2022
Guds plan for lykke og jeres guddommelige skæbne
Januar 2022


»Guds plan for lykke og jeres guddommelige skæbne«, Til styrke for de unge, jan. 2022.

Guds plan for lykke og jeres guddommelige skæbne

Forståelse og efterlevelse af planen for lykke giver jer mulighed for at nå jeres guddommelige skæbne.

Billede
bjergbestigning

Illustrationer: Albert Espí

Hvad tænker I på, når I hører ordet skæbne? Tænker I på noget, der er forudbestemt og uundgåeligt? Noget forfærdeligt eller vidunderligt, der ikke kan ændres, uanset hvad I gør? Eller måske tænker I på helten i en film eller bog, der var udpeget til at fuldføre opgaven, redde verden eller blive konge eller dronning?

Ordbøgerne kan være enige om disse fortolkninger; men når vi taler om guddommelig skæbne, mener vi noget andet. Ulig den skæbne, I læser om i bøger eller ser i film, er det muligt at opnå jeres guddommelige skæbne, fordi I er Guds barn, men det kræver også, at I bruger jeres handlefrihed.

Gud har al magt i himlen og i jorden. De pagter, vi indgår med vor himmelske Fader, lader ham være vores partner, når vi vandrer gennem livets storme. Vores guddommelige skæbne – vores potentiale, når vi samarbejder med Gud – er gjort mulig gennem hans plan for lykke.

Når I forstår vor himmelske Faders plan for jeres lykke, vil det give jer mulighed for at se jeres evige identitet og formål. Og at vælge at indgå og holde pagter med Gud vil give jer mulighed for at opnå det mål.

I Moses’ Bog læser vi: »Moses var blevet taget op på et overordentlig højt bjerg … han så Gud ansigt til ansigt, og han talte med ham« (Moses 1:1-2). Gennem dette personlige besøg underviste Gud Moses om hans evige identitet. Selvom Moses var dødelig og ufuldkommen, lærte han noget vigtigt om sig selv: Han var i sandhed Guds søn (se Moses 1:6).

Husk, hvem I er

Satan ønsker, at I glemmer, hvem I er. Da Satan forsøgte at tale Moses fra det værk, Herren forberedte til ham, svarede Moses modigt: »Hvem er du? For se, jeg er søn af Gud« (Moses 1:13; fremhævelse tilføjet). Moses erklærede derpå: »Vig bort, Satan; bedrag mig ikke« (Moses 1:16; fremhævelse tilføjet).

Moses sagde med andre ord: »Du kan ikke bedrage mig, for jeg ved, hvem jeg er. Du har ikke Guds lys og herlighed. Så hvorfor skal jeg tilbede dig eller tro på dine løgne?«

Glem aldrig, at Gud elsker jer og ønsker at hjælpe og velsigne jer. Og han har guddommelig interesse i jer personligt som et af hans børn. Brug tid på at forstå, hvad det i sandhed betyder at være et Guds barn. Sæt jer derefter mål og foretag valg, der vil hjælpe jer til at leve op til den viden hver dag.

Jeg har en gerning til dig

I har mange presserende emner og bekymringer. I har lektier, venskaber, familieansvar og måske endda et job. Jeres udfordring er selvfølgelig at afbalancere alle disse vigtige roller uden at glemme jeres hovedformål i livet. Gud har et værk, som I skal udføre (se Moses 1:6). Det er svaret på spørgsmålet: »Hvorfor er jeg her på jorden?«

Som Guds barn kom I til jorden for at få et fysisk legeme. Med jeres legeme kan I vælge trofast at følge Jesus Kristus. I kan vælge at adlyde Guds befalinger, modtage hellige ordinancer og indgå og holde evangeliske pagter. At gøre disse ting vil forberede jer til at opfylde jeres guddommelige skæbne.

Med dette formål i tankerne kan I se vigtigheden af at tage nadveren hver uge, studere skrifterne, bede dagligt, sætte værdifulde mål og tjene andre. Disse ting minder jer om, hvorfor I virkelig er her, og de vil hjælpe jer til at være værdige til at modtage den personlige åbenbaring, I har brug for til at være lykkelige og forblive på pagtsstien. Når I omvender jer og flittigt følger Herren, vil I modtage personlig vejledning på alle områder af jeres liv.

Billede
vandretur gennem junglen ved et vandfald

Stræb efter at blive den, det er meningen, at I bliver

Verdens sorger og bekymringer, eller jeres egen usikkerhed, kan få jer til at miste fokus på jeres vigtige rolle i Guds store frelsesplan. Hvis det sker, indbyder jeg jer til at komme til Kristus (se Moro 10:32). Intet i Guds evige plan er muligt uden ham, og med ham er alt godt inden for rækkevidde.

At stræbe efter at følge Frelseren er den bedste måde at bevare et evangelisk perspektiv på. Med tro og håb på ham kan I trygt møde livets udfordringer. I vil også få større klarhed, når I træffer valg, løser problemer, arbejder mod retfærdige mål og møder fristelser.

Jeres beslutninger vil påvirke evigheden. Gennem Jesus Kristus og hans forsonende nåde kan I nyde glæde i dette liv og i det næste. I kan opnå jeres guddommelige skæbne med at modtage alt, han har, og leve det liv, han fører, hvilket er »evigt liv … den største af alle Guds gaver« (L&P14:7).

Udskriv