Seminariet
Lektion 68: Läran och förbunden 63:22–66


Lektion 68

Läran och förbunden 63:22–66

Inledning

Den 30 augusti 1831, fick Joseph Smith den uppenbarelse som finns i Läran och förbunden 63. Den här lektionen täcker Läran och förbunden 63:22–66, där Herren utlovar välsignelser till de heliga som är trofasta i de sista dagarna, varnar för farorna med stolthet och uppmanar sina tjänare att minnas hur heligt hans namn är och tala vördnadsfullt om allt som är heligt.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 63:22–54

Herren utlovar välsignelser till de som är trofasta i de sista dagarna

Skriv följande fråga på tavlan före lektionen: Varför känner sig vissa oroliga över att leva i de sista dagarna?

Börja lektionen med att be eleverna diskutera frågan tillsammans i klassen eller i par.

Förklara att i den uppenbarelse som finns i Läran och förbunden 63, talade Herren om den förödelse som skulle drabba de ogudaktiga i de sista dagarna, men han gav också mäktiga löften till de heliga. Han gav också den tidens heliga anvisningar om att köpa upp mark i Missouri till upprättandet av Sion, som han hade lovat skulle vara en säker tillflyktsort (se L&F 45:66–69).

För att hjälpa eleverna lära sig om profetiorna i Läran och förbunden 63, gör du ett arbetsblad med följande uttalanden. Dela upp klassen i par. Be dem avgöra huruvida varje uttalande är sant eller falskt genom att studera de tillhörande skriftställehänvisningarna. Föreslå gärna att eleverna i sina skrifter markerar de sanningar de lär sig när de fyller i arbetsbladet.

  • ____1. Under krigen i de sista dagarna kommer ogudaktiga människor att förgöra varandra. (Se L&F 63:32–33.)

  • ____2. De rättfärdiga heliga kommer att undkomma all förödelse i de sista dagarna. (Se L&F 63:34.)

  • ____3. När Jesus Kristus återvänder, kommer han att utplåna de ogudaktiga människor som fortfarande finns på jorden. (Se L&F 63:34.)

  • ____4. De som är trofasta kommer så småningom att övervinna alla livets utmaningar. (Se L&F 63:47–48.)

  • ____5. Rättfärdiga människor som dör innan Kristi andra ankomst, kommer att uppstå när Frälsaren kommer till jorden. (Se L&F 63:49.)

  • ____6. Rättfärdiga människor som lever på jorden när Kristus återvänder, kommer aldrig att dö. (Se L&F 63:50–51.)

När eleverna har fyllt i arbetsbladet, ber du dem berätta hur de besvarade de första två uttalandena. (Det första uttalandet är sant, och det andra är falskt.) Diskutera deras svar och be dem att på nytt läsa igenom skriftställena som står efter varje uttalade. Medan eleverna diskuterar sina svar till uttalande nummer 2, ber du en elev läsa upp följande förklaring från profeten Joseph Smith:

Bild
Profeten Joseph Smith

”Det är en felaktig uppfattning att de heliga ska undgå alla straffdomar, medan de ogudaktiga ska lida. Allt kött är underkastat lidande och ’de rättfärdiga skall knappast undkomma’ … många av de rättfärdiga ska falla offer för sjukdomar, farsoter och så vidare på grund av köttets svaghet, och ändå bli frälsta i Guds rike” (i History of the Church, 4:11; se även Journals, Volume 1: 1832–1839, band 1 av serien Journals i The Joseph Smith Papers, sammanst. av Dean C. Jessee, Ronald K. Esplin och Richard Lyman Bushman [2008], s. 352–353; se även Kyrkans presidents lärdomar: Joseph Smith, s. 252).

  • Varför tror ni att det är viktigt att veta att rättfärdiga människor inte kommer slippa alla prövningar i de sista dagarna?

Fråga eleverna hur de besvarade uttalandena 3–6 på arbetsbladet. (Uttalandena 3–5 är sanna, och uttalande 6 är falskt.) Be en elev läsa upp Läran och förbunden 63:47–48. Be klassen följa med i texten och leta efter ett löfte från Herren. Be dem fundera över hur de kan uttrycka Herrens löfte i den här versen i ”om–så”-form.

  • Hur skulle ni uttrycka Herrens löfte i den här versen i ”om–så”-form? (Eleverna bör uttrycka att om vi är trofasta och håller ut, så kommer vi att övervinna världen. Skriv den här principen på tavlan.)

