Foredrag 2024
Udhold prøvelser


Udhold prøvelser

Verdensomspændende foredrag for Unge Voksne

Søndag den 18. februar 2024

Ældste Ulisses Soares: Rigtig godt. Tak. Lad os nu kigge på spørgsmålene, der handler om at »udholde prøvelser«.

GHANA – SPØRGSMÅL 7

Ældste Soares, jeg vil gerne vide, hvorfor det altid er svært, når det kommer til at udøve tro i svære tider?

CONCEPCIÓN I CHILE – SPØRGSMÅL 8

Hej ældste Soares. Mit spørgsmål er følgende: Hvordan ville du hjælpe nogen, der har lidt så meget i deres liv, at det synes som om, de aldrig har modtaget velsignelserne ved Jesu Kristi evangelium?

BILBAO I SPANIEN – SPØRGSMÅL 2

Ældste Soares, i Kirken har vi værdige unge mennesker, der har været i stand til at tjene på missioner, og som fortsætter med at tjene både i Kirken og i lokalsamfundet. Men på trods af deres tjeneste, har de ikke kunnet se de lovede velsignelser. Hvad ville du sige til disse unge, hvis rejse på jorden ikke har været så velsignet, som de blev lovet, at den ville være?

Ældste Soares: Tusind tak skal I have for de fantastiske spørgsmål. En meget udbredt misforståelse blandt mange af os er, at hvis vi stræber alt, hvad vi kan, efter at følge Herrens vilje og lever et retfærdigt liv, vil intet dårligt ske for os. Da vi accepterede vor himmelske Faders plan før dette jordeliv, vidste vi, at vi ville opleve glæde lige så vel som at blive testet og prøvet på vores rejse gennem jordelivet. Det at gå igennem oplevelser, der til tider kan være vanskelige, er en del af vores læringsproces, som kvalificerer os til at vende tilbage til vor himmelske Faders nærhed. Så sandheden er, at vi vil møde modgang i vores liv, uanset hvor retfærdige vi er. På den anden side vil konsekvensen af vores gode handlinger bestemt komme, men nogle gange ikke med det samme. Disse velsignelser kan komme i forhold til en anden tidsplan end vores egen og i overensstemmelse med Faderens vilje, som i sin visdom og alvidenhed ved, hvad vi har behov for, og hvad der er bedst for os i dette liv.

Så noget af det vigtigste, vi kan gøre, når vi møder modgang i jordelivet, er at vende vores hjerte og vores tillid til Frelseren. Når vi gør dette, vil vi ikke kun finde den trøst, vi søger, men også opnå en større tro og et større vidnesbyrd om virkeligheden af Frelseren og hans forsoning. Kristus led smerter, trængsler og fristelser af enhver art, så han kunne vide, hvordan han skulle bistå os, hvad angår vores skrøbeligheder. Frelseren kan bedre end nogen anden helbrede effekten af hvilken som helst udfordrende jordisk omstændighed. Ved bestemte lejligheder bliver vi måske ikke helbredt fysisk fra vores smerte eller sygdom, men vi kan blive åndeligt helbredt, idet vi bliver givet styrke, forståelse og tålmodighed til at bære de byrder, der bliver lagt på os. Når vi vender vores hjerte til vor Frelser, vil han udvirke mirakler i vores liv.

En anden pointe, der er værd at overveje, er, at vi kan se på vores prøvelser og test som en mulighed for at vokse i stedet for at tillade, at vi bliver tynget ned af dem. Jeg kan forsikre jer om, mine venner, at det at handle på denne måde kan give os muligheder for at vise Herren og os selv, at vi kan og vil gøre alt, Herren har befalet os at gøre – og for at vokse tættere på ting af evig værdi på trods af vores omstændigheder. Han ved, at vi kan gøre svære ting! Han giver os megen kraft.

Som ældste Orson F. Whitney, en af genoprettelsens apostle, sagde: »Ingen smerte, som vi lider, ingen prøvelse, som vi bliver udsat for, er spildt. Det bidrager til vores uddannelse, til udviklingen af egenskaber som tålmodighed, tro, mod og ydmyghed … [og] når vi udholder det tålmodigt, opbygger det vores karakter, renser vores hjerte, udvider vores sind og gør os mere ømme og næstekærlige, mere værdige til at blive kaldt Guds børn … Det er ved sorg og smerte, slid og trængsel, at vi tilegner os den uddannelse, vi kommer her for at få.«

Mine venner, det at udvikle tålmodighed hjælper os til at se livet med et evigt perspektiv, og det bliver en helbredende indflydelse på vores sjæl. Ved at lære gennem vores egen erfaring kan vi opnå medfølelse og omsorg for andre, og vi kan være en hjælp til at løfte dem op i deres svære øjeblikke.

Kære Rosana, har du lyst til at sige noget om denne vigtige sag?

Søster Rosana Soares: Ja, min kære. Der er folk, der reagerer forskelligt på de samme udfordringer eller vedvarende lidelser.

Nogle af dem tænker, at de bliver forædlet i hænderne på vor højeste Skaber, som er vor Gud. Andre tænker, at Herren har glemt dem og spørger altid: »Hvorfor?«, når de står over for disse omstændigheder. Andre kan handle med tålmodighed og tro på Jesus Kristus og er i stand til at se og acceptere Herrens vilje med dem, for at deres sjæl må kunne blive helbredt åndeligt. Vi er her på jorden for at lære og udvikle os. Lidt efter lidt ser vi frugten af vores indsats. Vi skal bare fortsætte og være tålmodige. Det har aldrig været let, og det er derfor, vi har vor Frelser, Jesus Kristus!

Ældste Soares: Tak, min kære. Meget indsigtsfulde kommentarer.

Nogle af vores udfordringer er resultaterne af forhold i jordelivet, og de vil ikke fortsætte i det næste liv. I dag er vi måske ikke i stand til helt at begribe alle grundene til vores udfordringer eller mulighederne, de giver os for at vokse. Når vi tålmodigt holder ud i retfærdighed, kan Herren åbenbare større forståelse om vores prøvelser og det formål, de har i vores liv.

Noter

  1. Se Alma 7:11-12.

  2. Som citeret af Spencer W. Kimball i Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 98. Brigham Young sagde også: »Hver prøvelse og erfaring, I har gennemgået, er nødvendig for jeres frelse« (Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 262).

Udskriv