda eleverna för att studera Läran och förbunden 97:6–9. Be en elev rita ett träd som ger god frukt och som är planterat i bördig jord vid en ström (se v. 9). Be den andra eleven att rita ett träd som inte ger god frukt, med en yxa satt till dess rot (se v. 7).

Bild
träd med god frukt
Bild
träd med yxa

Förklara att i båda illustrationerna representerar träden medlemmarna i kyrkan. Påminn eleverna att många medlemmar i skolan i Sion var ödmjuka och trofasta. Emellertid hade andra blivit stolta och olydiga.

  • Om träden representerar kyrkans medlemmar, vad tror ni då frukterna representerar? (Kyrkans medlemmars arbete och handlingar. Om eleverna har svårt att uttrycka det här svaret, kanske du vill be dem tyst läsa Läran och förbunden 97:6 och hitta svaret där.)

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 97:6–7 och be klassen leta efter principerna som undervisades i de här verserna.

  • Vilka principer undervisas i de här verserna?

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 97:8–9 och be klassen leta efter principerna som undervisas i de här verserna.

  • Vilka principer undervisas i de här verserna?

  • Hur kan beskrivningarna av vad som händer med träden motivera oss att vara mer trofasta?

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: För att godtas av Herren behöver vi …

Be eleverna läsa igenom Läran och förbunden 97:8 och hitta egenskaper hos en person som godtas av Herren. När de hittar de här egenskaperna, avsluta då meningen på tavlan som följer: För att godtas av Herren måste vi ha ett ärligt och förkrossat hjärta och en botfärdig ande och vara villiga att hålla våra förbund genom offer.

  • Vad tror ni menas med att ha ett ”förkrossat hjärta och botfärdig ande”?

  • Vad tror ni menas med att hålla förbund genom offer? (Ett tänkbart svar är att det betyder att göra vadhelst vi måste göra för att håller de förbund vi har ingått med Herren.)

  • Vilka offer har ni gjort för att hålla era förbund?

Ge eleverna tid att fundera på sin ställning inför Herren och tänka på hur de kan tillämpa principen från Läran och förbunden 97:8 i sina egna liv.

Läran och förbunden 97:10–21

Herren understryker att han vill att de heliga i Missouri ska bygga ett tempel

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 97:10–12 och be eleverna att leta efter det offer Herren krävde av de heliga i Missouri.

  • Vilket offer krävde Herren av de heliga i Missouri? (De skulle bygga ett tempel – ett hus åt Herren.)

Påminn eleverna om att Herren hade utsett tomten för templet två år tidigare (se L&F 57:1–3). I juni 1833 skrev Joseph Smith till kyrkans ledare i Missouri och befallde dem att påbörja byggandet av templet omedelbart. När uppenbarelsen i Läran och förbunden 97 gavs den 2 augusti 1833 hade de heliga i Missouri emellertid inte påbörjat byggandet ännu. Det första pöbelangreppet mot de heliga i Jackson County, som skedde innan en kopia av uppenbarelsen hann anlända, gjorde det dessutom ännu svårare för dem att lyda den här befallningen.

Be eleverna tyst läsa igenom Läran och förbunden 97:12–14 och hitta anledningar till att Herren ville att de heliga i Missouri skulle bygga ett tempel. Be eleverna att berätta vad de hittar. Ställ därefter följande fråga:

  • Hur har templet varit ”en plats för tacksägelse” för er? Hur har det varit ”en plats för undervisning”?

Låt eleverna arbeta parvis. Be dem studera Läran och förbunden 97:15–20 med sina kamrater och söka löften som Herren gav de heliga om de byggde ett tempel. Be dem berätta vad de hittar.

För att hjälpa eleverna förstå att löftet att se Gud i templet kan innefatta mer än att se Honom med våra fysiska ögon, läs följande uttalande av äldste David B Haight i de tolvs kvorum:

Bild
David B. Haight

”Det är sant att några verkligen har sett Frälsaren, men när vi tar ordboken till hjälp finner vi att ordet se har många andra betydelser, till exempel att upptäcka honom, urskilja honom, varsebli honom och hans verk, inse hur viktig han är eller att förstå honom” (”Templen och arbetet däri”, Nordstjärnan, jan. 1991, s. 58).

  • Hur kvalificerar oss för att få erfara Herrens härlighet och närvaro i templet enligt vers 15–17?

När eleverna har svarat skriver du upp följande princip på tavlan: I templet uppenbarar Gud sig för dem som är renhjärtade.

  • Vad tror ni det innebär att vara renhjärtad?

  • Vad kan vi göra för att rena vårt hjärta så att vi kan ta emot templets välsignelser?

  • Hur har ni känt er välsignade när ni värdigt har varit i templet? (Om det finns elever som inte ännu haft möjlighet att komma till templet, kanske du vill ställa den här frågan i stället: Hur har ni känt er välsignade när ni har försökt vara renhjärtade?)

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 97:21 och hitta hur Herren definierade ordet Sion. Eleverna bör urskilja följande lärosats: Sion är de renhjärtade.

Läran och förbunden 97:22–28

Herren förklarar vad vi måste göra för att undkomma hans förbittring och ta emot hans välsignelser.