  • Hur kan Herren hjälpa oss att ”övervinna världen” i våra dagliga liv?

  • Hur kan Herren hjälpa oss att ”övervinna världen” när vi har dött?

För att betona de eviga välsignelser vi kan få som hjälper oss att övervinna världen, ber du en elev läsa upp Läran och förbunden 63:49. Be klassen följa med i texten och titta efter välsignelser som Herren lovar de heliga.

Dela gärna med dig av ditt vittnesbörd om de välsignelser vi kommer få, i detta livet och i nästa, om vi är trofasta och håller ut.

Läran och förbunden 63:55–56

Herren uttrycker sitt missnöje över Sidney Rigdons högmod

Be en elev läsa upp följande exempel. Pausa efter varje exempel och fråga klassen hur en person skulle kunna frestas att reagera med stolthet eller arrogans i en sådan situation.

  1. Du har blivit ombedd att bära ditt vittnesbörd inför många andra ungdomar på en ungdomskonferens.

  2. Några personer i ditt kvorum eller i unga kvinnor klagar på de aktiviteter som du har varit med och planerat.

  3. Du är duktig på att sjunga och har blivit ombedd att göra det på ett sakramentsmöte.

Förklara att Sidney Rigdon fick ett viktigt uppdrag från Herren men reagerade med stolthet. Herren befallde honom att ”ge en skriftlig beskrivning av Sions land, och ett uttalande om Guds vilja så som Anden skall kungöra den för honom.” (L&F 58:50). Den här skriftliga beskrivningen skulle hjälpa de heliga som bodde långt ifrån Independence i Missouri att veta hur det var där (de hade inte tillgång till fotografier på den tiden). Det skulle också uppmuntra de heliga att donera pengar för att köpa upp mark där (se L&F 58:51).

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 63:55–56. Be klassen följa med i texten och titta efter något som visar att Sidney Rigdon påverkades av stolthet när han utförde sin uppgift att göra en skriftlig beskrivning av Sion.

  • Vilka bevis på stolthet lade ni märkte till? (Eleverna bör påpeka att Sidney ”upphöjde sig i sitt hjärta och inte tog emot råd.”)

  • Vad blev följden av Sidneys stolthet? (Han bedrövade Anden och Herren godtog inte hans skrivelse. Förklara gärna att man bedrövar Anden när man lever på ett sådant sätt att den Helige Anden drar sig undan.)

  • Vad kan vi lära oss av vers 55? (Även om eleverna formulerar sina svar på olika sätt bör de lyfta fram följande sanning: Anden blir bedrövad om vi utför Herrens verk med högmod. Skriv den sanningen på tavlan.)

Be några elever läsa upp vart och ett av exemplen ovan igen. Pausa efter varje exempel och fråga klassen hur en person skulle kunna hantera den situationen med ödmjukhet i stället för stolthet. Efter diskussionen påpekar du att Herren gav Sidney Rigdon en möjlighet att skriva en annan beskrivning av Sion (se L&F 63:56). Sidney omvände sig och skrev en annan beskrivning av Sions land som Herren godtog.

Läran och förbunden 63:57–66

Jesus Kristus säger att hans tjänare ska minnas hur heligt hans namn är och tala vördnadsfullt om allt som är heligt.

Läs eller sammanfatta följande berättelse från president Spencer W. Kimballs liv. Be eleverna lyssna efter något som gör intryck på dem.

Bild
President Spencer W. Kimball

”På St. Marks sjukhus i Salt Lake City genomgick president Spencer W. Kimball en operation under narkos, och sedan rullades han tillbaka mot sitt rum på en bår. Fortfarande drogad, märkte Spencer att hans bår stannade vid en hiss och hörde hur en anställd som var arg på något missbrukade Herrens namn. Halvt medvetslös bad han med ansträngd röst: ’Snälla, säg inte så. Jag älskar honom mer än någonting annat på jorden. Snälla.’ Det blev alldeles tyst. Sen svarade den anställde tyst: ’Jag borde inte ha sagt så där. Förlåt’” (Edward L. Kimball och Andrew E. Kimball jr, Spencer W. Kimball: Twelfth President of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints 1977, s. 264).

  • Vad i den här berättelsen gör intryck på er?

  • Hur skiljde sig den vördnad som president Kimball visade för Herrens namn, från det sätt som många människor i världen i dag använder Herrens namn?

