2021
Fortæl om evangeliet i hele verden
Juni 2021


»Fortæl om evangeliet i hele verden«, Til styrke for de unge, juni 2021, s. 8-11.

Fortæl om evangeliet i hele verden

Lad os alle stå fast og tale med tro, når vi deler vores budskab med verden.

Tilpasset fra en afslutningshøjtidelighed på Brigham Young University–Hawaii den 15. december 2007.

Billede
en ung kvinde holder en mobiltelefon med Mormons Bog på skærmen

Jeg husker, da min far kom hjem med det første tv-apparat i vores nabolag. Alle mine venner kom over til os og så med undren på, hvordan det sort-/hvide-billede kunne komme igennem den lille firkantede kasse på 12 tommer.

Da jeg begyndte på min mission i England i 1948 var det mest almindelige at få nyheder fra aviser og radio.

Hvor er jeres verden anderledes i dag. I lever i fremtidens verden, og der vil komme opfindelser, vi ikke har drømt om, i jeres levetid. Hvordan vil I bruge disse fantastiske opfindelser? Eller rettere sagt, hvordan vil I bruge dem til at udføre Herrens gerninger?

Værktøjer til deling

I løbet af de sidste århundreder har Herren været med til at inspirere folk til at opfinde ting, der gør det lettere at dele evangeliet. Kirken har indført og taget godt imod disse værktøjer såsom trykkeri, broadcasting medier og nu internettet og sociale medier.

Internettet og sociale medier giver alle mulighed for at blive hørt, og det revolutionerer samfundet. Det har muliggjort en verdensomspændende samtale om stort set alle emner, herunder religion, og næsten alle kan deltage.

Deltag i samtalen

Ordet samtale er vigtigt. Der er konstant samtaler om Kirken. Disse samtaler vil fortsætte, hvad enten vi vælger at deltage i dem eller ej. Men vi kan ikke stå på sidelinjen, mens andre, deriblandt vores kritikere, forsøger at definere, hvad Kirken lærer. Mens nogle samtaler har et publikum på flere tusinde eller tilmed millioner, er de fleste meget, meget mindre. Men alle samtaler indvirker på de mennesker, som deltager i dem. Meninger om Kirken dannes en samtale ad gangen

I ved allesammen, at medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige hele tiden mindes om og opmuntres til altid at fortælle andre om evangeliet. Kirken leder altid efter de mest effektive måder at proklamere vores budskab på.

At forkynde om evangeliets gengivelse har altid været noget særligt for mig. Jeg elskede at være missionær i England. Jeg elskede at være missionspræsident i Canada. Og jeg elsker mit nuværende kald, som giver mig mulighed for at dele budskabet om evangeliets genoprettelse med verden og for at vidne om, at Gud Faderen og hans søn, Jesus Kristus, viste sig for Joseph Smith i 1820. Gennem Joseph, blev det evangelium, som Jesus grundlagde på Det Nye Testamentes tid, bragt tilbage. Det forsvandt i takt med, at de gamle apostle døde. Jeg kan dele den kundskab med verden, at præstedømmemyndigheden, læren og ordinancerne i Kirken på Det Nye Testamentes tid igen findes på jorden. Det er det vigtigste værk, vi kan deltage i.

Må jeg bede jer om at tilslutte jer samtalen ved at deltage på internettet, især på sociale medier, og fortælle om evangeliet og forklare gengivelsens budskab i enkle og klare vendinger.

Billede
ung mand bruger en smartphone

Hvad kan I gøre?

De fleste af jer ved allerede, at der findes mange måder at begynde at fortælle om det, som I ved, er sandt, på. I kan downloade videoer fra Kirken og andre relevante websteder og dele dem med jeres venner. I kan kommentere opslag om Kirken og dele jeres meninger om, hvorvidt opslagene er rigtige. Dette kræver selvfølgelig, at I og alle Kirkens medlemmer forstår evangeliets grundlæggende principper.

Andre har optaget og delt deres vidnesbyrd om gengivelsen, lærdomme i Mormons Bog og andre evangeliske emner på YouTube og andre populære websteder til videodeling. I kan også dele jeres historie med dem, som ikke er medlem af Kirken, på denne måde. Brug historier og ord, som andre vil forstå. Tal ærligt og oprigtigt om den virkning, evangeliet har haft på jeres liv, og om, hvordan det har hjulpet jer med at overvinde svagheder eller udfordringer og med at definere jeres værdier. Jeres publikum er måske ofte lille, men den samlede virkning af tusindvis af sådanne historier kan være stor. Det samlede resultat er sandelig indsatsen værd, også hvis kun nogle få påvirkes af jeres ord om tro og Guds kærlighed og om hans søn Jesus Kristus.

Jesu Kristi gengivne evangelium har uden tvivl haft en stor indvirkning på jeres liv. Det har delvist formet, hvem I er, og hvordan jeres fremtid bliver. I skal ikke være bange for at fortælle andre jeres historie, om jeres oplevelser som Herren Jesu Kristi disciple. Vi har alle interessante historier, der har formet os. At dele disse historier er en ikke-truende måde at tale med andre på. I kan også være med til at overvinde mange misforståelser om Kirken gennem påvirkning af jeres omgivelser.

Billede
unge, der taler sammen ved stranden

Husk, hvem I er

Enhver Kristi discipel vil være mest effektiv og gøre mest godt ved at opføre sig på en måde, der er passende for en følger af verdens Frelser. Diskussioner, der fokuserer på at stille spørgsmål ved, drøfte og tvivle på evangeliets principper, gør ikke noget større for at opbygge Guds rige. Apostlen Paulus formanede os til ikke at »[skamme os] … ved evangeliet; det er Guds kraft til frelse« (Rom 1:16). Lad os alle stå fast og tale med tro, når vi deler vores budskab med verden.

Husk på, hvem I er, når I deltager i disse samtaler. I er sidste dages hellige. Det er ikke nødvendigt at argumentere eller strides med andre om vores tro. Det er ikke nødvendigt at blive hverken defensive eller aggressive. Vores position er velfunderet, Kirken er sand. Vi skal bare føre en samtale, som venner i samme værelse ville føre, som altid er vejledt af Åndens tilskyndelser, og hvor vi hele tiden husker på Herren Jesu Kristi forsoning, som minder os om, hvor dyrebare vor himmelske Faders børn er.

Må Herren velsigne jer, vejlede jer, inspirere jer og oplyse jeres sind, så I vil vide, hvordan I skal deltage i denne store, igangværende verdensomspændende samtale. Lad jeres stemme blive hørt i proklamationen af det store og herlige budskab om genoprettelsen af Jesu Kristi evige evangeliums fylde.

Udskriv