2022
Unngå fyrtårn og søk etter lys
Juni 2022


“Unngå fyrtårn og søk etter lys”, Til styrke for ungdom, juni 2022.

Unngå fyrtårn og søk etter lys

Vi kan unngå negative åndelige konsekvenser og anger ved å tjene Herren, vende vårt hjerte til ham og lære å elske og stole på ham.

Bilde
fyrtårn

Fotoillustrasjon: Getty Images

Jeg hørte en morsom historie om en kaptein på et hangarskip som prøver å navigere skipet under en storm om natten. Han ser et lys i det fjerne som ser ut til å være på vei rett mot ham. Han roper til radiooperatøren: “Si til det møtende fartøyet at de må endre kurs med 20 grader!”

Radiooperatøren gjør det, og venter på svar. “Kaptein,” sier han, “de ber oss endre kurs 20 grader.”

Kapteinen roper: “Forklar for den radiooperatøren at jeg ikke ber – jeg krever det. Bytt kurs!”

Radiooperatøren sender meldingen, venter et øyeblikk og ser så opp. “Kaptein,” sier han, “de insisterer på at det er vi som må endre kurs.”

Kapteinen tar tak i hodetelefonene og bjeffer inn i mikrofonen: “Jeg vet ikke hvem du er eller hvor du skal, men det er noe du burde vite. Jeg er kaptein på marinens hangarskip, ledsaget av tre destroyere, tre kryssere og en rekke støttefartøyer. Vi fortsetter direkte mot dere og vil ikke endre kurs!”

Gjennom radioen hører kapteinen et svar: “Forstått, kaptein. Men det er noe du burde vite. Vi er et fyrtårn.”

Den større sannheten

Selv om denne historien utvilsomt er oppdiktet, er den lærerik. Skipets kaptein, med den informasjon han hadde kommando over, følte seg fullstendig rettferdiggjort. Han var sikker på at de fakta han kjente, ga ham forkjørsrett.

Men han var ikke klar over den større sannheten ennå. Da han så det store bildet, ga fyrvokterens “urimelige vitnesbyrd” fullstendig mening.

Når han visste den større sannheten, forandret den alt.

Kapteinen kunne naturligvis ha ignorert advarselen og holdt kursen, overbevist om at han hadde rett. Men å gjøre det ville ha fått alvorlige konsekvenser, med stor skade og stor anger.

Gjør vi noen gang det samme?

Dessverre, når det gjelder å tro og gi akt på profetens ord, har ikke verden generelt sett de beste resultatene. Skriftene er fulle av eksempler der enkeltpersoner og nasjoner ignorerte eller bagatelliserte profetenes ord.

Dessverre forkastet de Guds råd og fulgte sin egen kurs. Med informasjonen de godtok, følte de seg berettiget og kanskje til og med overlegne. Men i likhet med kapteinen på skipet manglet de viktig og avgjørende informasjon og sannhet.

Én ting kan vi være sikre på: Gud vet alt. Han ser det vi ikke kan se. Han kjenner den større sannhet – fortid, nåtid og fremtid. Og ordene han gir sine profeter, omfatter denne større sannheten.

Samuel og filistrene

Profeten Samuel levde for rundt tre tusen år siden i en tid da Israels barn forlot Guds veier. Kanskje menneskene på den tiden trodde at profeten bare talte for seg selv, eller at han ble påvirket av umoderne tradisjoner, at han rett og slett var for gammel. Uansett motiv nektet de å lytte til profeten, og de satte til side Guds råd og bud.

Det var i denne perioden en mektig fiende kjent som filistrene reiste seg mot Israel og slo dem i kamp. De tok til og med paktens hellige ark – det var første gang det hadde skjedd. Det var en nasjonal skam.

“Hvorfor kunne Gud tillate at arken ble tatt?” må de ha spurt seg.

Noen lurte på om Gud hadde forlatt dem.

Det ble stadig verre. Konflikten med filistrene eskalerte og forårsaket stor sorg blant Israels folk. Familier mistet sitt hjem og opplevde vanskeligheter, og mange av deres kjære ble drept. Til slutt ydmyket de fortvilede og motløse overlevende seg og ba innstendig til Gud og lengtet etter lindring og befrielse.1

I sin sorg og fortvilelse henvendte de seg til profeten Samuel og spurte hva de kunne gjøre for bedre å følge Gud og hans veier.

Hør hva Samuel sa til dem: “Dersom dere vender om til Herren av hele deres hjerte, så få de fremmede guder og [syndig oppførsel]2 bort fra dere og vend hjertene til Herren og tjen ham alene! Så skal han fri dere av filistrenes hånd.”3

Israels barn lyttet til det Samuel sa og gjorde det. De fastet, omvendte seg fra sitt åndelige opprør og “tjente Herren alene”.4 Da filistrene kom mot dem, kjempet Herren på mirakuløst vis deres slag, og filistrene falt for Israel.5

Å gjøre den samme feilen

Før vi dømmer oldtidens Israel for strengt, kan det være lurt å spørre om vi selv har vært ulastelige når det gjelder å følge profetenes råd.

Har vi personlig satt til side profetenes læresetninger? Har vi forkastet det de har sagt? Har vi bestemt oss for at vi vet bedre?

Mormons bok minner oss ofte om konsekvensene av å gi etter for vår kjødelige natur på bekostning av å følge vår Frelser. Når vi gjør det, fører våre handlinger uunngåelig til fortvilelse, trelldom, lidelse og anger.

Bilde
familie som ser på generalkonferansen

Gud har gitt oss den dyrebare gaven å være fri til å velge hvordan vi tenker og hvordan vi handler. Vi kan forkaste Guds eller hans profeters ord. Vi tror kanskje til og med at vår vei er bedre. Dette kan virke behagelig for oss – i hvert fall i begynnelsen. Det kan til og med føles godt en stund. Men vi kan aldri unnslippe konsekvensene av våre avgjørelser.

Vi kan unngå negative åndelige konsekvenser og anger ved å tjene Herren, vende vårt hjerte til ham og lære å elske og stole på ham.

Når vi gjør det, vil vi oppdage den sanne glede som loves i Skriftene til alle som har tro på og følger Frelseren.6

Vi vil finne fred, håp, sikkerhet og lys.

Skriv ut