Be några elever turas om att läsa upp Läran och förbunden 63:59–64. Be klassen följa med i texten och leta efter ord och uttryck som hjälper dem förstå hur Herren vill att vi ska använda hans namn och hur han vill att vi ska tala om allt som är heligt.

  • Vilka anvisningar hittade ni om hur vi borde använda Herrens namn? (Medan eleverna letar efter ord och uttryck i vers 64, ber du dem sammanfatta den första delen av versen. De bör lyfta fram följande princip: Jesu Kristi namn är heligt och måste uttalas med försiktighet. Skriv den principen på tavlan.)

Be en elev föra anteckningar på tavlan. Be klassen nämna några situationer då det är lämpligt för oss att använda Jesu Kristi namn, och be sekreteraren skriva upp dem på tavlan. Eleverna kan nämna att vi använder Frälsarens namn i böner, tal, vittnesbörd, evangelieundervisning och prästadömsförrättningar. Vi kan också prata om Frälsaren i vardagliga samtal, men bör göra det med vördnad.

  • Varför tror ni att vi ska använda Frälsarens namn med vördnad?

  • Hur hjälper Läran och förbunden 63:62 er att bättre förstå vad det innebär att missbruka Herrens namn? På vilket sätt gäller den här versen prästadömsförrättningar?

  • Vad kan vi göra, när vi använder Frälsarens namn, för att minnas att det är heligt och måste uttalas med försiktighet?

Hjälp eleverna förstå att de sanningar ni har diskuterat inte endast gäller Frälsarens namn.

  • Vad finns det mer för exempel på ord eller ämnen som ”kommer ovanifrån” och är heliga? Hur kan vi se till att vi talar om dem ”med försiktighet”?

Be en elev läsa följande uttalande av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Det finns inga mer heliga eller betydelsefulla ord i hela vårt språk än Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus” (”Vördnadsfull och ren”, Nordstjärnan, jun. 1986, s. 54).

  • Varför är Gud Faderns och Jesu Kristi namn heliga för er?

Bär ditt vittnesbörd om din himmelske Fader och Jesus Kristus och förklara varför deras namn är heliga för dig. Be eleverna begrunda hur de kan använda sin himmelske Faders och Jesu Kristi namn mer vördnadsfullt och uppmuntra dem att göra det.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 63:25–27. ”Ändå ger jag, Herren, kejsaren det som tillhör kejsaren”

I Lukas 20:19–26 läser vi om hur översteprästerna och de skriftlärda försökte snärja Jesus genom att fråga honom om det var rätt att judarna betalade skatt till den romerske kejsaren Ceasar. De visste att om han svarade ja, skulle judarna förkasta honom eftersom de hatade romarna som hade besegrat dem. Om Jesus svarade nej, kunde de rapportera honom till romarna som skulle arrestera honom för förräderi mot det romerska riket. Jesus visade dem ett mynt med kejsarens bild på och sa: ”Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud.” (vers 25).

På profeten Joseph Smiths tid hjälpte Herrens hänvisning till den berättelsen de heliga att förstå att även om hela jorden tillhör Herren, måste de fortfarande köpa den mark på vilken Herren hade befallt dem att bygga Sions stad. Det var nödvändigt för dem att köpa den så att de heliga kunde vara lagliga ägare till marken och undvika framtida konflikter om den.

Läran och förbunden 63:50–51. Vad menas med ”en människas ålder” och med att man ”skall förvandlas i ett ögonblick”?

Profeten Jesaja förkunnade att under tusenårsriket, ”skall inte mer finnas spädbarn som lever endast några dagar, inte heller gamla män som ej uppnår sina dagars mått. Den som dör vid hundra års ålder är en ung man” (Jes. 65:20).

Bild
President Joseph Fielding Smith

Vidare undervisade president Joseph Fielding Smith: ”Människor på jorden kommer fortfarande vara dödliga, men en förändring ska komma över dem så att de har makt över sjukdom och död. Döden ska så när som utplånas från jorden, för människorna ska leva till ett träds ålder eller tills de är hundra år gamla (se [L&F] 63:50–51) och skall sedan dö när de uppnått en människas ålder, men denna död ska komma ögonblickligen och de ska genast gå från dödlighet till odödlighet. Det kommer inte att finnas några gravar, och de rättfärdiga kommer att lyftas upp till en härlig uppståndelse” (Church History and Modern Revelation, 2 band [1953], 1:461).