2022
Binding met de Heiland door middel van verbonden
Februari 2022


‘Binding met de Heiland door middel van verbonden’, Voor de kracht van de jeugd, februari 2022.

Kom dan en volg Mij

Genesis 17; 22; Abraham 2

Binding met de Heiland door middel van verbonden

Afbeelding
David A. Bednar

Het sluiten en naleven van heilige verbonden verbindt ons met de Heiland.

Afbeelding
afbeelding

In de eerste boodschap van president Russell M. Nelson als president van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, legde hij nadruk op het belang van heilige evangelieverbonden. Hij zei:

‘Ik [zeg] tegen ieder lid van de kerk: blijf op het verbondspad. Uw toewijding aan het volgen van de Heiland, door verbonden met Hem te sluiten en u daaraan te houden, zal de deur opendoen naar elk geestelijk voorrecht en elke zegen die mannen, vrouwen, en kinderen overal ter beschikking staan.’1

De Heer Jezus Christus moedigt ons allemaal aan om deel te hebben ‘aan zijn heil en de kracht van zijn verlossing’.2 De beloften, zegeningen en kracht van de heilige verbonden die wij met Hem sluiten, kunnen ons hart veranderen, geestelijke leiding en bescherming bieden, en ons in staat stellen blijvend vreugde te hebben.

Wat zijn verbonden?

Een verbond is een overeenkomst tussen God en zijn kinderen. Het is belangrijk om te bedenken dat Hij de voorwaarden van alle evangelieverbonden bepaalt, niet jullie en ik. Wij gebruiken onze morele keuzevrijheid om de door God bepaalde verbonden te leren kennen, te aanvaarden en na te leven.

Velen van jullie hebben al verbonden gesloten toen je gedoopt werd. En naarmate je vooruitgang in het evangelie van Jezus Christus maakt, zul je meer verbonden sluiten. De heiligste verbonden kunnen alleen in de tempel – het huis des Heren – worden ontvangen.

De volgende vier beginselen hebben betrekking op enkele van de beloften en zegeningen die we kunnen ontvangen als we waardig verbonden met God sluiten en naleven.

Afbeelding
gezin bij tempel

Verbonden herinneren ons eraan wie we werkelijk zijn

Sinds het begin van de wereld heeft God verbonden met zijn getrouwe kinderen gesloten. Abraham was bijvoorbeeld een groot profeet die gerechtigheid verlangde en al Gods geboden onderhield – met inbegrip van het gebod om zijn dierbare zoon Izak te offeren. Dankzij Abrahams standvastige gehoorzaamheid sloot God een verbond met hem. Hij beloofde hem de glorierijke zegeningen van een groot nageslacht, en dat de volken van de aarde door zijn ‘nageslacht’ gezegend zouden worden.3

Alle volken worden door Abrahams nakomelingen gezegend, omdat zijn ‘nageslacht’ de taak heeft het evangelie van Jezus Christus te verkondigen en allen uit te nodigen om door de juiste priesterschapsbevoegdheid de verordeningen van verlossing en verhoging te ontvangen.4 De Heer heeft dit verbond later met Abrahams zoon Izak en zijn kleinzoon Jakob hernieuwd, en tegenwoordig door ons die in de hedendaagse bedeling van de volheid der tijden leven en dienen.

In hoeverre zijn die beloften en zegeningen op ons van toepassing? Of je nu letterlijk van hem afstamt of geadopteerd bent, je bent een rechtmatige erfgenaam van Gods beloften aan Abraham. Je behoort de zoons en dochters van God te zegenen door van de goddelijke aard van Jezus Christus te getuigen, de boodschap van zijn herstelde evangelie te verkondigen, en allen uit te nodigen om heilige verbonden en priesterschapsverordeningen te ontvangen.

Wij zijn zoons en dochters van God en het ‘nageslacht’ van Abraham. Wij zijn in het voorsterfelijk bestaan geordend om naar de aarde te komen en bij te dragen aan de vervulling van het verbond en de beloften van God aan Abraham. Dat is wie we zijn, en waarom we hier zijn – nu en voor altijd.

Verbonden brengen ons dichter bij de Heiland

Verbondsbeloften en -zegeningen zouden niet mogelijk zijn zonder onze Verlosser, Jezus Christus. Hij moedigt ons aan om op Hem te vertrouwen,5 om tot Hem te komen,6 van Hem te leren,7 en ons aan Hem te verbinden8 door de verbonden en verordeningen van zijn herstelde evangelie.

Verbonden en verordeningen zijn de bouwstenen die ons in staat stellen om ons leven op de ‘rots van onze Verlosser’,9 en zijn verzoening te bouwen. Juist omdat het getrouw naleven van heilige verbonden ons onverbrekelijk met de Heiland verbindt, wordt Hij onze ultieme bron van geestelijke leiding en kracht.

Neem zijn juk op je

De Heiland heeft gezegd: ‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.

‘Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;

‘want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.’10

Een juk is een houten balk, die gewoonlijk tussen een paar ossen of andere dieren wordt geplaatst waardoor ze samen een last kunnen trekken. Onder een juk staan dieren naast elkaar zodat ze samen een taak kunnen uitvoeren.

Het sluiten en naleven van heilige verbonden verenigt en verbindt ons met de Heiland. Dat houdt in dat we op onze levensreis op Hem vertrouwen, ons op Hem verlaten, en samen met Hem onze last trekken. Onze beste inspanningen zijn niet met de zijne te vergelijken. Maar wanneer wij aan en met de Heiland verbonden zijn, kunnen wij de reinigende, stimulerende en aanvullende krachten van zijn verzoening ontvangen.

Je staat er nooit alleen voor

Een andere grote belofte en zegen als we ons door verbonden met de Heiland verbinden, is dat we er nooit alleen voor zullen staan. Met hemelse hulp kunnen wij vreugdevol ons dagelijks leven voortzetten. Door de verzoening van de Heiland en onze verbonden ontvangen we de kracht om te doen en te worden wat we nooit zouden kunnen doen en worden als we alleen op onze beperkte sterfelijke vermogens zouden vertrouwen.

Wij worden bovenmate gezegend als we door heilige verbonden met de Heer zijn verbonden. En ik getuig dat deze verklaring van de Heer waar is: ‘Welnu, vervolg uw reis en laat uw hart verheugd zijn; want zie, ja, zie, Ik ben met u, ja, tot het einde.’11

Afdrukken