2022
Vil du besvare Herrens kall?
Juni 2022


“Vil du besvare Herrens kall?”, Til styrke for ungdom, juni 2022.

Kom, følg med meg

1 Samuel 3:1–11

Vil du besvare Herrens kall?

Herren vil kalle deg til å gjøre store ting nå og i fremtiden.

Bilde
ung mann

For tusenvis av år siden lærte en gutt ved navn Samuel sine plikter i tempelet av en prest som het Eli. En natt da Samuel var i ferd med å sovne, hørte han noen som ropte på ham. Til å begynne med trodde Samuel at det var Eli som ropte på ham, så han løp til Eli og sa: “Her er jeg, du ropte jo på meg” (1 Samuel 3:5). Eli hadde ikke ropt, og han sendte Samuel tilbake i seng.

Samuel hørte ropet og gikk til Eli to ganger til, med samme resultat.

Etter at Samuel hørte ropet og gikk til Eli for tredje gang, skjønte Eli at Herren hadde kalt Samuel. Eli sa til Samuel at han skulle gå og legge seg igjen. Dersom Herren ropte igjen, sa Eli til ham at han skulle si: “Tal, Herre, din tjener hører!” (1 Samuel 3:9).

Herren ropte igjen, og Samuel adlød Elis råd. Herren åpenbarte så sin vilje til Samuel (se 1 Samuel 3:11–14). Selv om Samuel var ung, kjente Herren ham og hadde et verk han skulle utføre.

I likhet med Samuel, har du muligheten til å lære, forstå og kjenne Herren og hans ord slik at hans vilje kan bli åpenbart for deg. Herren vil kalle deg til å gjøre store ting nå og i fremtiden.

Vil du svare?

Bilde
Samuel og Eli

Illustrasjon: Robert Barrett

Vær villig til å handle

Før Samuels opplevelse med Herren, “[kjente Samuel] ennå ikke Herren, for Herrens ord var ennå ikke åpenbaret for ham” (1 Samuel 3:7; uthevelse tilføyd).

Jeg liker ordet ennå i dette verset. Samuel kjente kanskje ikke Herren, men da han besvarte Herrens kall, “vokste [han] opp. Og Herren var med ham og lot ikke noen av sine ord falle til jorden” (1 Samuel 3:19).

Jeg liker å knytte Samuels historie til Lære og pakter 107:99, som lyder: “Derfor, la enhver lære sin plikt og med all flid virke i det embede han er kalt til” (uthevelse tilføyd). Vi lærer og vokser ved å gjøre, ikke ved å stå på sidelinjen. La oss lære hva Herren vil at vi skal gjøre, og så handle!

Det er viktig å be om å få vite hva man skal gjøre. Du skulle alltid be, men du skulle også være villig til å stå oppreist og gjøre noe. Den hellige ånd kan lettere hjelpe deg når du er på farten.

Små ting forbereder deg

Da jeg var diakon, delte jeg ut nadverden og samlet inn fasteoffer. Og jeg satte frem stoler til møter og tok dem bort igjen. Disse pliktene virket små for meg. Når jeg tenker tilbake nå, kan jeg se at de var starten på min tjeneste i Kirken. Disse små tingene forberedte meg til dagen da Herren ville kalle meg til å gjøre mer.

Bilde
ung kvinne

Noen ganger tror vi at åndelige opplevelser eller tilskyndelser må være fantastiske eller skje på en enorm, bemerkelsesverdig måte, som å ha en drøm eller høre en røst. Men mesteparten av tiden, i hvert fall for meg, har erfaringer med Ånden vært små tanker og ideer til å gjøre noe eller for å nå ut til noen. Flere erfaringer med Ånden vil komme når du handler ifølge disse tilskyndelsene. Så hvis du får litt tilskyndelse til å gjøre noe godt og positivt, så gjør det! Herren vil ikke gi deg store ting å gjøre før du kan lytte og handle ifølge de små tingene.

Herren stoler på deg

Da jeg var biskop, så jeg en ung mann i menigheten utvikle seg som diakon, lærer og prest. Han forberedte seg så til å reise på misjon. Han var sjenert og stille, og han kom fra en familie som ikke var særlig aktiv i evangeliet.

Den søndagen han skulle tale før han reiste på misjon, spurte jeg om talen hans var forberedt.

“Ja”, svarte han. Han åpnet en mappe og viste meg talen sin.

“Det er bra,” sa jeg. “Men jeg vil gjøre et eksperiment. Vil du tale fra ditt hjerte isteden?”

“Du vil at jeg skal gjøre hva?” sa han.

“Jeg stoler på deg,” sa jeg. “Bare snakk fra hjertet ditt. Jeg vet at du vil gjøre store ting på dette møtet. Jeg skal være rett ved siden av deg hvis du trenger meg.”

Han ga meg talen sin. Jeg kommer aldri til å glemme hvor nervøs han var mens de andre talerne talte før ham. Men da tiden var inne for ham til å tale, reiste han seg og ga et mektig budskap. Hele forsamlingen ble bergtatt av denne sjenerte gutten som hadde blitt en talsmann for Herren.

Det virkelige mirakelet kom etter møtet. Tre av vennene hans som tidligere hadde fortalt meg at de ikke skulle reise på misjon, kom bort til meg med tårevåte øyne. Hver av dem sa: “Jeg ønsker å reise på misjon.” Denne unge mannens vitnesbyrd overbeviste dem om at de trengte å tjene. Alle tre utførte en vellykket misjon. Denne unge mannen er nå far og er fortsatt engasjert i Jesu Kristi evangelium. Han har også bidratt til å bringe mange familiemedlemmer tilbake til Kirken.

Denne opplevelsen minner meg om at Herren stoler på Kirkens ungdom. Herren har gitt deg flere måter enn noen gang før for å vise at han stoler på deg. Jeg var ikke engang i nærheten av å være klar for de muligheter du har da jeg var på din alder! Men jeg vet at du er klar til å bidra til å bygge opp Kirken uansett hvor du bor.

Bilde
Jesus Kristus

Illustrasjon: Ben Sowards

Du vil aldri være alene

Når du besvarer Herrens kall gjennom hele livet, har du løftet om at du aldri vil være alene. Herren vil veilede deg. Du må kanskje bli litt eldre, slik jeg har blitt, for å se hvordan Herren har veiledet deg. For eksempel veileder Herren deg gjennom profeten og apostlene. Herrens røst er ikke fremmed for dem. Han veileder deg også når du leser i Skriftene.

Du har blitt velsignet med gaver, talenter og evner til å gjøre store ting. Dette skulle gi deg tillit til å besvare Herrens kall og bli det han vet at du kan bli.

Skriv ut