Bild
virvelvind

För att förbereda eleverna att förstå Herrens budskap i Läran och förbunden 97:22–24, visa eller rita en bild på en virvelvind. Förklara att virvelvindar uppstår runt om i världen. Starka virvelvindar kan blir våldsamma tornados som orsakar stora skador. Fråga eleverna om de någonsin har sett en virvelvind eller kraftig tornado på riktigt eller på film. Låt eleverna beskriva sina erfarenheter.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 97:22–24 och be klassen identifiera vad Herren liknar vid en virvelvind. Be dem berätta vad de hittar. Förklara att i vers 22 syftar ordet hämnden på konsekvenserna av att inte lyda Herren.

  • Hur kan Herrens hämnd vara som en virvelvind?

Be eleverna tyst söka i Läran och förbunden 97:25–28 efter vad vi behöver göra för att undkomma Herrens hämnd och ta emot hans välsignelser. Du kan föreslå att eleverna markerar ordet om närhelst det dyker upp i de här verserna.

  • Vad måste vi göra för att undkomma Herrens hämnd och få hans välsignelser?

  • Hur hänger Herrens budskap i de här verserna ihop med bilderna av de två träden vi samtalade om tidigare? Vad lär vers 27–28 oss om omvändelse och förlåtelse?

Bär ditt vittnesbörd om följande princip: Om vi är lydiga kommer vi att undkomma Herrens hämnd och få en mångfald av hans välsignelser.

Du kanske vill förklara att enligt Parley P. Pratt ”efterlevdes [inte uppenbarelsen i Läran och förbunden 97] av ledarna och kyrkan i Missouri som helhet, även om många var ödmjuka och trofasta. Den fruktade domen öste därför ner i fulla mått, som historien de nästkommande fem åren visar” (Autobiography of Parley P. Pratt, red. av Parley P. Pratt jr [1938], s. 96). I november 1833 drevs de heliga ut ur Jackson County i Missouri och fortsatte att lida förföljelse i Missouri tills de drevs ut ur staten 1838 och 1839.

Be eleverna att fundera på vad de har känt sig manade att göra när de har läst Läran och förbunden 97. Uppmuntra dem att agera på de här maningarna så att de kan ta emot Herrens välsignelser.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 97:3. Parley P. Pratt och skolan i Sion

Äldste Parley P Pratt beskrev äldsternas skola i Sion och hans arbete under sommaren 1833:

Bild
Parley P. Pratt

”Denna klass, bestående av cirka sextio deltagare, fick undervisning en gång i veckan. Mötet hölls ute i det fria, under några stora träd på en avskild plats ute i vildmarken, där vi bad, predikade och profeterade och åtnjöt den Helige Anden gåvor. Där utgöts underbara välsignelser och många stora och förunderliga ting manifesterades och förkunnades. Herren gav mig stor visdom och gav mig förmåga att undervisa och uppbygga äldsterna och att trösta och uppmuntra dem i deras förberedelser för det stora arbete som väntade oss. Jag blev också uppbyggd och stärkt. Jag måste gå närmare 10 kilometer, barfota ibland, för att ta mig till detta möte. Det gjorde jag en gång i veckan, förutom att jag gjorde besök och predikade i fem eller sex grenar i veckan” (Autobiography of Parley P. Pratt, red. av Parley P. Pratt jr [1938], s. 93–94; se även Doctrine and Covenants Student Manual, 2:a uppl. [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2001], s. 228).

De som deltog i äldsternas skola studerade skrifterna, läran och ämnen som engelsk grammatik, andra språk, historia, litteratur, filosofi, matematik och skrivkonst.

Läran och förbunden 97:13–14. Templet är ”en plats för undervisning”

Äldste John A. Widtsoe i de tolv apostlarnas kvorum sa:

Bild
Äldste John A. Widtsoe

”Tempelarbetet … ger oss ett underbart tillfälle att hålla vår andliga kunskap och styrka levande. … Evighetens mäktiga perspektiv klargörs för oss i de heliga templen. Vi ser tiden från dess omätliga begynnelse till dess ändlösa slut, och det eviga livets drama rullas upp framför oss. Jag ser då tydligare min plats i universum och min rätta plats enligt Guds plan. Jag förstår bättre var jag hör hemma, och jag kan lättare utvärdera och begrunda, skilja ut och organisera de vardagliga uppgifterna i livet, så att inte det lilla tynger ner mig eller tar bort min vision av det större som Gud har gett oss” (i Conference Report, apr. 1922, s. 97–98; se även Doctrine and Covenants Student Manual, 2:a uppl. [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2001], s. 229).

Läran och förbunden 97:15–16. Värdig att inträda i templet

För att komma till templet måste en medlem i kyrkan få en tempelrekommendation. President Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet lärde:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”Varje medlem som vill komma till templet, oavsett ålder, måste förbereda sig för denna heliga upplevelse. Vissa frågor kommer att ställas av er biskop och stavspresident, som är bemyndigade att bära dessa prästadömsnycklar och är kyrkans allmänna domare. Dessa ytterst viktiga frågor består bland annat av: Är du ärlig? Är du moraliskt ren? Håller du Visdomsordet? Lyder du tiondelagen? Och stödjer du kyrkans ledare? Svaren på dessa nyckelfrågor avspeglar din attityd och dina gärningar. …

Normerna som Herren fastställt för frågorna för en tempelrekommendation är mycket lika normerna som finns i Vägledning för unga” (”Se änden från begynnelsen”, Liahona, maj 2006, s. 44).