2022
Van niets tot iets
Februari 2022


‘Van niets tot iets’, Voor de kracht van de jeugd, februari 2022.

Aanschouwelijk onderwijs voor de thuisavond

Van niets tot iets

Wanneer je het gevoel hebt dat je tekortschiet, kijk dan naar Jezus Christus om je inspanningen in iets groters te veranderen.

Mislukken. Tekortschieten. Een fout maken. Zelfs zondigen. Wat het ook is, je hebt vast weleens het gevoel gehad dat je niet goed bezig was. Als volgelingen van Jezus Christus willen wij altijd ons best doen, maar soms zijn we te negatief over onszelf omdat we niet volmaakt zijn.

Maar in ons eentje kunnen we onmogelijk volmaakt worden. Volmaaktheid is in Jezus Christus (zie Moroni 10:32–33). Wanneer we tot Hem komen, nederig zijn, ons bekeren en ons geloof oefenen, zal Hij ‘zwakke dingen sterk’ maken (Ether 12:27). President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Met geloof in Hem kunnen wij de bergen in ons leven verzetten.’1

Met dit aanschouwelijke onderwijs kun je als gezin bespreken hoe onze hemelse Vader en Jezus Christus jullie kunnen helpen om je tekortkomingen in iets om te zetten dat beter is dan je dacht.

Hoe werkt het?

  1. Vraag een familielid om met de pen een eenvoudige vorm op het vel papier te zetten. Laat ze niets tekenen dat iemand anders kan herkennen.

  2. Geef het vel papier aan een ander gezinslid en laat die persoon er met de stiften of kleurpotloden iets heel nieuws van maken – een voorwerp, een persoon, of een kunstwerk. Het kan van alles zijn. Wees creatief!

  3. Als hij of zij klaar is, vraag hem of haar dan de nieuwe creatie aan de rest van het gezin te laten zien. Het is misschien leuk als andere gezinsleden het ook proberen.

1

Afbeelding
tekening

2

Afbeelding
tekening

3

Afbeelding
meisje en jongeman met tekening

God laten helpen

Net als een krabbel op een vel papier stellen onze inspanningen om goed te doen soms niet veel voor. Soms bereiken we bijna ons doel, en soms halen onze inspanningen amper iets uit.

Maar als we onze inspanningen aan de Heer overdragen, kan Hij wonderbaarlijke dingen doen! President Ezra Taft Benson (1899–1994) heeft gezegd: ‘Mensen die hun leven aan God overdragen, zullen ontdekken dat Hij meer inhoud aan hun leven kan geven dan zijzelf. Hij zal hun vreugde verdiepen, hun inzicht vergroten, hun verstand verlichten, hun spieren versterken, hun geest opbouwen, hun zegeningen vermenigvuldigen, hun kansen vergroten, hun ziel troosten, vrienden bezorgen en gemoedsrust uitstorten. Wie zijn leven in dienst van God verliest, zal het eeuwige leven ontvangen.’2

Wij kunnen teleurgesteld raken wanneer onze inspanningen om goed te doen niet uitpakken zoals wij hadden gehoopt, maar wij hoeven niet ontmoedigd te raken. Wanneer we ‘tot de Vader […] bidden in de naam van Christus dat Hij uw handeling voor u zal heiligen’, zullen onze inspanningen ‘voor het welzijn van uw ziel’ zijn (2 Nephi 32:9). Als we ondanks onze zwakheden nederig zijn en geloof in God hebben, zal Hij ons helpen om meer op Hem te gaan lijken!

Afdrukken