2022
Overvind Satans taktik
Januar 2022


»Overvind Satans taktik«, Til styrke for de unge, jan. 2022.

Kom og følg mig

Moses 1-4

Overvind Satans taktik

Satan gør alt, hvad han kan, for at bedrage os. Heldigvis har vi guddommelig hjælp til at undgå hans fælder.

Billede
tryllekunstner

En tryllekunstner knipser med fingrene, og en kugle forsvinder lige for øjnene af en.

Fantastisk!

Så trækker han en kanin ud af en tom hat og får noget til at svæve i luften.

Åh! Hvordan gør han det?

Tryllekunstnere har regnet ud, hvordan man får folk til at tro, at de har været vidne til noget umuligt, hvor de i virkeligheden kun så det, tryllekunstneren ønskede, at de skulle se.

Det er rigtigt! Tryllekunstnere saver faktisk ikke deres assistenter midt over. De har fundet smarte måder at narre os til at tro, at vi har set noget, der faktisk ikke skete. Hemmeligheden ligger i illusioner og bedrag.

Mens alt dette gøres for sjov og for underholdningens skyld, er andre former for illusioner og bedrag farlige – både fysisk og åndeligt.

En farlig illusionist og bedrager

Satan er fjende af al retfærdighed og ønsker ikke, at nogen følger vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Han vil have os til at blive lige så elendige, som han er (se 2 Ne 2:27).

For at opnå dette gør han alt, hvad han kan, for at få os til at stille spørgsmål ved eller ignorere evige sandheder. Han arbejder ihærdigt for at forvirre os til at tro, at godt er ondt og ondt er godt (se Es 5:20). Dette er grunden til, at han undertiden kaldes faderen til alle løgne og den store bedrager (se Moses 4:4). Og han har gjort dette i meget lang tid.

Faldet

I Edens have sagde Gud til Adam og Eva, at de ikke måtte spise frugten af træet til kundskab om godt og ondt. Hvis de gjorde det, måtte de forlade Edens have, og til sidst ville de dø. Men Gud fortalte dem, at de selv kunne vælge (se Moses 3:16-17).

Satan ønsker at ødelægge Guds plan. Han forsøgte ved at friste Eva til at spise den forbudte frugt. Han løj og sagde, at hun ikke skulle dø (hvilket direkte modsagde det, som Gud havde sagt). Han fortalte hende også halve sandheder (se Moses 4:11).

Til sidst spiste både Adam og Eva af frugten og blev udstødt fra Guds nærhed. Skrifterne kalder dette for »den åndelige død«. De blev også dødelige, hvilket betyder, at de kunne dø fysisk. Dette kaldes faldet.

Som efterkommere af Adam og Eva er vi også adskilt fra Guds nærhed og vil opleve fysisk død. Vi bliver også prøvet med livets vanskeligheder og Satans fristelser.

Alt dette lyder måske som en dårlig ting, men faldet er en vigtig del af vor himmelske Faders plan. Det giver os mulighed for at lære og vokse ved at bruge vores handlefrihed til at vælge at gøre godt. Og på grund af Jesus Kristus og hans forsoning kan vi omvende os, når vi synder og forbereder os på at modtage evigt liv. Alt, hvad der skete i forbindelse med faldet, gør Jesus Kristus godt igen. Satan stoppede ikke Guds plan.

Overvind Satans taktik

Satan fortsætter i dag med at prøve at narre os og bedrage os. Det gør han på flere måder:

1. Fristelse

Satan kan lide at lægge urene og uvenlige tanker på vores vej. Han ønsker, at disse ting skal komme ind i vores sind og få os til at handle på dem. Vi kan modstå denne fristelse ved at sige til Satan, at han skal gå væk (se ældste Stevensons budskab på side 4). En af vores bedste former for beskyttelse mod fristelse er altid at bede (se Alma 13:28; 3 Ne 18:15). Vi kan også læse og studere skrifterne. De bringer Ånden ind i vores hjerter, forsikrer os om, hvad der er sandt, og ruster os mod fremtidig fristelse.

2. Løgne og bedrag

Satan fortæller os undertiden ting som: »Du gør aldrig noget rigtigt«, »Du har syndet for meget til at blive tilgivet«, »Det er umuligt at ændre« eller »Du er værdiløs, og ingen bryder sig om dig.«

Dette er løgne. Tro ikke på dem! Dette er sandheden: Gud elsker dig og glæder sig over dig, fordi du er hans barn. Du er fantastisk! Du har så meget potentiale, og når du følger ham, tegner din fremtid lys! Selv når du begår fejl, kan du stadig have håb og sammen med Kristus få alting på ret køl.

Du kan altid regne med, at Satan fortæller dig løgne. Du kan også regne med, at Ånden altid fortæller dig sandheden (se Jakob 4:13). Det er en af grundene til, at det er vigtigt at stræbe efter altid at have Ånden med os.

Vi kan også identificere og modstå Satans løgne ved regelmæssigt at læse skrifterne og budskaber fra Kirkens ledere. I kan finde opløftende skrifter eller citater for at minde jer selv om sandheder, der modvirker Satans løgne. I kan lære dem udenad eller placere dem et sted, hvor I ofte ser dem.

3. Fortvivlelse

Satan elsker det, når vi føler os modløse. Han vil have os til at tro, at det, der gør os triste, vil vare ved. Men det er ikke sandt.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at Satan vil have os til at tro på dette, fordi »[Satan] ved, han ikke kan forbedre sig, at han ikke kan udvikle sig, at han i evighedernes evighed aldrig vil få en strålende fremtid. Han er en ulykkelig mand, som er bundet af evige begrænsninger, og han ønsker, at vi også skal være ulykkelige. Fald ikke for den løgn.«1

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker, at I er glade. Når vi kommer til dem, kan de hjælpe os med at udholde prøvelser og finde fred og glæde.

Vi ved, hvem der vinder til sidst

Frelseren opfordrer os til at »se hen til [ham] i alle [vores] tanker; tvivl ikke, frygt ikke« (L&P 6:36). Når vi tager imod denne invitation, vil hans forsonende nåde og kraft altid være stærkere end Satans forsøg på at bedrage os. Vi behøver ikke at give efter for Satans taktik. Vi kan have modet og styrken til at overvinde Satans fristelser og udholde livets udfordringer.

Billede
Jesus Kristus

Jeres hjerte må ikke forfærdes, af Howard Lyon

Jesus Kristus har sagt: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys« (Joh 8:12). Han sagde også: »I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden« (Joh 16:33).

Jesus Kristus kan løfte os op og styrke os i forhold til enhver taktik, som Satan prøver at bruge mod os. Når vi husker på Frelseren og hans lære, kan vi se igennem Satans tricks og illusioner og se »tingene, som de virkelig er« (Jakob 4:13).

Udskriv