2022
De aartsvaders: wie ze waren en waarom dat belangrijk is
Februari 2022


‘De aartsvaders: wie ze waren en waarom dat belangrijk is’, Voor de kracht van de jeugd, februari 2022.

Kom dan en volg Mij

Genesis 11–50

De aartsvaders

Wie ze waren en waarom dat belangrijk is

Je hebt vast wel van Abraham, Izak en Jakob gehoord. We lezen vaak over hen in het Boek van Mormon, en je zult vast en zeker meer over hen horen als we dit jaar het Oude Testament bestuderen. Als er zoveel aandacht aan hen wordt besteed, moeten ze wel belangrijk zijn, toch? Maar je vraagt je misschien af waarom drie mannen die duizenden jaren geleden leefden nu nog belangrijk zijn. Het antwoord op die vraag is te vinden in de eeuwige verbonden en beloofde zegeningen die God hun gaf.

Abraham

Afbeelding
Abraham

Illustraties, Jarom Vogel

Abraham was een groot profeet. Hij was rechtschapen en gehoorzaam aan Gods geboden.

Hij was gedoopt, ontving het priesterschap en was voor eeuwig aan zijn vrouw Sara verzegeld.

God sloot een verbond met Abraham dat zijn nageslacht groot zou zijn en dezelfde zegeningen zou krijgen die hij had ontvangen.

Zij zouden de volheid van het evangelie van Jezus Christus naar de volkeren der aarde brengen.

Izak

Afbeelding
Izak

Izak was de zoon van Abraham en Sara.

God zei dat Abraham Izak moest offeren. Abraham had Izak lief, maar gehoorzaamde God. Vlak voordat Abraham Izak wilde offeren, hield een engel van de Heer hem tegen. De bereidheid van Abraham en Izak om God te gehoorzamen, is een symbool van de verzoening van Gods eniggeboren Zoon.

Izak werd dezelfde zegeningen beloofd als Abraham.

Jakob

Afbeelding
Jakob

Jakob was trouw aan God, net als zijn vader en grootvader.

Omdat Jakob getrouw was, veranderde de Heer zijn naam in Israël, wat ‘hij die met God overwint’ of ‘laat God overwinnen’ betekent (Bible Dictionary, ‘Israel’).

Jakob had 12 zoons. Deze zoons en hun gezinnen werden bekend als de stammen van Israël.

Het verbond dat God met Abraham sloot, werd vernieuwd met Jakob en zijn kinderen.

De aartsvaders en jij

Als lid van de kerk maak je deel uit van het nageslacht van Abraham, Izak en Jakob. Het verbond dat zij met God sloten, is ook op jou van toepassing!

Je hebt de eer en de verantwoordelijkheid om je getuigenis van de Heiland te geven en het evangelie te verkondigen.

Jij bent ook geroepen om iedereen aan te sporen verbonden te sluiten en na te leven, en priesterschapsverordeningen te ontvangen. President Russell M. Nelson heeft gezegd dat dit alles deel van de vergadering van Israël uitmaakt, ‘het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt’. (‘Hoop van Israël’ [wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018], ChurchofJesusChrist.org.)

Afdrukken